Re: Trenger hjelp til doseendring.
Hei og takk for svar.
Jeg ønsker å oppnå å bli enda bedre. Jobber fortsatt bare 50% (deilig) , men blir sliten den dagen jeg har vært på jobb.
Jobber som sykepleier så det er jo litt mer fysisk krevende enn en kontorjobb (som jeg har så smått begynt å søke på nå).
Hvis 100 er for mye og 75 for lite tenkte jeg det ville være lurt å prøve det ut.
Hvis man øker for raskt, vil det ikke jevne seg ut etterhvert uansett? Hvis man får hypersymptomer mener jeg? Jeg har lagt om kostholdet litt, men kan bli enda flinkere. Jeg økte kanskje for fort? Tok gammel og ny dose annen hver dag. Nå river dere dere vel i håret.
Re: Overdosert med T4 på 15?
Glemte å si: jeg har ikke antistoffer.
Jeg har fått avslag fra Aker to ganger.
Jeg får ikke henvisning til å ta ultralyd.
Jeg fikk CT av hodet fordi den ene pupillen min plutselig er blitt større enn den andre. Den er det hele tiden.
Jeg har også veldig vondt "inne" i øynene. Liksom både rundt, bak og inni. Mest på det øyet med forstørret pupille.
Noe hverken legen eller øyelegen kunne se. Alle andre ser det, og jeg ser det jo hver dag. Mest synlig i halvmørke.
Smertene i øynene bekymrer meg. Prøver nå å gå mye med brillene mine for å se om det kan hjelpe. Er bare litt nærsynt.
Så hva er årsaken til at jeg har lavt stoffskifte, hvorfor bare slutter et organ å fungere? Det kommer jeg ikke til å finne ut.
Er nå 34. Tror det skjedde noe da jeg var 10. Som Thomas sa, ble tykk som en ball "over natten" da jeg var 10. Prepubertalt, når hormonene begynner. Jevnet seg ut etterhvert, og var "normal" frem til for ca. fire år siden.
Sv: Overdosert med T4 på 15?
Jeg føler for å gripe fatt i det du sier om øynne dine. """Endelig""" en som snakker om det samme jeg har nenvt under tråden min!!
Nei, legene skjønner ikke noe av det..øyelegen sa bare:"...mysteriet, Gunnda"
Ja, folk rundt en ser jo forskjell på de pupillene. Jeg har minst pupill i det øyet jeg er verst i --opplever det som det sitter i musklaturen rundt øyet, og at det derfra angriper selve øyeeplet.
Jeg fikk dette etter å ha blitt medisinert NED pga.en TSH som hadde blitt 0,0015......MEN da jeg i ettertid tok ut kopi av blodprøvene mine ,lå fT4 og fT3 LAVT...
Jeg fikk samtidig den helt kraftløse musklaturen, spes, i underekstremitetene og ryggstrekkerne( her har jeg fått den "herlige" nevropatien....)
Jeg har periodevis STYGT utslett i ansiktet. Alle disse symptomene kom lsamtidig; og Camomilla..jeg tror det er undermedisinering. Jeg har økt medisindsen min, og siste blodprøve er over 60% av både fT4 og 3; men klinisk/kroppen er den samme!!
Jeg og har pølsefingre, hevelse rundt anklene,"ruglete"legger(der har det faktisk VÆRT muskler!!), tror joggeskoene har krympa, men så er det tærna som er skikkelig hovne m.m.
På meg er de nå iferd med å putte en annen tillegssykdom ,autoimmun; men magefølelsen min sier at jeg tror det har med medisineringa å gjøre. KROPPEN FÅR FOR LITE....
Når det gjelder det du sier om alkohol også, så tyder jo det på at forbrenninga di er for laaaaavvvvv!
Hvis du orker ,så kan du lese om "sutringa" mi om øyet som sagt under tråden min.
Nå vet jeg at vi er 2(sikkert flere), og det styrker meg i troen på at det er direkte eller indirekte knytta til stoffskiftet.
Jeg har lest at ved slitne binyrer(jeg går periodevis på 10 mg kortison),
kan vi ha iallfall svært svingende kortisolproduksjon. Dette kan virke inn på aldestoronet også. Har vi for lite av dette, vil vi danne sodiumkrystaller som HELST angriper øyemusklaturen, og virker direkte inn på muskelen som styrer pupillen. Jeg nevnte aldestoron til øyelegen, men NEI, det var for avansert(og dermed utelukka), sa han.
Dette ble langt og springende, men håper det kan hjelpe deg liiitt.
Min teori:
Høres ut som en knute eller svulst på hypofysen, og den trykker på synsnerven, for den går akkurat der, og TSH blir typisk også lav (du får beskjed om at du er overdosert mens du ikke er det). Prolaktin var også høyt, men de ser ike etter svulst før den er skyhøy...
Hvis du bor nordpå, gjør de ingenting med sånt.
Oslo, kanskje.
Om at du er overdoert: Plutselig så tror de mer og mer på bare TSH, og ser vekk fra ft4 og ft3 og symptomene og de andre parametrene (de har en hel mengde andre blodprøver som de kan se etter om du egentlig er underdosert eller overdosert, står i læreboka)
Noen leger på Aker tror mer på TSH enn symptomene og ft4 og ft3 også.
