-
Vært hos legen igjen...
Han tok nye utvidede blodprøver og hadde fått resultatet av ultralyd undersøkelsen i forrige uke. Den viste at jeg har hatt/ har thyroditt, svært ruglete overflate på skjoldbrukskjertelen og at den var noe innskrumpet. De fant også to knuter (ikke en, som røntgenlegen fortalte meg), en på hver side med størrelsene 4x6 mm og 4x8 mm (?).
Han henviste meg videre til undersøkelse av skjoldbrukskjertelen på sykehuset. Skal vist sprøyte inn et radioaktivt stoff for å se aktivitet i kjertelen/ knutene. Noen som har gjennomført en slik undersøkelse? Leste et sted at man ikke skulle ta Levaxin to uker før undersøkelsen......????
Føler at min primærlege tar meg på alvor og at han undersøker det han skal...?? Skulle ringe til uka og få svar på de nye prøvene, og da evt øke Levaxin dosen i løpet av et par uker.
Han forlenget også sykemeldingen min ut mai, (er sykemeldt 25 %) deilig å vite at jeg ikke skal jobbe fullt før i juni.
Skal fortsatt ha fri en dag i uka + litt kortere dager de andre dagene. Håpet egentlig på å gå ned litt, men orket ikke krangle meg til det....
-
Sv: Ny på Levaxin
Hvis man gjør jod radioaktivt og sprøyter en liten dose av det inn i blodbanen, vil dette være tilgjenelig for kjertlen.
Kjertlen bruker jo jod, og vil ta til seg dette og bli radioaktiv. Dette kan så eksponere en film. Den vil vise om kjertlen er aktiv, om knuter er aktive og om deler av kjertlen er døde.
Prosessen kalles scintigrafi.
Du får klikke på noen av de blå linkene nederst på siden der :
http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...-kul-8846.html
-
Hmmm... Da har jeg fått svar på blodprøvene jeg tok i forrige uke:
TSH 0.8
Fritt T4 18.8
anti TPO 61
Dette tyder vel på at det ikke er noe betennelse igjen i kjertelen??
Og at dosen på 100mg Levaxin er riktig??
Kom plutselig på at legen ikke sa noenting om at jeg ikke skulle ta medisinen før jeg kom ut, så det gjorde jeg.... vil det ha noe å si for resultatet??
Formen min kommer seg litt etter litt, men får svi hvis jeg gjør litt ekstra en dag... Trenger fortsatt MYE søvn og er helt skutt etter endt arbeidsdag. Trening tør jeg ikke prøve enda... Kommer formen til å bli bedre, eller er det slik det blir fremover??
-
Det er veldig viktig for resultatet at man medikamentfaster.
Hvis man ikke gjør det, vil resultatet for TSH bli for lavt mens fT4 blir for høyt.
Det er like viktig at slike målinger tas om morgenen - og at de tas om morgenen hvergang.
Husk at hensikten er å sammenlikne målingene fra gang til gang og da må de tas under samme forhold.
Så er dessverre erfaringen vår at legen ikke er særlig opptatt av dette.
Analyselaboratoriet er !
De kjenner sine instrumenter.....ikke sine pappenheimere :)
De er opptatt av at jobben de gjør skal være så bra som mulig - og da må forholdne ligge til rette for det.
Hvis jeg får tilbud om blodprøvetaking og det ikke ligger til rette for det, ber jeg om å få komme tilbake i morgen tidlig.
Og det bør helst foregå tidlig i uken så prøvene ikke blir liggende på labben over helga......
-
Ja det kjenner jeg igjen! Min lege mente det ikke gjorde noen forskjell med medikamentfaste. Så leste jeg noe fra Aker, som sa at forskjellen kan være så mye som 20 % på FT4! Så nå er det morgenprøve, fastende på både mat og drikke og medikamenter!
-
Ja, ja - en lærer stadig noe nytt her inne! Jeg får dra ut igjen og ta nye blodprøver, uten medisiner i blodet!
