Ikke greitt det derre Nettverk.
Jeg kjenner til det......
Og så husker jeg ikke "historia" di - hadde du antistoffer ? Eller en klar diagnose ?
Printable View
Ikke greitt det derre Nettverk.
Jeg kjenner til det......
Og så husker jeg ikke "historia" di - hadde du antistoffer ? Eller en klar diagnose ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Ikke mye mer spennende å lese om min historie enn det som står i signaturen min egentlig.... :) 4 forskjellige fastleger har hele tiden kalt mine stoffskifteprøver normale helt siden operasjonen (bortsett fra at en operasjonslege sa før jeg forlot sykehuset at den ene verdien min var litt høy og burde følges opp av fastlege). Har jo bare hørt på legene siden des2005, mens formen har blitt dårligere. Etter jeg fant forumet og leste meg opp litt, trasset jeg til meg Lev mot legenes vilje siden jeg liksom ikke trenger det. Og - har prøvd lykkepiller, psykolog, gestaltterapeut, alle p-pillemerker samt gått uten p-piller uten at jeg har blitt kvitt disse formsvingningene.
Holder fortsatt en knapp på at stoffskiftet mitt er bittelitt skyld i at jeg faller sammen med noen måneders mellomrom.
Så, alle prøver normale, ingen diagnose som du spør om....
Selv om TSH var nesten 5 da jeg pent ba om Lev.
Hei du!
Det kan være lurt å begynne å te tempen, som beskrevet på www.drrind.com
Da kan du avdekke om binyrene dine trenger ekstra hjelp og om stoffskifte ditt er ok eller ikke. Dett er gratis så lenge du har et ok tempmåler.
Ã… gråte hele tiden kan være slitne binyrer. Depresjon og utmattelse likeså.
Slik gjør du:
Ta tempen din, i munn 3 timer etter at du stod opp. Noter resultatet. Ta så tempen igjen 3 timer etter dette og 3 timer etter dette. Dvs du tar den tre ganger i løpet av dagen. Noter alle resultater.
Ta de mange dager fremover, gjerne mnd.
Finn ut gjennomsnittstemperaturen din igjennom dagen. Noter den hver dag.
Hvis dine gjennomsnitts-temperaturer er lave men stabile, er det lavt stoffskifte som plager deg.
Hvis dine gjennomsnitts-temperaturer er ustabile, sliter binyrene dine.
Hvis du har begge deler , plages du av begge deler.
Hvis du har trøtte binyrer vil du få problemer med medisinen for stoffskiftet ditt. Det kan føre til mye kluss. Medisinen kan stesse binyrene ennå mer.
Lyk t! Livene
Dette ble ikke sjekket hos meg.
Trodde dette skulle sjekkes før man fikk thyroxin?
Nei, det er ikke noe vanlig å gjøre det. Det er svært nytt stoff. Men i forumene jeg er på, utenlandske, usa mest,er dette vanlig å teste. Jeg anbefaler deg å melde deg inn å spørre på :
http://health.groups.yahoo.com/group/Na ... sADRENALS/
Og..om du tar litt antidepresiva for å kulen litt når det står på som værst, så er ikke det så ille. Det er ikke sikker du trenger så mye engang. Hvis du er mye urolig, ken GABA hjelpe deg. Det får du kjøpt her:
http://www.vitaviva.com/Store/?ln=da
ps: når du tar tempen, om du nettopp har spist, drukket vent i 20 min, dette også om du har hvilt eller vært fysisk aktiv.
Livene
Levaxin Pakningsvedlegg
Indikasjoner: Alle former for hypotyreose hos barn og voksne.
