Sv: Homøopati og lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Å gi Jod til en sånn kjertel kan være det samme som å helle bensin på et bål.
Kan ikke lade være med at smile lidt her, n`Finn smilnej1 Der er jo ikke et eneste atom jod tilbage i disse remedier, så her kan man ikke betragte grundsstoffet jod som vi er vant til. Hvordan det fungerer under den homøopatiske vinkel, beskriver den danske læge og homøopat Gunner Ødum her (indlæg #2).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Jeg kan ikke annet enn å anbefale deg en utredning hos spesialist. Enda - jeg vet jo at det også kan være for dårlig ........
Men de skal jo ha et visst ansvar for oss.
Det er jeg meget enig i - også i den grad! Det skal der ikke herske nogen tvivl om! Men når det kommer til stykket... har jeg (ikke mindst her på forummet, men også IRL) set så grove eksempler på både fastlægernes og speciallægernes "ansvar" - ikke mindst også over for gravide med hypothyreose - at det, i disse tilfælde, ville det have været langt bedre at komme hos en "klog kone", vil jeg driste mig til at sige! Så her kan vi ikke bare henvise til "fagkundskaben" fordi denne "fagkundskab" er ikke mere pålidelig end andre behandlere. Ikke hvis man anskuer det generelt. Det synes jeg ikke bør glemmes.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lona
Istedet for å kalle han som behandler meg homøopat eller lege som han også er, kan jeg jo bruke navn - han heter J. Elmiger, og holder til utenfor Lausanne i Sveits.
Blot for at tilføje lidt objektiv information - ser det ud til, at den omtalte "J. Elmiger" er en medicinsk speciallæge og homøopat, og af omtaler at dømme - nyder han respekt indenfor komplementær medicin, hvor den praktiseres. Han har skrevet bøger "Rediscovering Real Medicine: The New Horizons of Homoeopathy" og The Treatment Of Auto-Immune Diseases, hvor der omtales bl.a. en behandlingsmetode han har udviklet: Sequential Therapy.
Personligt ville jeg foretrække at vi lod Lona opdatere sin historie i fred og ro, efterhånden som hendes behandling skrider frem - og se hvad det fører til. Lona er øjensynligt fast besluttet på at gå denne vejen, men jeg er også sikker på, at hun kun vil gøre det så længe hun selv mener, at denne behandling har en positiv effekt på hendes sygdom, fordi at dømme efter hundredsvis beretninger her på forummet - gør andre det samme i opposition til den ringe behandling de modtager hos deres skolemedicinske læger, hvor de bliver beordret f.eks. til reducering af medicindose pga. lavt TSH, eller hvor lægerne pr definition afviser "binyre-vinklen" der ødelægger den medicinske behandling af hypothyreose + vigtigst måske, hvor lægerne behandler alle former af hypothyreose, som det var en og samme sygdom, uden at skelne mellem den primære, sekundære eller tertiære type af hypothyreose, og uden at tilpasse behandlingen derefter.
Set i dette lys kan jeg ikke se at Lona ikke skulle have ret til at søge væk og mod noget andet, hun sætter sit lid til - præcis som nogle af os andre gjorde i sin tid, da vi valgte den udskældte og "farlig" selvbehandling, frem for håbløsheden. xx9
Jo, jeg håper også at Lona oppdaterer, og syns det er nyttig å lære om flere innfallsvinkler. Det trenger vår sykdomsgruppe sårt til, av den grunn at skolemedisinen jo har forenklet behandlingen til det absurde.
Jeg har likevel tillatt mag å komme med noen advarsler av rent menneskelige grunner.
Så en begrepsorientering. Når man behandles med homeøpatiske remedier, ble det poengtert av begge de behandlerene jeg var hos. Og de mente ikke homeopatisk Jod. De mente Jod (kelp).
Hvis det er homeøpatisk jod du mottar, så kan ikke jeg se at det har noen innvirkning på situasjonen.
Det som har stor innvirkning, er jo at kroppen lager mer TSH (forutsatt at dettes produksjonsapparet er iorden) som vil slippe mer av kroppens jod inn i kjertlen - forutsatt at det er med å få da.
Og bare til rådet mitt om en skolemedisinsk utredning.
Vi har jo bevitnet gang på gang at den ikke er bra nok, at spesielle tilfeller blir oversatt - tilogmed at gravide ikke får den behandling systemet selv har anbefalt. Og man blir møtt med aroganse og uhøffligheter.
Mange grensetilfeller blir også nektet undersøkelse.
Men likevel......
Jeg har opplevd dette selv, og det var vel derfor jeg valgte å oppsøke alternativer, og hadde jeg hatt mulighet den gangen hadde vel jeg også havnet i Schweiz.......
Men jeg hadde nok forsøkt å ri to hester.......
Vil bare si takk til Lona som deler sin historie her. Det er veldig interessant å lese. Helt fantastisk at søsteren din er blitt frisk. Skjønner godt du vil prøve denne veien selv når du har et så håndfast bevis. Jeg har også lest Anisas innlegg om homeopati, og jeg kan ikke si annet enn at jeg liker grunntanken utrolig godt.
