-
For meg har hydrokortisonkremen gjort at den overveldende trøttheten/ utmattelsen/irritabiliteten har sluppet taket, ledd- og muskelsmerter har blitt bedre, kvalme/halsbrann har blitt bedre, svimmelhet likeså, jeg har blitt trøtt om kvelden og mer opplagt om morgenen - kort sagt har de fleste symptomene jeg har blitt mye bedre. (Jeg har skrevet mer om det i loggboken min.)
Kjenner meg så godt igjen i det du sier om rot både utenfor og inni... (Du skulle bare sett for et rotehus jeg lever i for tiden.) :roll: For meg hjelper det faktisk veldig å bruke dette forumet til å samle ting jeg har lest - og til å skrive av meg all syting og klaging på alskens rare symptomer.
-
:? Hei Yvette. Har det akkurat på samme måte. Kaos i hodet og på skrivebordet. Vet ikke om symptomene mine skriver seg fra stoffskiftet eller fra en av mine andre lidelser. Legen (fastlegen) tror at det er psykisk og råder meg til å kontakte psykolog. Greit nok det, men der er det 2 års ventetid. (har stått på venteliste et drøyt år nå). :roll:
-
Når LH og FSH er overr 12, så er man definitivt i overgangsalderen.
Mer om hormoner kan man lese på www.snartgravid.com . Noen av de unge har feil forhold mellom LH og FSH, da kan de ha PCOS.
Calcium total hos fürst skal være 2.15 - 2.51 mmol/L så her kan vi muligens komme til sakens kjerne: Det er mulig at du har hyperparathyreose. Dette gir vondter overalt, depresjoner og generell følelse av å ha det ferferdelig.
Se ellers på www.parathyroid.com . Jeg synes legene dine burde i det minste kommentert at din calcium er for høy. Den skal aldri, aldri være for høy, dcalcium er det tettest regulerte stoffet i kroppen.
Du trenger flere kontrollmålinger av kalcium, helst ionisert kalcium hvor blodprøven er tatt på riktige måten, samt PTH, det hormonet som er forhøyet.
Man ge, mange med hyperparathyreose prøver thyroxin (levaxin ) fordi de har en del hypothyreose-symptomer.
Men allver dens levaxin kan ikke hjelpe mot hyperparathyreose.
Ikke medisiner, eller kalcium, eller vitamin D, ikke noe annet ennå få fjernet den ene overaktive kjertelen.
Jeg kan selvsagt ta feil, men for meg ser det ut som om at du må få undersøkt dette nærmere.
Hilsen
nora
-
Kris du har erfaring som er viktig å dele. Fortsett med det da.
Du har jo regnet riktig, men 5mG er en liten dose. Den kan være helt opp i 50mG/dag for noen få dagers forsøk. Men får man effekt av 5 er det ikke noe poeng å øke. Dette er jo bare for å se om man har nytte av det, og har man det er det påkrevet å teste systemet skikkelig for å finne feilen.
Man lager dette når man sover og bruker av det om dagen. De som har feil på dette kan ha det helt omvendt ! (jeg hadde det når jeg målte)
Hvis du tilfører kortisol om morgenen vil du bli mer energisk om dagen og mer sliten om kvelden og sove bedre.
Det er flere aktuelle målemetoder : I døgnurin måles fritt kortisol. Dette er avlegs - nå tygger man på vattpinner 4ganger i døgnet.
Blodprøver tas kl.08 og kl.20. den måler totalverdien og gir ikke noe godt tolkingsgrunnlag.
Som med thyroidea er dette systemet også utsatt for autoimmunt angrep og det finnes flere tester for dette, men det er feilsøking og det begynner man ikke med før det påvisis funksjonsfeil.
Jeg blir litt forferdet når jeg leser at leger overser Calsiumverdier over grensa. Denne grensa er mye mere grense enn "svenskegrensa". Dette er grensa til universet ! En liten overstigelse er alvorlig og betinger straks en grundig undersøkelse. Iallfall en ny Ca + PTA test. Er disse to høye. (Ca. behøver ikke være høyere enn maxgrensa hvis PTA er høy) Da er hypertcalsemi fastslått.
Det finnes ikke medisiner mot dette.
Operasjon er eneste mulighet. Man fjerner rett og slett en av kjertlene. De er bitte små og man har mellom 2 og 10 av dem (norm.4)
-
Ojsann - det stod jo om hyperparathyreodisme vedr. fosfatnivået ditt også, kaiza! (Merkelig at ikke legene har reagert på det...)
-
Takk til dere alle som gidder å høre og svare. :) Jeg har halsbrann hele tiden. Aldri tenkt på at det kan ha noe med stoffskife å gjøre. Jo takk jeg skal prøve den kremen!! :!: Jeg har vært innom psykiatrien. Har nok gått noen år med lavt stoffskifte, men ikke konstatert før nå for 9 mndr siden. Når jeg tenker tilbake...nå som jeg leser om dette...joda ganske mange år tror jeg.
Er ikke så veldig opptimistisk med tanke på fremtiden. Trodde faktisk at denne pillen skulle samle sammen restene! :oops: men akk så feil kan man ta. Skjønner at jeg har havnet sammen med MANGE flotte mennesker som har lidd lenge. Dere kan være stolte av dere selv :D og det gir litt håp i allefall
-
http://www.toucher.cc/phpBB2/images/smiles/kos.gif
P.S. Halsbrann er ikke et symptom på lavt stoffskifte, men på binyrebarkproblemer... :wink:
-
OOOps! Jeg trenger visst å lese grundig denne siden din, men jeg sliter med å forstå. Men tusen takk!!
Til Kaiza: Jeg har lest at når du har for mye kalsium så "hoper det seg opp" og transporteres ikke inn i cellene før du får tatt tilskudd av magnesium. Det er magnesiumet som transporterer kalsiumet dit det skal om du vil.
Noen som vet mer om dette? :?:
-
Halsbrann er også et typisk hyperparathyreoidea-symptom.
nora
-
Takk alle sammen for at dere hjelper meg. :)
Joda, jeg fikk konstantert at jeg har parathyreoidea for ca et år siden. Legen sa den gang (og sier nå) at kalsiumet er så lite forhøyet at det ikke har noen betydning, ergo er alle mine plager psykiske. Jeg har kontrollert kalsiumet på Ahus hver 3. mnd. inntil nå. Heretter skal jeg ta en blodprøve hos fastlegen 2 ganger i året, eller når jeg føler for det. Jeg blir deppa og lei meg av slike svar. :cry: