Jeg tar den alltid om morgenen. For jeg blir like gira av den som om jeg skulle ha tatt ti kaffekopper, og da blir det umulig for meg å ta den om kvelden, da får jeg ikke sove.
Printable View
Jeg tar den alltid om morgenen. For jeg blir like gira av den som om jeg skulle ha tatt ti kaffekopper, og da blir det umulig for meg å ta den om kvelden, da får jeg ikke sove.
Har tatt levaxindosen på morgenen, synes det er lettest, siden jeg ikke greier tanken på mat før det har gått minst en time uansett. Prøvde å dele den opp og ta halve utpå ettermiddagen, hadde vanskelig for å sovne da. Men det kan jo hende det bare var tilfeldig at jeg ikke fikk sove da, pleier å ha sånne perioder. Kanskje jeg skal prøve igjen. :)
Hallo..!!
Jeg sitter her og lser om LEvaxin og at de tbl ikke sakl taes sammen med mat. Jeg lurer på hvor det står dokumentert, jeg har aldri hørt om det.
JEg jobber på et legekontor og har spurt der, men ingen av legene sa at det hadde noe å si. Kun den dagen en skal ta blodprøver skal en ikke at tbl.
Jeg har vært innlagt på to forskjellige sykehus noen ganger, men der har jeg fått tbl sammen med frokosten.
Jeg blir nysgjerrig når jeg leser dette , vil svært gjeren vite hva som er rett. Men jeg vil også vite hvor det står dokumentert at det skal være sånn.
Hilsen meg
Gå til www.legemiddelverket.noSitat:
Opprinnelig skrevet av Anonymous
Trykk på "Preparatomtaler".
Du vil der finne at kombinasjonen mellom Levaxin og kalsium/jern er uheldig. Ta en prat med din lege om dette.
Hei :) !
Jeg har i en uke tatt Levaxin på kvelden - tok den tidligere ilag med frokosten.
Har de siste nettene våknet midt på natten, klissvåt av svette og med utmattende "flammende" smerter (disse smertene er ikke nye, men har nå vært mye mer intense), og har ikke klart å sovne igjen. Fryser og har kald hud innimellom. Ligner på overgangsproblemer jeg tidligere hadde :oops:
Har også drømt, noe jeg nesten ikke har gjort siden jeg begynte med Levaxin for ca 3 år siden :o !!
Sikkert en tilfeldighet, men der det noen som har hatt lignende erfaringer??
I dag har jeg tatt Levaxin på morningen for sikkerhets skyld...
mvh Kirsten
Dosetidspunktet kommer opp her av og til. Noen erfarer uro en tid etter dosen og disse bør nok ta den om morgenen.
Jeg er av dem som gjør det.
Har ikke forsøkt å ta Armour om kvelden, men morgentidspunktet har sine fordeler for en glemsk person - om den glemmes kommer jeg på det etter kortere tid enn om jeg hadde glemt den om kvelden.
Men du bør kanskje ikke ta den "sammen" med frokosten ?
Melk og syrenøytraliserende nedsetter opptaket.
Tan` med det samme gluggene åpner seg så påvirker ikke frokosten opptaket. Det går jo litt tid.
Takk og pris for dette forumet!! Jeg har siden oppstart med Levaxin tatt det sammen med frokosten + omega 3, c vit., rosenrot, Pyridoxin, Soya, b-vit...... :roll:
Det har nok gått meg hus forbi at det ikke skal taes sammen med mat... :oops:
Hjææærtelig takk for opplysningen n`finn!!
Liothyronin derimot kan med fordel tas sammen med mat. Opptaket strekker seg da over litt tid, noe som er gunstig.
Vil dette si, n'Finn, at siden det er T3 i Armour, kan denne også tas sammen med mat? Eller var det et dumt spørsmål! :oops:
Som oldemor sa: Man får ikke vite det hvis man ikke spør!! :)
klok oldemor du har :)
Det er jo også T4 i Armour da, men jeg har ikke sett noe sikkert om Armour annet enn det som står i pakningsvedlegget :
Dyreforsøk har vist at T4 bare delvis blir opptatt av fordøyelsessystemet. Opptaksgraden er avhengig av forhold rundt inntak av tabletten og varierer med tarminnholdet, bakteriesammensetningen i tarmen inkludert plasmaprotein og diverse fordøyelsesfaktorer som alle binder T4 og derigjennom umuliggjør diffusjon. Bare 41% absorberes fra gelatinkapsler og 74% når det gis med en albuminbærer.
Avhengig av andre faktorer har opptaket variert fra 48 til 79% av dosen. Fasting øker opptaket.
Malabsorpsjon såvel som matens påvirkning kan forårsake stort fekalt tap. (barnas soyabønne-frokostblanding og samtidig bruk av syrenøytraliserende midler og avføringsmidler)
T3 tas imidlertid nesten upåvirket opp 95% innen 4 timer.
Syntetiske hormoner og hormoner fra biologisk materiale tas opp omtrent på samme måte.
T4 binder seg jo til proteinet Albumin i kroppen. Armour er jo laget naturlig da, og er bundet til Albumin i tabletten.
De syntetiske er bundet til Natrium.
Det vil være forskjeller her. Også individuelle, men sies å ha liten betydning fordi dosen reguleres jo bare i forhold så en får nok.
Det er viktigst at en gjør dette likt hver dag.
For meg er det i praksis nesten umulig, men jeg prøver så godt jeg kan da.