Min akupunktør på Heggeli Helhetsmedisin er også homeopat. Hun sa imidlertid klart i fra at stoffskiftemedisin var noe jeg måtte ta resten av livet, at hverken akupunktur eller homeopati kunne avhjelpe på det, annet enn lette symptomer til en viss grad.
Men- dersom man har flaks og treffer på en særdeles oppegående og god homeopat, samt har flaks som har en kropp som responderer på behandlingen derfa, så tviler jeg ikke på man kan bli kurert. Da er man rett og slett bare heldig! Men det aner meg at ikke så mange er av de heldige her? Selv tror jeg ikke jeg ville tatt sjansen på det, i alle fall ikke hos norske homeopater.
Ønsker deg virkelig lykke til med behandlingen, og håper du fortsetter å poste her:-)
Henger meg helhjertet på Berit her. Det finnes mye skitt blant kanelen i skolemedisinen og det er helt sikkert likedan med homeopatene. Du har jo tilgang til én som har et godt skussmål ifm at han har hjulpet din søster.
Jeg liker virkelig det at man skal behandle mennesket som en helhet - der tror jeg skolemedisinen har VELDIG mye å lære.
Jeg har også en idé om det er større sjanse for å finne en god lege blant de skolemedisin-folkene som snuser på homeopati/akupunktur - fordi de tenker utenfor boksen og antakelig vil være mer åpne for tilbakemeldinger.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg har også en idé om det er større sjanse for å finne en god lege blant de skolemedisin-folkene som snuser på homeopati/akupunktur - fordi de tenker utenfor boksen og antakelig vil være mer åpne for tilbakemeldinger.
SUPERgod pointe! xx9
Hei!
Takk for fine svar og lykkeønskninger!
For å være presis på navn; Jean Elmiger har gått av med pensjon. Men hans to sønner har tatt over praksisen. Han jeg var hos heter Romain Elmiger. Jeg har vært der to ganger tidligere, en gang hos faren og en gang hos sønnen. Begge ganger ang Morbus Crohn (også auto-immun sykdom). Han melder pass der på selve sykdommen (kronisk, og homøopatien strekker ikke til på bekjempelse av betente tarmer) - men han har allikevel hjulpet til ved å renske opp i cortison-doser og gamle ting, styrke kroppen imot den arvelig belastningen jeg + antagelig flere ting jeg ikke vet om.
Takk til deg n'Finn for mye kunnskap. Og vi blir ikke uvenner, jeg tåler skepsis :) (Det har jo jeg selv også. Hadde mulighet til dette allerede i januar da jeg fikk diagnosen. Men syns det var ille at jeg skulle reise til Sveits for dette problemet også). Jeg har lest mye av det du har skrevet til andre også, og syns det er imponerende hva du kan!
Jeg var på ultralyd i mars. Og har lurt på om jeg burde vært der igjen pga av smerter. Men nå har både tidligere fastlege, en øre-nese-hals-spesialist (et dødfødt besøk forøvrig..) og ny fastlege ment at det ikke skal være nødvendig. Lymfeknutene er ikke hovne. Men de er vonde og var de første symtpomene jeg hadde. Så både de og skjoldkjertelen har vært vonde på meg lenge. Jeg ser det an litt til.
Når det gjelder å ri to hester føler jeg at jeg gjør det. Jeg blir fulgt opp av fastlege hjemme, han er både almennpraktiserende lege og homøopat. Han ringte meg her om dagen for å fortelle at stoffskiftet har falt, men syns at jeg skal la denne behandlingen få en sjanse uforstyrret framover. Både han og Elmiger mener at ting ikke er verre med meg enn at det finnes tid å gjøre det på.
Jod eller hom.jod.. jeg vet sannelig ikke. Det er i flytende form og står jod på flaska..
Uansett har jeg kasta med ut i dette her. Og føler meg sikker på at begge leger vet hva de gjør. Og går det ikke så har jeg prøvd!
Oppdatering følgerhjertflag1
Lona
Takk for det Lona - godt å vite at du er sterk og på bølgelengde.
Og jeg kan ikke så mye, derfor er det så viktig at man kan høre om andres infallsvinkler til problemene. Det kommer ikke noe fornuftig ut av å røre i den samme andedammen......
Har gått å stussa og tenkt på tema, og skrevet på lapper idag.....
Ordet homeøpati stusser jeg på. I gamle Hahnemanns rike fantes ikke ø, og ordet stammer fra Gresk, hvor homoio betyr lik, ens, samme type og er ledeord til feks. homo-fil
og pathia (lidelse), som er opprinnelse til patologi, læren om sykdommer.
Men jeg ser ikke noen Ø-her ? Skal man søke, så stav ordet homeopati.
Similia similibus curantur.
