Sv: Endokrinolog truer med afvisning
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
uheldig
Hei igjen
Jeg er ikke helt der at jeg orker å dra på noe som helstnå. MEN TAKK FOR TIPS OM LOKALLAG :) Jeg har tatt pause fra sykdommen min( Dvs: Å prøve å kjempe mot den, lære noe om den, behandle meg selv på noen måte foruten medisin, gjøre noe for å få meg friskere, prøve å forstå hva og hvorfor noe skjer. Det er ganske befriende en periode å slippe kampen...Jeg tok opp med min endokrinolog at jeg ikke fikk lese på nettet om sykdommen min. Hun var MYE mildere og godtok at jeg leste på nett allikevel. Men at jeg ikke måtte tro alt jeg leste osv osv, bladibladi, ikke likt for alle.. bare de mest alvorligste syke som skriver sin historie.. jeg er ikke like syk som dem..osv,osv. Må ha møtt henne på en skikkelig dårlig dag, ellers så har dama splittet personlighetsforstyrrelse..( kunne også ha forklart endel om hun har min sykdom, men det tviler jeg vel på..Nei forresten, da hadde hu møtt meg på en respektfull måte.
Når jeg kommer meg litt ovenpå igjen skal jeg prøve å skjønne alle disse tall og bokstaver og hypofyse greiene. Og jeg skal engasjere meg litt mer... Jeg har visst fortsatt Graves, den er ikke utbrent, men mindre. Hypofysen funker ikke, derfor tar jeg Levaxin. Og så lenge jeg går på det så vekkes ikke hypofysen til liv...Ja så da hvis jeg skjønner rett, så skjønner jeg ingenting.. :roll: desp1 opgiv1 vedikke1
Når det gjelder ernæring får jeg ingen veiledning for det er ingenting som påvirker stoffskifte i følge min endo. Kunne vært interessant hva en ernæringsfysiolog hadde av tips. Må da være noe man kan gjøre? Men fortiden er jeg jo uansett i "dvale". Kommer sterkere tilbake :)
Du nevner at du visst har graves fremdeles, og hypofyen ikke fungerer.
Jeg går ut ifra at din TSH er 0.
Jeg kan gi deg noen opplysninger om sånt, som jeg har lært av Elaine Moore, selv gravespasient:
Det fins flere TRAS-antistoffer. Noen av dem er blokkerende, det vil si at de virker som TSH på hypofysen slik at den lures til å ikke sende ut TSH enda ft4 og ft3 er lavt.
Det er altså ikke sikkert at hypofysen ikke virker, det kan være at du for tiden har flere TRAS-antistoffer.
Ting som er kjente for å trigge antistoffer er:
jod
soya
TSH
gluten
røyk
ting man er allergisk mot
stress
osv
er det omtrent slik?
Og det er helt feil at mat man spiser ikke har noe med stoffskiftet eller antistoffer å gjøre.
Det fins forresten nok info op Pubmed om dette emnet, for eksempel så senker soya omdanningen fra t4 til t3 hos katter.
Og gluten er kjent for å trigge thyroeoidea-antistoffer.
Sv: Endokrinolog truer med afvisning
Takk for info! SÅ jeg bør holde meg unna disse tingene da..? Tsh en min er 1,1. Den skal i følge min endokrinolog være under 1.0 så det er vel ikke så mye Graves jeg har igjen da....tipper jeg. Det med at hypofysen ikke funker tolket jeg som at kroppen min ikke klarer å produsere Tyroksin selv...enda..til den vekkes til live..forhåpentligvis.. Har hørt at 50% av alle som har fått graves blir frisk. ER det fortsatt håp for meg? Etter 1 år med Neo-mercazole og nå på Levaxin?
mvh
Sv: Legen mistenker Graves
Hypofysen din fungerer hvis du har en TSH på 1,1...
Du tar ikke neo-mercazole lenger, og kun levaxin?
Best også å sjekke hva ft4 og ft3 er, for alle har ett bestemt sted hvor vi må ha dem, vanlig er rundt to tredeler oppe i referanseområdet eller mist halvveis opp.
Det kan lønne seg å lese rundt på Elaine Moores sider om hva man skal unngå for å la være å trigge antistoffene, fordi det har så drastiske konsekvenser for dem som har hatt graves hvis man trigger antistoffene igjen.
Sv: Legen mistenker Graves
Hei
Ja jeg tar kun Levaxin. 450 mcg i uka og ft4 er på 18 så da skel jeg være bra dosert da, men er meget trøtt og klarer ikke helt å våkne.. føler meg ikke så frisk med andre ord.. Fikk høre at tsh fortsatt er lav.. trodde vi skulle få den ned, men virker som endo vil ha den opp.. Jeg skal prøve å ikke trigge antistoffene ja. fikk Graves etter å ha fått barn så det viktigste blir vel å ikke få flere barn da tipper jeg. orker uansett ikke fler så den er grei. peace out:)