Sv: Forholdsregler før blodprøvetaking?
tja, medisinfastende, altså. Tror ikke at vanlig mat gjør noe med resultatene.
Bare ta levaxinen straks etterpå.
Og TSH er halvparten om ettermiddagen, så få blodprøven alltid tatt om morgenen, ellers ser de bare på den fine TSH-en og man blir underdosert...
Hvis man har tatt levaxinen samme dag, blir man også underdosert og det er ikke så lurt.
Vanig dose er ofte 125 µg levaxin. Jeg merket plutselig at det virket når jeg hadde økt til 125µg. Men alle varianter er mulige, 50µg-400µg.
Hvorfor merker jeg absolutt ingen bedring?
Hei folkens.vink11
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte i begynnelsen av april iår, og har nå tatt 75 mcg Levaxin per dag i ca 6 uker, og merker absolutt ingen endring/bedring i symptomene på sykdommen. Skal til legen på tirsdag, og da blir helt sikkert medisindosen økt litt mer.
Før behandlingen med Levaxin ble startet, hadde jeg veldig mange av symptomene man kan ha på lavt stoffskifte. Jeg forstår jo at det vil ta litt tid å finne den dagsdosen som er rett for meg, og at det er viktig å øke dosen forsiktig. Selvfølgelig trodde jeg ikke at jeg som ved et "trylleslag" plutselig skulle føle meg tilnærmet frisk, men jeg var likevel så naiv (?) at jeg trodde at jeg iallfall ville merke en gradvis bedring på noen av områdene. Bittelitt iallfall.... Men neida - absolutt ingenting - hukommelse og konsentrasjon er til og med blitt enda verre enn for et par måneder siden (merker det særlig på jobb, er nå 25% sykmeldt så det går bedre på det området kun fordi jeg jobber kortere dager). Utmattelse, tretthet og uopplagthet er på samme nivå som tidligere. Samme gjelder smerter i muskler og ledd. Søvnproblemer likeså (sover kjempemasse, og sliter samtidig med innsovning - uansett hvor trøtt jeg er tar det minst 45 min før jeg sovner, av og til flere timer).
Forresten er det en ting som har stoppet etter at jeg begynte med Levaxin - vektøkningen. Jeg har nok hatt lavt stoffskifte i minst 5 år, kanskje lenger, men opplevde ikke den "typiske" vektøkningen før nå nylig. Fra desember 2009 til april 2010 la jeg plutselig på meg over 6 kg, vekta økte jevnt og trutt selv om jeg passet på hva jeg spiste, begynte å trene osv. Men siden jeg begynte med Levaxin har vekta stått stille, den har ikke gått ned men har heller ikke økt et eneste gram.xx8
Men burde jeg ikke merket en bitteliten bedring nå på noen av de andre symptomene, etter 6 uker, selv om jeg foreløpig sikkert er "underdosert"??? Jeg vil gjerne høre fra andre som er kommet litt lenger i behandling enn jeg selv er, regner med at erfaringene er forskjellige men jeg blir glad for alle svar uansett!
Hilsen Atina.
PS: Fordi jeg i mange år har følt meg i "dårlig form uten grunn", er det også tidligere tatt blodprøver med tanke på lavt stoffskifte. Her er resultatene som jeg husker i farta:
I 2003: TSH ca 2,0 - vet ikke FT4
I 2005: TSH såvidt over 4,0 - FT4 15,0
Beg. av april 2010: TSH 12,26 - FT4 9,0
Sv: Hvorfor merker jeg absolutt ingen bedring?
