Ojsann - det stod jo om hyperparathyreodisme vedr. fosfatnivået ditt også, kaiza! (Merkelig at ikke legene har reagert på det...)
Printable View
Ojsann - det stod jo om hyperparathyreodisme vedr. fosfatnivået ditt også, kaiza! (Merkelig at ikke legene har reagert på det...)
Takk til dere alle som gidder å høre og svare. :) Jeg har halsbrann hele tiden. Aldri tenkt på at det kan ha noe med stoffskife å gjøre. Jo takk jeg skal prøve den kremen!! :!: Jeg har vært innom psykiatrien. Har nok gått noen år med lavt stoffskifte, men ikke konstatert før nå for 9 mndr siden. Når jeg tenker tilbake...nå som jeg leser om dette...joda ganske mange år tror jeg.
Er ikke så veldig opptimistisk med tanke på fremtiden. Trodde faktisk at denne pillen skulle samle sammen restene! :oops: men akk så feil kan man ta. Skjønner at jeg har havnet sammen med MANGE flotte mennesker som har lidd lenge. Dere kan være stolte av dere selv :D og det gir litt håp i allefall
http://www.toucher.cc/phpBB2/images/smiles/kos.gif
P.S. Halsbrann er ikke et symptom på lavt stoffskifte, men på binyrebarkproblemer... :wink:
OOOps! Jeg trenger visst å lese grundig denne siden din, men jeg sliter med å forstå. Men tusen takk!!
Til Kaiza: Jeg har lest at når du har for mye kalsium så "hoper det seg opp" og transporteres ikke inn i cellene før du får tatt tilskudd av magnesium. Det er magnesiumet som transporterer kalsiumet dit det skal om du vil.
Noen som vet mer om dette? :?:
Halsbrann er også et typisk hyperparathyreoidea-symptom.
nora
Takk alle sammen for at dere hjelper meg. :)
Joda, jeg fikk konstantert at jeg har parathyreoidea for ca et år siden. Legen sa den gang (og sier nå) at kalsiumet er så lite forhøyet at det ikke har noen betydning, ergo er alle mine plager psykiske. Jeg har kontrollert kalsiumet på Ahus hver 3. mnd. inntil nå. Heretter skal jeg ta en blodprøve hos fastlegen 2 ganger i året, eller når jeg føler for det. Jeg blir deppa og lei meg av slike svar. :cry:
Det er en skandale at dem lar deg gå og være elendig for noe som for lengst er konstartert hos deg. (forhøyet kalcium)
Les litt mer på siden www.parathyroid.com, han tilbakeviser at det fins noe som heter bare litt forøket kalsium.
Det er livsfalrig og du har stor risiko for å få hjerteinfarkt.
Åssen er blodtrykket ditt forresten?
Jeg blir litt oppgitt for at du ikke får hjelp med noe så åpenbart, høyt kalcium.
Man burde gå til avisen for det.
Og å henge på folk en psykisk diagnose for dette, det er velkjent at høyt kalcium gir depresjon og psykiske plager.
nora
Hei nora! Takk for at du engasjerer deg. :) . Jeg bruker Cozarr for høyt blodtrykk. Har brukt det i ca. 3 år. Jeg har nå litt av hvert å ta opp med legen til torsdag. Kanskje jeg får gehør hos han. (vikar til fastlegen) :? Takk for all hjelp og gode råd til dere alle. :x ???
Limer inn det NEL har å si om saken, vanskeligere for legen å motsi sine egne :wink:
Kalsium, totalDefinisjon
Kalsium måles enten som summen av bundet og fritt ionisert Ca 2+ , det vil si totalkalsium, eller som fritt ionisert kalsium
Grunnstoffet kalsium forekommer i kroppen som et toverdig kation, Ca 2+
Kroppens totale kalsiuminnhold er 25-35 mol (1,0-1,4 kg). Hoveddelen (99%) er lokalisert som kalsiumsalter i skjelettet, 7,5 mmol finnes i plasma, og en mindre andel finnes intracellulært
Daglig inntak av kalsium varierer. Av et normalt inntak absorberes ca 20-40%
Omsetning i kroppen
Aktivert vitamin-D øker kalsiumabsorbsjonen, mens parathormon (PTH) øker reabsorbsjonen i nyrene
PTH øker også kalsiumfrigjøring fra skjelettet
Fordeling:
40% proteinbundet i plasma
10% som løselige komplekser
50% som fritt ionisert kalsium, som er den biologisk aktive fraksjonen
Funksjoner
Kalsiumkonsentrasjonen er viktig for enzymreaksjoner, cellepermeabilitet, sekresjon, muskelkontraksjon, og cilie- og nevronaktivitet
Kalsium-målinger
Måling av totalkalsium måler proteinbundet og fritt kalsium. Verdien er avhengig av albumin og pH-verdi
I vanlig praksis utenfor sykehus vil måling av total-kalsium være tilstrekkelig
Måling av fritt kalsium vil sannsynligvis erstatte total-kalsium på sikt fordi det nå er utviklet enklere metoder for denne målingen
Normalområde
Totalkalsium, menn og kvinner: 2,20-2,60 mmol/l
Men noe forskjeller i angitt referanseområde i området 2,00-2,70 mellom laboratorier selv om analysemetoden er lik
Aktuelle indikasjoner
Totalkalsium
Sykdom i glandulae parathyroideae
Nyrestein
Mistanke om sykdom i skjelett
Malignitet, Pagets sykdom m.fl.
Tetani
Vitamin D-mangel
Pankreatitt
Myelomatose
Sarkoidose
Uklare abdominalsymptomer
Psykiske forstyrrelser
Testegenskaper
Biologisk og analytisk variasjon medfører at man ikke bør vektlegge forskjeller mellom to prøvesvar som er mindre enn 6%
Prøvetaking
Analyse av serum
Vakuumrør uten tilsetning
Unngå langvarig stase
Feilkilder
Høye verdier for totalkalsium kan ses ved hyperalbuminemi (dehydrering) eller kronisk alkalose
Lave verdier for totalkalsium ved hypoalbuminemi og kronisk acidose
Vurdering av unormalt prøvesvar
Hyperkalsemi, symptomer og tegn:
Kan gi anoreksi, kvalme, oppkast, forstoppelse, polyuri, muskelsvakhet, tretthet, depresjon, hjertearrytmier og nyresteinsplager
Hyperkalsemi ved
Malign sykdom (med eller uten skjelettmetastaser)
Hyperparatyreoidisme
Mindre vanlige årsaker er tyreotoksikose, vitamin D-forgiftning, behandling med tiaziddiuretika, sarkoidose og langvarig litiumbehandling.
Hypokalsemi, symptomer og tegn:
Kan gi kramper, tetani og hjertearrytmier
Hypokalsemi ved
D-vitaminmangel
Hypoparatyreoidisme
Magnesiummangel
Akutt pankreatitt
Merete
obsann, det var litt og sette seg inn i , merete. :wink: . Skal printe det ut og lese gjennom det i morgen. Er for trøtt nå. I første omgang skjønner jeg ikke så veldig mye. Takk Merete. :)