Dosering: Individuell dosering. Behandlingen styres etter thyreoideastimulerende hormon (TSH)-verdier, som bør ligge innenfor normalområdet ved substitusjonsbehandling. Voksne: Initialdosen bør være lav 25-50 μg pr. døgn, særlig ved alvorlig myksødem, hjerte-karsykdommer og høy alder. Gradvis økning hver 4.-6. uke inntil vedlikeholdsdose. For rask økning av dosen initialt er vanlig årsak til overdoseringssymptomer. Vanlig vedlikeholdsdose er 100-150 μg pr. døgn, men varierer fra 50-300 μg pr. døgn. Barn: Diagnose og behandling av hypotyreose må finne sted snarest mulig etter fødselen for å hindre psykisk utviklingshemming. Substitusjonsbehovet for tyroksin er størst hos spedbarn. Behovet synker etter som barnet vokser. Dosering pr. kg kroppsvekt avtar med alderen. Individuell dosering. Barn: 1-6 år: 25-50 μg pr. døgn. Barn: >6 år: Vanligvis 100-200 μg pr. døgn. Hele døgndosen kan gis i én dose.
Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for levotyroksin eller noen av hjelpestoffene. Ubehandlet insuffisiens av binyrer og hypofyseforlapp.
Forsiktighetsregler: Særlig forsiktighet må vises ved behandling av pasienter med hjerte-karsykdommer, innbefattet angina, hjertefeil, myokardinfarkt og hypertensjon. Lave initiale doser. Behandling med tyroksin må startes forsiktig hos eldre og hos pasienter som lenge har vært hypotyreoide. Ved ubehandlet adrenal insuffisiens må det gis adekvat kortikosteroidbehandling for å unngå adrenal krise. Forsiktighet utvises ved diabetes.
Interaksjoner: Nedsetter virkningen av digitalis. Kan gi økt effekt av perorale antikoagulantia. Levotyroksin kan redusere effekten av legemidler som senker blodsukkernivået. Ved samtidig inntak av kalsium og levotyroksin reduserer kalsiumkarbonat absorpsjonen av T4, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Jern og levotyroksin danner uløslige komplekser in vitro, og bør tas med minst 2 timers mellomrom. Salisylater, dikumarol, furosemid i høye doser (250 mg), klofibrat, fenytoin og andre substanser kan fortrenge levotyroksinnatrium fra plasmaproteinene. Dette resulterer i en forhøyet T4-fraksjon. Polystyrensulfonat kan redusere absorpsjonen av tyroksin, og de bør derfor gis med 4 timers intervall. (I: H03A thyreoideapreparater)
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Ingen kjent risiko ved bruk under graviditet. Overgang i morsmelk: Går over, men risiko for å påvirke barnet er usannsynlig ved terapeutisk dose.
Bivirkninger: Bivirkninger er relatert til høy dose. Langvarig overdosering kan øke risikoen for osteoporose og arytmier. Ved overdosering kan tyreotoksiske symptomer, prekordiale smerter og smerter i ekstremitetene forekomme.
Overdosering/Forgiftning: Symptomer: Palpitasjoner, takykardi, hjertearytmier, avmagring, angina pectoris, tremor, hodepine, diaré, nervøsitet, søvnløshet, svetting og nedsatt varmetoleranse. Se Giftinformasjonens anbefalinger H03A A01 og H03A A.
Egenskaper: Klassifisering: Syntetisk fremstilt levotyroksin (T4) som har identisk effekt som det naturlig forekommende hormon som utskilles av skjoldkjertelen. Virkningsmekanisme: Thyreoideahormonene øker oksygenforbruket og basalstoffskiftet i de fleste vev. Nødvendig for normal vekst, utvikling og funksjon i en rekke organer. Det antas at T4 hovedsakelig virker som et prohormon og at biologiske effekter vesentlig utøves av trijodtyronin (T3). Absorpsjon: Variabel, men tilstrekkelig. Faste øker absorpsjonen. Den absolutte biotilgjengelighet er opptil ca. 80%, men det er funnet store variasjoner. Proteinbinding: Høy, vesentlig til tyroksinbindende globulin (TBG), men også til prealbumin og albumin. Mindre enn 0,05% av total tyroksin i plasma er ubundet. Halveringstid: Tyroksin elimineres langsomt fra kroppen med en halveringstid på 6-7 dager ved eutyreoid tilstand, forlenget halveringstid ved hypotyreose og redusert ved hypertyreose. Terapeutisk serumkonsentrasjon: 70-150 nmol/liter. Metabolisme: Vesentlig i lever og nyre til T3 og inaktivt rT3 og dejoderes videre til inaktive metabolitter. Konjungeres i lever. Enterohepatisk sirkulasjon. Utskillelse: Via nyrer og 20-40% via fæces.
