Sv: Gravid. Doseendring???
Kom på en ting til i forbindelse med stoffskifte og graviditet og litt i forhold til å øke medisineringen.
Etter mine 2 første svangerskap var ble det tatt en ekstra stoffskifteprøve av babyene bare for sikkerhetsskyld (TSH, T3 og FT4) en liten uke etter fødselen. Etter sistemann var barnelegen veldig fokusert på om jeg noen gang hadde vært overdosert, ikke bare i løpet av svangerskapet men også før. Siden jeg hadde vært overdosert kort tid før svangerskapet ble det tatt en utvidet blodprøve av babyen ut over de vanlige stoffskifteprøvene. At jeg hadde vært veldig lav i løpet av svangerskapet var ikke av betydning for barnelegen.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
Sist redigert av serena; I går kl 22:53 Begrunnelse: ja, hva pleier å være årsak ....... ?
Jeg tror, at årsak kan være den, at når man har ½ time til at redigere sit indlæg, kunne man have tilføjet noget mere eller nyt, som de der har svaret forinden ikke har set og derfor kunne ikke forstå, at der var en forskel mellem det indlæg de har svaret på, og det indlæg som det er blevet efter redigeringen. Det handler altså ikke kun om fejlretning, så vidt jeg ved.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
jorunnhf
At jeg hadde vært veldig lav i løpet av svangerskapet var ikke av betydning for barnelegen.
Hvad mener du selv om det nu, Jorunnhf? Hvor i børnerækken blev født din datter på 14 år? Det er sørme ikke let. hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvad mener du selv om det nu, Jorunnhf? Hvor i børnerækken blev født
din datter på 14 år? Det er sørme ikke let. hjerte1
Min datter er den eldste, hvor jeg hadde minst problemer med stoffskiftet i løpet av svangerskapet. Minstemann på 5 år har absolutt ingen tegn på problemer med stoffskiftet. Jeg synes ikke det er lett å vite hva som er riktig, men det var en opplysning i forhold til hva barnelegen var opptatt av de første dagene etter fødselen og hun var den eneste som virkelig har vært interessert i min stoffskifte-sykdom i løpet av alle mine 3 svangerskap ut over vanlig oppfølgning som jeg har fått av fastlegene.
Sv: Graviditet og trening
Takk for god info, Anisa :)
Sv: Graviditet og trening
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
serena
Takk for god info, Anisa :)
Selv tak og god vind til jer begge. kram1
Hvorfor i all verden er fT4 så høy?
Jeg er gravid i 6 uke. Siden jeg jobber på lab tar jeg bp hver uke for å følge med på TSH og fT4.
Sist bp på Aker 11/12
TSH 0.52 (0.2-3.5)
fT4 16 (8-22)
"Min lab" 28/12
TSH 1.35 (0.2-4.5)
fT4 21.68 (8-22) mistenkte at denne var falsk forhøyet, da jeg måtte ta dobbel dose dagen før, fordi jeg glemte pilla dagen før der igjen ...
Endo'en min mente at siden fT4 var så høy og TSH var under 1.5 var det ikke nødvendig å øke, men skulle ta en bp til uka etter.
"Min lab" 05/01
TSH 2.94
fT4 21.16
(Denne prøven sendte jeg også til Aker for kontroll der, samt utvidet prøver siden vi bare har TSH og fT4 hos oss)
???
Hvorfor i all verden er fT4 så høy?? Jeg har ikke øket dosen siden i sommer og den har ligget stabilt på ca 14. Så blir jeg gravid og den burde gått ned, men nei - den øker?? Men nå er TSH nesten 3 så jeg burde vel øke. Men fT4 er fortsatt over 20 ... Vet ikke jeg
Ringte endo'en min, men hun var opptatt med pasienter så skulle ringe meg tilbake. Det rakk hun tydeligvis ikke ..... Hva tror dere?