Ny på forumet her med har noen år som hypo med antistoffer og "studier" bak meg.
Begynte for en tid tilbake og lese mye om B-ene siden jeg fikk veldig høye B12 verdier etter injeksjoner. B-vitaminer er vannløselige og det kroppen ikke trenger kommer ut med urin. Du vet du har fått nok når urinen blir GUL. (virkelig skremmende gul) Man merker ikke dette så godt når man får injeksjoner. Jeg synes injeksjonene ble for mye pes og bruker nå et godt multivitaminmineralkomplex i bunnen med alle de 11 B-ene. Tar dette om morgenen 1 time etter tyroxin da det inneholder litt kalsium. Om urinen blir gul har jeg fått nok B-er for dagen. Blir urinen ikke gul tar jeg et B-50 kompleks til lunsj. Måler B i blod 1 g/årlig. Mine B12 ligger nå i overkant av 1000 g det er der jeg bør være. (Øvre ref. hos de fleste laboratorier ligger på 650) Er man veldig lav (lav etter min erfaring er fra ca. 220-250) gir injeksjoner mest punsj. Nest beste er sugepiller i formen methylcobalamin. Ikke syntetisk B12 - helst kapsler før tabletter - absorberer bedre. B12 er ikke giftig spesielt ikke om det taes sammen med andre B-er og da spesielt B6. Man får som regel nok med tilskudd av alle B-ene men B6 kan være litt tricky. B6 må konverteres til pyrodexal-5-phosphate i kroppen. Ikke alle gjør denne konverteringen og man må da benytte den allerede konvertert form for å benytte seg av den. En ting til: Ikke alltid like lett å se om viaminer/mineraler er vann-eller fettløselige - lagres eller kommer ut. Om man skulle glemme det oppgies stort sett med noen unntak vannløselige som ikke lagres i mg eller mcg - fettløselige i iu.