Jeg gikk på kombinasjonsbehandling med Levaxin og Liothyronin i 3 måneder uten å føle noen form for bedring. Jeg forventet bedring og ble deppa av at det ikke skjedde noe, jeg klarte ikke å gå ned ett gram engang...Men så la jeg om kostholdet mitt, fikk masse vitamintilskkudd og vips, bedringen og vektnedgangen kom. Nå skal det legges til at jeg har hatt visse bivirkninger i den siste tiden og at legen holder på å justere doseringen min, men hold ut en stund til.....spis sundt og sørg for å få de rette vitaminene.Må legge til at noen ikke har god effekt av levaxin alene og at det kan være at du også trenger T3 tilskudd i form av Liothyronin, men blodprøvene dine burde kanskje gi noen indikasjon på dette....den ballen kaster jeg over til de her på forumet som kan mer om det enn meg.....
Hei Atina
jeg fikk diagnose i januar 2010 og begynte på 75 mcg Levaxin da. Merket veldig lite bedring etter 6 uker. Økte jevnt og trutt til 125 mcg. Energien ble bedre, det skal sies. Men formen var veldig svingende og jeg følte jeg ikke hadde "kontroll" på hva neste dag ville bringe, kroppen var litt ugjenkjennelig. Hadde dessuten fremdeles frysninger, nattsvette, brain fog, måtte stadig hvile i løpet av dagen. Begynte i tillegg å kjenne litt kvalme, noe jeg aldri hadde hatt før.
Det kan sikkert være lurt å være tålmodig med Levaxinen. Enkelte bruker visstnok ett år på å komme tilbake i form. Så lang tid hadde jeg ikke til rådighet, ble på en måte skuffet når effekten føltes relativt puslete. Gikk derfor over til kombinasjon Erfa Thyroid og Levaxin.
Følte meg småcrazy da jeg begynte med Erfa Thyroid, men intuisjonen min/kroppen min sa sterkt i fra at Levaxin ikke var det helt store for meg. Og jeg angrer ikke ett sekund. Er utrolig glad for at jeg ikke slo meg til ro med å gå et eller flere år på Levaxin først.
Det skal sies at jeg er nybegynner på Erfa. Har kun prøvd i to uker. Men du verden for en forskjell. Kjente effekt fra dag en. Nå har jeg vært i god form i nesten en uke i strekk, og kroppen kjennes 1000 ganger mer harmonisk ut enn på Levaxin. Så og si alle symptomene jeg hadde er redusert allerede. Jeg vet jo ikke hvordan det vil gå videre. Men at det vil bli bedre enn det var på Levaxin alene, er jeg 100% sikker på.
Synes det er tragisk at ikke almenleger tilbyr naturlig tyroid behandling til de som ikke er fornøyd med Levaxin opplegget. Om dette her funker like bra som jeg tror og håper på, skal jeg gjøre det jeg kan for å "spre budskapet".
Du må så klart finne din måte å løse ting på- jeg ville bare fortelle deg min erfaring. Lykke til:)
Atina....du har ikke tatt medisin mer enn noen uker!
Til og begynne med pleier man å øke dosen hver 6.uke...og medisinen virker stort sett ikke før du kommer opp i dosen du slik noenlunde skal holde deg på.
Statistisk regner en ca.6 mnd til å komme opp i dose, og derfra enda nye 6 mnd før en føler seg ""bra""..
Når du er medisinert skal TSH være under 1....din er alt for høy enda..og din fT4 alt for lav, så dette må du gi tid.....
Etter 6 uker bør du ta blodprøver igjen, for så å øke dosen, og så nye 6 uker osv.......gi det tid noen mnd....
Føler du deg like langt/kort da, bør du overveie andre muligheter, men første bud er tid og tålmodighet!
God bedring etterhvert.
Begynn å ta vare på blodprøveresultatene dine, og noter dose og form...så har du noe å kontrollere utifra senere...
Det lønner seg heller ikke å pøse på med medisiner, for cellene må ha tid til å venne seg til nye doser...Noen merker små forandringer forholdsvis raskt, andre av oss gjør ikke det.