Hva er referanseområdet på ft4, altså hvor mange prosent er den innefor referanseområdet?
Uansett høres din ft4 ikke høyt ut, Ahus har øvre grense på 16 og de andre på sånn 22 eller sånt.
Når det gjelder hypofysen ,har jeg for min del tatt to MR-er. Det er ikke noe galt med den, heller ikke funnet noe annet(fra lungeregion) som kan influere på synsnerven. Pupillen forblir mindre, og ubehaget i øynene varierer i intensitet i takt med svakheten i musklene... Bare for å forvirre ytterligere.....
Et sted under "Stop the thyroid madness"(under binyrer) står det en del om øyeproblem og pupiller. Hvis du ikke har vært innom der og lest ,anbefales det.Det er som å "kjenne" seg igjen!!
Jeg fikk Armour på Balderklinikken i dag!
Jeg har tatt Levaxin i 10 mnd. Da jeg var oppe i 100 mkg. pr dag begynte jeg med D3, 40-50 mkg. pr dag. Dette hjalp ikke noe særlig.
Økte Levaxin til 125 mkg for ? uker siden. Husker ikke. Kanskje 6-7.
Har fortsatt ikke hjulpet noe særlig.
T4 var på ca. 15 da jeg tok 100 mkg. pr. dag. TSH 0,01. T3 5,5.
Tenker: hvor mye Levaxin skal jeg egentlig ta for å komme opp i riktig dose?
Før jeg fikk behandling var jeg død med T4 på 9,3.
Levaxin virker kanskje ikke så bra på meg?
Jeg tåler doseøkning godt. Tror jeg. Får bare litt periodevis hjertbank.
Dro til Balder for å få Armour. Hun sa de var strenge på TSH-verdier.
Jeg vil bare ha litt start-oppfølging i "ordnede" former først, så kommer jeg til å gjøre som n'finn, å ordne alt selv til jeg føler meg helt trygg på det.
Min bekymring er:
Ved siden av Levaxinen tok jeg en periode 30 mkg Lio. Dette tålte jeg dårlig. Fikk store byllekviser som ga seg da jeg minsket Lio til 5 mkg. Men jeg fikk jo for lite Levaxin ved siden av! Bare 75 mkg. Hadde jeg tatt mer Levaxin ved siden av hadde det kanskje gått bedre.
Derfor er jeg litt redd for at det samme skal skje når jeg nå begynner med Armour - at kvisene skal komme siden det er mer T3 i Armour. Har noen Armourbrukere problemer med kviser?
Jeg skal ta 50 mkg Levaxin og 1 grain Armour hver dag. Da tar jeg jo mindre
T4 enn det jeg gjør nå!? Skjønner ikke dette. Nå tar jeg jo 125 mkg. Levaxin og er ikke optimalt behandlet.
Da er det vel fordi jeg ikke skal trenge like mye T4 fordi T4 fra Armour skal virke bedre enn T4 fra Levaxin. Ikke sant?
La oss nå si at dette funker bedre, og at jeg kan gå på kombinasjonsbehandling:
Neste skritt er å fortelle fastlegen om dette. Han hadde ikke hørt om Armour, og han behandler meg for hypothyreose bare fordi jeg til slutt gikk til Oftebro for å kunne begynne med Levaxin som jeg skjønte selv at jeg måtte.
Da støtter han meg vel i denne behandlingen også, for jeg må jo få flere resepter på Levaxin etterhvert.
Jeg har tenkt å kjøpe Armour på nettet. Kan man kjøpe Levaxin der også?
Helst fra samme sted? Hvilken nettside?
Sv: Jeg fikk Armour på Balderklinikken i dag!
Har hørt om flere som får den behandlingen der.
Jeg tipper at man bare er litt forsiktig i starten, og har god erfaring med det.
Det er ikke alltid nødvendig.
Noen tåler godt å øke raskt, og de bør jo absolutt gjøre det.
Ingen vits i å slite med lave symptomer lengere enn nødvendig.
Naturthyroxin og kunstig kan ikke sammenlignes på mikrogrambasis, og det kan være nødvendig med en tilvennengsperiode.
Det vet du ikke før du har prøvd, så du får prøve å holde igjen noen dager iallfall.
Får du symptomer så er de vel til å snakke med ?
Sv: Jeg fikk Armour på Balderklinikken i dag!
Ja da var det to uker siden jeg begynte med Armour, som beskrevet ovenfor.
Jeg merker ingen forskjell! Er det for tidlig?
Det jeg merket i begynnelsen var at jeg ikke fikk sove. Lys våken.
De har satt meg til å dele dosen; ta halvparten om morgenen og halvparten om kvelden.
Jeg tar nå kveldsdosen etter melatoninen som det siste før jeg legger meg i håp om å sovne før Armouren virker.
Jeg har nå begynt å ta Armour/Levaxin om morgenen og så midt på dagen.
Men det største problemet er at jeg ikke har merket noe til de positive forandringene. Ingen forskjell fra da jeg kun tok Levaxin.