Jeg har også tatt MR og CT. CT var veldig rask og greit gjort. MR tok ca. 1/2 time tror jeg. Jeg fikk ikke noe på ørene og syns det var litt ekkel lyd fra maskinene, imidlertid viser det bare at den jobber.
Ønsker deg lykke til.
Printable View
Jeg har også tatt MR og CT. CT var veldig rask og greit gjort. MR tok ca. 1/2 time tror jeg. Jeg fikk ikke noe på ørene og syns det var litt ekkel lyd fra maskinene, imidlertid viser det bare at den jobber.
Ønsker deg lykke til.
mr tar ca 1/2 timen ja.
en ting du bør være obs på ( noe jeg ikke var :( ) er at du får hodet "låst fast" i en hjelm for å ikke bevege på det.
da fikk jeg panikk... :(
men jeg har alltid hatt god evne til selvsuggesjon, så løsningen min (etter å ha fått panikk, med hyperventilering og alt som hører med så de måtte ta meg løs og la meg puste :oops: ) var å legge meg ned og lukke øynene før de festet hjelmen. den er ikke ubehagelig, så jeg merket ikke at den var der :D . da klarte jeg å lure bevisstheten til å tro at den ikke var der :wink: .
eneste utfordringen var da å ikke åpne øynene på 40 minutter :shock: he he... men det gikk fint det. :wink:
Hei og tusen takk for lykkeønskninger alle sammen!
Det gikk kjempefint å ta MR. Tror faktisk ikke jeg var der inne lenger enn 10-15 min. Fikk hodetelefoner på da, men det bråkte sånn at jeg hørte ikke så mye til det som var i dem :) Fikk ikke panikke eller klaus i det hele tatt 8)
Så nå gjenstår det bare å vente på svar.
Har det blitt funnet noe hos dere som har vært og gjordt dette?
Jeg har fått opplyst det flere ganger på Drammen, og jeg kjenner de ikke. My mulig jeg har vært heldig...
Jeg arbeider som helsesekretær ved SUS og jeg får ikke oppgi noen prøvesvar. Det eneste jeg kan svare på er om svaret er kommet eller ei.
Jeg spurte en gang hvor raskt svaret kom til leger som har elektronisk post. Da sa de at det gikk med en gang de sendte det ( pr. pc)
Imidlertid sa legen at det tok 3 dager før han fikk det.
Da har jeg endelig fått svar på prøvene mine :D
Alt var "normalt" kunne damen i telefonen si. Kan du lese opp verdiene for meg, spurte jeg. Da virket hun nesten en smule irritert, men hun gjorde det nå. Turte ikke å be om referanseverdiene siden hun var litt sånn snurt i stemmen.
Så jeg har funnet dem på Aker sine sider på nettet. Er det noen av dere som vet om disse stemmer? ser at sidene ikke er oppdatet siden 2004....
Men her er svarene mine:
(Ps: nå har jeg rettet på ref.verdiene. Tusen takk til nora :D )
TSH: 0,83 (0,5-3,6)
Ft4: 14,8 (8-20)
Ft3: 6,3 (3,5-7,8)
anti-TPO <10
anti-Tg <20
FSH: 6,9 (<12)
LH: 6,1 (<12)
Prolaktin: 151 (50-700)
Østradiol: 0,16 (0,08-0,78 )
Progesteron: 3,5 (<3,4)
SHBG: 87 (23-100)
Kortisol: 422 (138-690 (kl 8.20))
Nå venter jeg på svar på Mr-bildet :?
Synse i grunnen at det var rart at det ikke viste noe på noen av prøvene. Hodepinen jeg hadde HELE forrige måned har heldigvis vært fraværende. Men jeg har blitt så fryktelig svimmel i det siste. Har store problemer om å konsentrere meg når jeg f.eks. skal handle. Klarer ikke å fokusrer på mer en en varehylle om gangen....I går da jeg var og handlet, trodde jeg at jeg ikke skulle klare å bære lillejenta ut til bilen igjen. Kjentes ut som jeg skulle svime av.
Ellers er jeg fortsatt trøtt på formiddagen og ettermiddagen. Kveldene er noe bedre.
Jeg som er kjent for å ha klisterhjerne, må skrive ned hva jeg skal handle, eller husker jeg det ikke. Og hodet føles hele tiden som det er fylt med bomull.
Kjønnsdrift har jeg ikke hatt på flere år. Er det flere av dere som sliter med lysten?
Hadde håpet at bl.prøvene skulle gi en liten ledetråd på hva som er galt, men det gjorde de ikke. Kjenner at jeg er ganske oppgitt i dag. Og nå som jula nærmer seg og alt :cry:
Jeg hadde også fine prøver, selv om jeg ikke hadde det fint. Levaxin virket rett og slett ikke på meg.
Fikk påvist høyt stoffskifte/ Graves etter barnefødsel høsten 2003. Gikk på medisiner i ca 1 år, og formen har vært ok siden. Har jevnlig tatt bl.prøver for å følge med om det er forandringer. Dette fordi jeg har hatt misstanke om at jeg alltid har hatt et litt for høyt stoffskifte...
Legen mener også at det var en viss rsiko for at en får lavt st.skifte etter en har "tuklet"/medisinert sjoldbrukskjetelen.
Da jeg først fikk for høyt stoffskifte var tsh ikke målbar, T4 21-23 ( 8-20) og T3 6-8 (<6)
I det siste året har tsh vært mellom 0,5 - 0,8 (0,2- 4.0) og T4 har ligget på 12-13 ( 9 -22). Så utifra bl.prøvene skulle alt være fint, men jeg føler meg ikke bra! Kan kroppen vise symtomer før det vises i blodet?
Når jeg leser her inne ser jeg at jeg har det meste av plager som følger med lavt st.skifte. Kan dette være en god nok grunn til å få prøve Levaksin, eller må en vente til det vises i blodet?
Noen med erfaring rundt dette?
Er det Thyreoastatika du har gått på ?
Da kan det jo være nok bare å slutte med dem.
Høyt stoffskifte ?
Mange som går på Levaxin medisinerer seg til liknende vedier - er dette regnet som høyt stoffskifte bør det vel begrunnes med at antistoffer i TRAS - gruppen er tilstedstede ?
Har du hatt positiv TRAS ?
Så - de siste verdiene du oppgir er lave verdier som gost kan gi symptomer - særlig hvis du nettopp kommer fra en høy status.
Du har noe lav ft4 (påbare 23%, skal vanligvis være mist 50% eller høyere) mens samtidig TSH fremdeles er lav, og det er ganske vanlig hos graves-pasienter. veldig mange har blokkernede TRAS i tillegg til vanlig TRAS og da blir TSH lav og ft4 lav samtidig og man har hypo-symptomer.
Det er da bedre å ta levaxin og dosere den etter ft4, skal normalt ligge i øvre halvdel av referanseområdet, akkurat som hos oss som har hashimotos.
Forresten er det også vanlig for graves-pasienter å ha anti-TPO samtidig og det ødelegger kjertelen med tiden akkurat slik hos oss.
Du hadde ikke ft4 over referansområdet engang dengang de sa du hadde graves, følte du deg hyper da? Eller hadde du bare lav TSH pga blanding stimulerende og blokkerende TRAS? Jeg har sett blodprøvesvar hos flere med graves, og ft4 og/eller ft3 var på 30-tallet, altså mye høyere enn dine tall.
nora