Det kommer sikkert også an på, hvor godt, netop den medicin passer til dig. Med Ny Eltroxin i Danmark er der kommet en masse frem om, hvor skrækkeligt det er at skifte medicin, selvom man skifter fra det ene t4-præparat til det andet. Det er de såkaldte hjælpestoffer, der gør forskellen; nogle gange kan folk ikke tåle en bestemt af dem, andre gange er det (også) et spørgsmål om, at optageligheden af medicinen varierer fra person til person. For at sige det lidt hurtigt.
I begynnelsen av april begynte jeg altså med Levaxin, først 10 dgr med 37,5 mcg per dag, deretter 75 mcg per dag. Selv om jeg foreløpig ikke har merket bedring når det gjelder symptomer som utmattelse, tretthet, frysing, hodepine, problemer med konsentrasjon og hukommelse osv, så stoppet faktisk vektøkningen omtrent med en gang. Og etter en måned hadde jeg gått ned 1 kg, uten å gjøre noe spesielt for det. etter 6 uker på Levaxin var jeg til kontroll hos legen - stoffskiftet var fortsatt lavt selv om blodprøvene viste en stor forbedring siden sist - så min daglige dose ble økt til 100 mcg per dag. Fortsatt ingen vektøkning, har istedet gått ned et 1/2 kilo til. xx8
Så for mitt vedkommende er det tydelig at et eller annet har forandret seg i kroppen min etter at jeg begynte med Levaxin. Fastlegen min sier at hans erfaring med stoffskiftepasienter viser at selv om det er store individuelle variasjoner i responsen på Levaxin, blir de fleste merkbart bedre i løpet av det første året. Noen merker en bedring av symptomene på sykdommen nesten umiddelbart, mens det kan ta lengre tid for andre - 6-12 måneder. Det er jo også slik at jo lenger tid sykdommen har fått utvikle seg uten behandling, jo lenger tid trenger kroppen på å komme seg tilbake til noenlunde "normalt" gjenge.
Foreløpig er jeg sykmeldt 25% fordi det ble vanskelig å utføre jobben min tilfredsstillende pga utmattelse, konsentrasjonsproblemer og dårlig hukommelse. Disse tingene var verst på slutten av arbeidsdagen, og ble også forverret av en stressfull arbeidssituasjon. Den første måneden med redusert arbeidstid (jeg begynner til vanlig tid på morgenen, men går hjem tidligere hver dag) ble arbeidssituasjonen forverret fordi jeg jobbet kun 75% av arbeidstiden men likevel skulle utføre 100 % av arbeidsmengden (slik blir det dessverre ofte når man er bare delvis sykmeldt....!). Men etter en samtale med sjefen hvor jeg sa at dette ikke gikk, har vi kommet frem til en ordning som fungerer ganske bra. Flere av mine arbeidsoppgaver er overført til andre, så det går ganske greit.
Inntil det motsatte er bevist, velger jeg å håpe på at ting blir bedre med meg sykdomsmessig i løpet av de neste 8-10 månedene - om ikke før. Jeg må bare være tålmodig - selv om jeg egentlig er ganske så utålmodig av natur. For min egen del, har jeg valgt å håpe på at jeg er blandt de som faktisk blir hjulpet av behandling med Levaxin. Så får heller tiden vise hvordan det går. Foreløpig har jeg ingen grunn til å tro det motsatte, og for meg personlig mener jeg at det er for tidlig å konkludere med det ene eller det andre når det gjelder virkningen av Levaxin.
Endelig, bedring etter 4 mndr med Levaxin!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Atina
Men burde jeg ikke merket en bitteliten bedring nå på noen av de andre symptomene, etter 6 uker, selv om jeg foreløpig sikkert er "underdosert"???
Jeg var hos fastlegen til kontroll for et par dager siden, og kunne endelig fortelle han at jeg de siste par ukene sakte men sikkert begynte å merke bedring av mange av symptomene jeg har slitt med pga lavt stoffskifte.