Fikk innkalling til thyreoidescientografi på sykehuset idag - neste onsdag. Men, det sto ingneting i brevet om at jeg skulle kutte ut Levaxin frem til undersøkelsen, slo det opp flere steder og også på sykehusets beskrivelse av undersøkelsen sier de at man ikke skal ta Levaxin de siste to ukene før undersøkelsen... Ringte sykehuset og hørte - etter mye frem og tilbake, kom jeg endelig frem til en sykepleier som undersøkte for meg - og jo, det viste seg at man ikke skal ta medisin to uker før undersøkelsen. Dermed måtte timen skyves enda en uke frem - og jeg må kutte ut Levaxin fra idag......:roll:
Forklaringen fra sykehuset var at det vanligvis kun er spesialisten som henviser til denne undersøkelsen og han opplyser alle sine pasienter om dette...mens min primærlege tydeligvis ikke kjenner disse prosedyrene. Innkallingen som sendes ut til nye pasienter blir iallefall endret, så det kom vel noe godt ut av dette rotet.....
Lurer på hvordan det blir å gå to uker uten Levaxin, nå som kroppen endelig begynner å komme seg litt igjen.....vedikke1 Noen som har erfaringer??
-
Det kan bli helt forferdelig, men det er ikke sikkert du får det som meg! Jeg lå i nesten to uker slik da jeg skulle gå uten medisiner i to uker. Jeg vet ikke om det var samme test, det er så lenge siden. Etterpå sa sykehuset at jeg ikke trengte å gå uten medisiner når det ble så ille....
-
Scientigrafi idag
Etter to uker uten Levaxin, var det endelig tid for scientigrafi på sykehuset. Jeg var veldig spent, men pustet lettet ut når jeg fant ut at det kun var snakk om en sprøyte i armen - og fire, fem minutter under kameraet. Og jeg fikk tilgmed snakke med en lege etterpå!
Vel, ble ikke så mye klokere likevel - legen sa nemlig at de ikke fant noen knuter på bildene!!!! (På ultralyd for noen uker siden så de to knuter og en noe innskrumpet kjertel med tydelige tegn på at den har vært betent) Hun sa videre at kjertelen fungerte helt normalt utfra det de så på bildene... ???? Kan en kjertel som har vært betent plutselig begynne å fungere igjen da??
Hun bare trakk på skuldrene og gjentok bare det hun allerede hadde sagt, at det nå ser ut til at min kjertel er frisk.....
Men, etterpå sa hun at de ikke hadde oppløsning nok på kameraet til å se knuter som var mindre enn 5 mm - hvorfor iall verden måtte jeg ta denne undersøkelsen da? Mine ble jo målt til 4x6 og 4x 8mm ....:?:
Jeg gikk ut med tusen spørsmål - og kjørte rett ut til primærlegen for å ta nye blodprøver. Nå har jeg jo vært uten Levaxin i 14 dager, blir spennende å se hvordan det har gjort utslag på verdiene..... får vist svar allerede imorgen. Fikk også ny time hos legen, men ikke før 1,juni...... får vist bare smøre meg med tålmodighet frem til det... Prøvde å få dem til å sjekke D vitaminer også, men det hadde hun aldri hørt om (!!)... var vist ikke noe alternativ å krysse av på skjemaet engang....????
-
D-vitaminprøven heter S-OH-25Dvitamin.
Det er ikke altid det står Dvitamin på skjemaene.
Men likevel da !
Alrdi tatt en D-vitaminprøve før ?
Jeg ville vært meget skeptisk til hjele kontoret jeg da.....
-
Ja, begynner å lure litt på kompetansenivået om stoffskifte på legekontoret ....... men, er familielege jeg har vært hos siden jeg var 11 år....kjenner han godt, og han kjenner meg. Er ofte sekretærene som er litt surrete der.....
Vel, fikk iallefall svar på blodprøvene idag.
Stoffskiftet prøvene var ifølge sekretæren helt "fine" -
TSH 1.9, Fritt T4 14.2 , AntiTPO 69
men, jeg hadde lav folsyre og lav B12 = 152 (150 - 650)
Får nå resept på B12 og folsyre tilskudd. Legen mente jeg skulle vente med å starte på Levaxin til vi så resultatet av de neste blodprøvene, neste gang jeg skal ut igjen...... (ca 1.juni).........????
Høres det lurt ut??? Angrer på at jeg spurte hva jeg skulle gjøre, skulle nok bare ha startet....
Er det vanlig å ha lavt B12 når man har lavt stoffskifte? Kan min tyreoditt gå over av seg selv - og stoffskifte bli normalt igjen etterhvert?