Hahnemanns teorier gikk ut på at likt kurerer likt. Det var på den tiden kjent at to magnetpoler av samme type frastøter hverandre. Eureka - slik må det være med sykdommer også, tenkte vår salige.....
Men det var opprinnelsen, han utviklet senere et kompendium for hvordan tanken kan brukes til å kurere sykdomer.
Men, har det så forandret seg, utviklet seg ?
Skolemedisinen ærklærer jo fremdeles sin Hippokratiske ed........
Men der har det skjedd så store forandringer at salige hippo, nære medarbeidere og elever nok roterer i sine graver.
Men hva har skjedd i Hahnemanns fotspor ?
Helbredelsesensteorien går ut på å fortynne det sykdomsfremkallende stoffet så mange ganger at det danner seg et negativt avtrykk som så vil oppsluke sykdommens uvesen når dette gis pasienten.
Omtrent på linje med at en bil som forlater sin parkeringsplass, skaper en "negativ bil" som straks suger til seg en helt syk bil.
Og det er jo akkurat det som skjer i våre dager :)
Jeg mener det trengs en hovedrengjøring - begge steder !
Mantraet er jo viden kjent - og brukt fra kurering av fyllesyke og oppover.
Og dveler vi litt ved DET temaet, kan vi mere bevandrede i denslags fortelle at Alkoholen, som er den faktiske årsak til fyllesyken, også vil kurere denne. (ikke tro alle mine påstander da, men litt kan det faktisk hjelpe)
En liiten knert dagen derpå kurerer......
Engelsk : A hair of the dog that bites you
Spansk : pelos de la misma chancha
Eller fra bar-senen i "The Shining" der Jack N. prøver seg på fransk : De quoi reprendre du poil de la bête.
Og fra land som kjenner tema godt : "klin se klinom izbija" og "клин клином выбивают".
Som alle henspeiler på, at litt av problemet vil kunne kurere det.
Det er der jeg mener man mangler tidens krav til nyansering..........
Vel - sier jeg, som ikke har fulgt med.
Men det er ikke så lett heller - det er ganske stille om homeopatien.
Angående Chrons sykdom som du forteller at du har: Har du forsøkt lavkarbo? Denne boka, ugitt 2010, forteller om symptomfrihet ved lavkarbo. Biblioteket har boka om du ikke har råd til å kjøpe den
Altså, jeg har de sidste 11 år ”kun” fået behandling med homøopati (ampuller indtaget både oralt og med injektioner), kost (jeg spiser kun kød, æg, frugt, grønt, nødder og tørrede frugter, drikker kun vand, urtete og hjemmelavet juicer), tilskud (tager B5, MultiB, C, D, E, Calcium, 5-HTP, melatonin, multivitamin/mineralblanding, glutamin, probiotika) motion (går turer og dansede Zumba da jeg havde energi) og positive tanker (anvender positive affirmationer og meditationer) og det har virket fantastisk for mig. Det har været nok for mig til at styre min Hashimoto.
Min læge ville dengang give mig Eltroxin, hvilket jeg ikke ville have (har set min mor på Eltroxin hele sig liv, uden ønsket effekt) og gik derfor selv egne veje, og jeg har ikke fortrudt!
Det har været mirakuløst for mig. Jeg har lært så meget om min krop og mine kropsreaktioner og føler selv at jeg har haft det fulde ansvar og kendskab til min tilstand.
Der skete så nogle ting for 6 uger siden som slog mig helt ned og gjorde at jeg kunne mærke at jeg skulle have HC og dessikeret thyroideahormon.
Det erstatter dog ikke hverken tilskud, homøopati, kost eller alt det andet (som jeg fortsat gør), men støtter op omkring det.
Og jeg er glad for min helhedsbeslutning..
Der er en der et sted skriver om at det er dyrt og vedkomne ikke har råd – og jeg giver dig ret. Det ER mange penge, men det er ikke dyrt… det handler om at have et liv eller ikke have et liv…
Kærlighed og godt helbred til jer alle
Sofia
Hei alle sammen!xx8
Jeg lovte dere en oppdatering på min situasjon, og her kommer den.
Fra å synke ganske bratt etter at jeg sluttet med Levaxin, snudde det før jul. Fikk resultater av prøver igår, og er nå på T4 på 12, Tsh på 8. Med andre ord går det rette veien, sålangt ihvertfall:)
Jeg begynte i ny og krevende jobb etter nyttår, og det går kjempefint. Føler meg frisk og har ikke dårlige dager lenger. Klarer å komme meg opp om morran også, og går bikkjetur før jobb. Ofte etter også + stell av hus og en ungeflokk aleine. Trening med høy puls funker ikke enda, men aktiv er jeg.
Et men er det fortsatt. Betennelsen er ikke over. Jeg har stadig smerter i kjertelen og i lymfeknutene på halsen. Legen min sier at det er tegn på at det jobbes, og at det er helt naturlig at det vil ta tid å helbrede en betent skjoldkjertel. Behandligen er heller ikke over enda. Og jeg er fortsatt optimist!
Hilsen Lonahjertflag1