Jeg føler meg på langt nær "som mitt gamle jeg", men jeg føler meg likevel veldig mye bedre enn for bare 2 mndr. siden. xx6Den totale følelsen av utmattelse "av ingenting" kommer sjeldnere (tidligere følte jeg meg sliten konstant), jeg er ikke trett absolutt hele tiden, ømheten og stivheten i muskler og ledd later til å ha avtatt i forhold til tidligere, jeg fryser ikke hele tiden og har ikke hodepine like ofte som før. Den tørre huden (spesielt på leggene) er tilnærmet borte, neglene er blitt sterkere og håret ser sunnere ut. Vektøkningen sluttet omtrent med en gang jeg begynte med Levaxin, og er nå (etter 4 mndr) 2 kg lavere enn da jeg startet behandlingen.
Bedringen skjedde nærmes umerkelig i løpet av noen få uker, men fordi jeg siden jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte i beb. av april har ført et detaljert selvkomponert skjema med beskrivelse av alle symptomene jeg har slitt med og oppdaterte dette hver måned - kunne jeg konstatere en stor forskjell når jeg for min egen del skulle oppdatere skjemaet før denne ukas legekontroll (pga ekstremt dårlig hukommelse hadde jeg ikke hatt mulighet for å ha denne oversikten hvis jeg ikke hadde skrevet alt ned).
Ikke misforstå - jeg føler meg ikke frisk, langt derifra - men det går iallfall rette veien for meg nå!
Jeg refererer raskt blodverdiene jeg har hatt i forb. med inntak av Levaxin:
* April 2010 (før start med Levaxin) - TSH 12,23 og FT4 9.
* Slutten av mai 2010 (etter 6 uker med 525 mcgr Levaxin i uken) TSH 6,97 og FT4 14.
* Slutten av juli 2010 (etter 9 uker med 700 mcgr Levaxin i uken) TSH 1,97 og FT4 16.
Legen ønsker at TSH skal bevege seg under 1,0 og FT4 til rundt 20-tallet - og har derfor bedt meg øke ukedosen til 850 mcgr i uken, med ny kontroll om 2 mndr.
Jeg har jo forstått at det er mange der ute som ikke merker noen bedring med kun Levaxin, og derfor har behov for andre merker - evt. i kombinasjon. Derfor er jeg akkurat nå veldig glad på egne vegne vedr. medisinering, for det later jo til at det virker som det skal på meg. Jeg var bare litt utålmodig i begynnelsen, trodde jo at med en diagnose skulle alt bli bra med en gang.... Men allerede da sa legen fra at det kunne ta lang tid før jeg merket større bedring, kanskje opp mot et år. Men at jeg også kunne merke bedringen tidligere hvis jeg var blant de heldige, men at jeg måtte være klar over at responderingen på Levaxin var veldig individuell blant stoffskiftepasienter.
Hmmmm - dette ble et mye lengre innlegg enn jeg hadde tenkt - dere får ha meg unnskyldt! Faktum er at for meg er det så positivt at jeg merker bedring nå, at jeg tenkte det ville være på sin plass å skrive denne "oppdateringen" under mitt tidligere innlegg der jeg skrev at jeg ikke merket noen som helst bedring....
Sv: Endelig, bedring etter 4 mndr med Levaxin!
For noen tar det tid før systemet starter igjen og for en del er nok balansen mellom å ikke sjokke kroppen og samtidig tilføre nok til at det faktisk er en BEDRING vanskelig. Godt å høre at det virker for deg.
Jeg trappet opp mye raskere (25µg pr 14 eller pr 28 dager litt vekselvis så jeg har gått til 112,5µg idag fra oppstart i begynnelsen av mai). Jeg merket bedring(eller iallfall endring) fra dag 1. Dessverre ikke på vekta... Misunner deg den, kjenner jeg.
Det å holde oversikt over symptomene er lurt siden endringene i denne sykdommen er langsomme - enten det går i den ene eller den andre retningen.