Sist endret: 20.05.2008
Jeg fikk ikke linka til siden, så her er hele pakningsvedlegget til Levaxin.
Det må vel karakteriseres som katastrofal lesning ?
Det jeg fant særlig graverende var :
1. Dosen skal reguleres etter TSH.
2. Bivirkning er kun relatert til høy dose. (det er med andre ord best å ligge for lavt i dose for DA er det ikke fare for bivirkninger.....)
3. Man forsøker å inbille leseren at syntetisk thyroxin har identisk virkning som sitt endogene, og unnlater samtidig å forklare at de kun er ett av kjertelens produkter som blir erstattet ved bruk av Levaxin.
4. Bra at man forklarer at det er kalsiumkarbonat som hindrer opptaket av Levaxin, men man kunne god skrevet at melkens kalsium ikke er bundet til karbonat, og at melk derfor ikke hindrer opptak av Levaxin.
5. Så påstår man til sist at metabolittene som de kaller det - er inakltive - til tross for at nyere forskning klart viser at disse har aktive roller. Jeg husker iallfall at T2 ingår i enzymet som lager T3 og jeg vet hvor jeg skal finne mer opplysning som knuser denne påstanden.
6. Så følges ikke klare behandlingsråd opp heller selv om det står i ganske klar tekst her at binyresystemet trenger en ske\jekk og kansje også støtte under oppkjøringa av dosen.
Noe som ALDRI blir fulgt !
Kroppstemp -
er jo et resultat av at det foregår en forbrenning - en bivirkning som jo er livsviktig.
T3 kalles kroppens stoffskiftehormon og virker på den måten at det trenger inn i cellene, og vel inne åpner det for oxygentilgang til forbrenningen.
Omtrent som en kan tenke seg at en åpner for trekken til en gammel ved ovn. Da blir det varmere, og blir det for varmt har ikke kroppen andre måter å kjøle ned på enn svette og inaktivisering.
Forbrenningen i cellene opprettholdes av T3 uten annen påvirkning.
TSH frigjøres om morgenen - det gjør binyrebarkens hormoner også og når natten siger på er det ikke mer igjen (nesten da) vi blir trøtte og sover.
Men stoffskiftet går, og jobber med anabole prosesser for å bygge opp igjen muskelfiber og å restituere hormonene til neste dag. Hjernen og musklene sover, og bidrar ikke til kroppsvarmen.
Det er altså stoffskiftet som er ansvarlig for den tempen du har når du våkner om morgenen - og den skal ikke være mye under 37 da.
Og hvis den er lavere, er det bare ikke nok stoffskifteaktivitet til å fyre "ditt skakkjørte" under dyna engang.
Måling av tempen er sikkrest med den klassiske metoden.
Der er det ikke så mye som kan påvirke til feil resultat, og det er ikke så fælt når en bare kommer igang. Og en bør nok holde på en ukes tid før en kan danne seg et bilde av forholdne.
Målingen må skje mens en enda ligger under dyna så en bør ha remedjene i armlengdes av stand.
Jeg ser jo at det foreslås forskjellige målemetoder og systemer, men forstår ikke hvorfor disse foreslås når den klassiske metoden gir sikrest resultat.
Men det er mye man ikke vet .......
Temperaturreguleringen og thermostaten som avføler kroppens temperatur ligger jo i hjernen - forhåpentlig et stykke fra der den klassiske metoden måler.
Måleteknisk er det altid en fordel å måle der massen er størst hvis en vil måle gjennomsnitt. Måles det der massen er mindre vil dette målestedet kunne endre temperaturen raskt hvis det påvirkes.
Hei!!
Her var det mye ny lesing - akkurat nå fungerer hjernen for dårlig - skal sette meg ned og detalj-lese i morgen. Interessant!!
Samme ulla her, men vet at jobb og trøbbel i forhold spiller inn. Men mener at jeg takler det dårligere nå fordi jeg er nede i en dal fysisk også. Er jo sånn jeg som regel merker at formen er dårlig...fordi jeg takler hverdagens utfordringer dårligere plutselig. At man gir opp liksom...
Som idag feks - slik som er vanskelig å forklare andre...midt på dagen idag hadde jeg liksom en liten "luke" hvor det skjer noe rart i kroppen og jeg kjenner pluselig at jeg slapper av, at hjernen ikke går på høygir og at jeg får en liten slags lysning i formen. Fikk umiddelbart lyst til å høre litt musikk på radio og tok oppvasken. Og glemte liksom en stakket stund alle mine bekymringer og problemer.
Dette mener jeg bestemt er noe som skjer i kroppen fysisk og jeg syns de er rart...men hormoner etc gjør jo rare ting med kroppen....
Dette er jo slik jeg har hatt det i årevis...humørsvingniger fra time til time.....
Jaja...gonatt til alle og takk for innspill ang tempen...! MÃ… prøves.
Heisann!!
Har ikke lest gjennom tråden, for det orker jeg ikke, men det som jeg tenkte på var kalsium-mangel, da blir jeg sånn hvertfall!!
Lykke til, det er ett sant ork å ha det sånn!! :klem:
Skal teste ut kalsium også, takk for tips...
Er det ikke det ene så er det det andre....nå kjæreste- OG jobbløs...
Jeg har siden februar jobbet i ett oppdrag via et vikar/konsulentbyrå ute hos en kunde. Kontrakten jeg skrev med kunden er på 6 mnd.
Jeg har nå vært sykmeldt i 3,5 uke og var også sykmeldt i 14 dager inkludert påsken.
Igår fikk jeg mail fra byrået om at kunden ønsker å avslutte arbeidsforholdet mitt og at jeg ikke behøver å møte på jobb igjen når sykmeldingen min opphører.
Jeg skal til legen nå på torsdag og regner med jeg blir sykmeldt i minst 1 uke til, skal prøve å få til 2 uker.
Jeg er ganske sikker på at de ønsker å avslutte arbeidsforholdet grunnet mitt fravær, og at de derfor ønsker en ny konsulent.
Så nå dukker det opp flere problemstillinger og stresstemaer; kan man si opp en medarbeider som er sykmeldt?? Selv om det "bare" er i en 6mnds kontrakt?
Og - hvem skal betale mine sykepenger nå som jeg plutselig står uten jobb?? Byrået vil jo sannsynligvis ikke gjøre det siden jeg ikke er fast ansatt i byrået, men går på kontrakt hos en kunde....og når jeg sjekker med NAV så faller jeg mellom 2 stoler i regelverket der også. De vil heller ikke betale siden jeg ikke er fast ansatt noe sted.
Videre heter det jo at hvis JEG skulle sagt opp jobben så måtte jeg ha gjort dette nå i juli siden jeg har 1 mnds gjensidig oppsigelsestid i kontrakten og kontrakten går egentlig ut etter august. Mens når kunden sier opp så avsluttes oppdraget på dagen og byrået jobber med en gang med å finne ny jobb til meg. Men dette kan jo ta tid!!? Spesielt siden jeg overhodet ikke er i form og ikke vil ut i ny jobb så nedkjørt som jeg er nå....
Fy søren så frisk man skal være for å orke å være syk!! Pga av alt dritten det fører med seg..........
Noen som kan litt om rettigheter rundt dette? Har søkt masse på nettet, men vet ikke hvilke regler som gjelder når man er i oppdrag....