Endelig fikk vi klarsignal...men har noen spørsmål
Endelig fikk vi klarsignal av endokrinolog til å prøve å bli gravid. Har hatt høyt stoffskifte i mange år og fikk radiojodbehandling i september - 08. Nå er vel verdiene såpass stabile at vi får lov å prøve. Ikke spør hva verdiene er på for det aner jeg ikke, stoler kun på endokrinologen min.
Ser av noen tidligere tråder ang. eggløsning hvor noen sier at de ikke har eggløsning. Er det fordi de ikke får mensen? Jeg har regelmessig menstruasjon og har alltid hatt det, da betyr vel det at jeg også har eggløsning? Eller går det likevel an å ha menstruasjon, men ikke eggløsning?
Lurer også på om det er vanskeligere å bli gravid hvis man har lavt stoffskifte? Er jo tydeligvis normalt nå da.
Sv: Endelig fikk vi klarsignal...men har noen spørsmål
Mitt stoffskifte påvirket kroppen slik at jeg ikke hadde mensen mer enn maks 3-4 ganger i året, dermed ingen eller dårlig eggløsning.
Var på utredning på Medicus, og i brevet jeg fikk fra spesialisten sto det: Det er litt forhøyet verdi av hormonet LH i forhold til verdien for hormonet FSH i prøven, noe som kan forårsake lange sykluser eller sjeldne menstruasjoner.
Stoffskiftehormonet TSH ligger i øvre del av normalområdet, mens hormonet FT4 (thyroxin) ligger under nedre normalområdet. Dette kan indikere tendens til lavt stoffskifte.
Men har du vanlig mens har du nok eggløsning også:)
Lykke til!
Er det virkelig trygt med graviditet nå?
Skjønner ikke helt dette jeg.
Fikk radioaktiv jodbehandling på AHUS 11.09.08 og 26.11.08 var stoffskiftet mitt helt på bunnen. Startet da på 50 mg Levaxin daglig. I januar - 09 var verdiene litt for høye igjen (antagelig overdosert) så vi minsket dosen til 25 mg pr. dag. I februar -09 mente endokrinologen at det er helsemessig forsvarlig at jeg prøver å bli gravid nå. Prøvene er pr. 26.02.09 på:
tsh: 0,24
fritt t4: 9
ft3: 4,4
Før jeg startet radiojodbehandlingen (19.06.08) var verdiene på (har ikke ft3-verdiene)
TSH: 0,20
Fritt t4: 12,7
Dette sier meg egentlig ingenting annet enn at jeg trodde man måtte ha en TSH på 1 for å bli gravid. Men min er på 0,24. Må bare stole på endokrinologen min, men har dere noen innspill?
Føler meg i tipp topp form. Merker ingenting til noe stoffskifte i det hele tatt. Har også alltid hatt normal syklus (28-30 dager)
Sv: Er det virkelig trygt med graviditet nå?
Med disse verdiene, er det vanskeligere for meg å bli gravid? Og er sannsynligheten for abort, skalde på fosteret e.l. større? Ettersom verdiene var litt for høye i januar og vi nedjusterte dosen og det ble bedre, så går verdiene med all sannsynlighet enda mer i riktig retning nå etterhvert.
Føler du deg i form og uten plager - så stol på din endo! Hvis alle gravide skulle ha en tsh på 1 tror jeg ikke det ble mange graviditeter for å si det slik :)
Hei! Hvis jeg var deg hadde jeg bedt om å få tatt TRAS-prøver. TRAS kan være målbar i lang lang tid etter behandling - og kan påvirke fosteret under en graviditet. TSH verdiene trenger egentlig ikke bety så mye (har mest å si for dem med lavt stoffskifte fra naturen av) - behandlingen du fikk har ødelagt kjertelen helt eller delvis slik at den ikke kan produsere mer Thyroksin - og du vil være avhengig av kunstig tilførsel av Thyroksin resten av livet. I første del av svangerskapet vil behovet for Thyroksin øke. Du må derfor gå gjevnlig til kontroll og ta blodprøver slik at stoffskiftet hele tiden er riktig regulert. Hvis du ikke er plaget med store svingninger, er dette noe fastlegen kan ta seg av. Lykke til! :wink:
TRAS-prøver er ikke noe jeg har tatt før. Hva mener du med at de er målbare i lang tid etter behandling? Hvilken behandling snakker du om da?
Syns også det er rart at endokrinologen min ikke har tatt disse prøvene hvis det var så viktig. Han har jo hele tiden visst at jeg ønsket graviditet.
Lurer også på om TSH kan være omtrent lik på både høyt og lavt til normalt stoffskifte? Syns min TSH har ligget på +/- 0,2 omtrent hele tida. (har dog ikke sett hva verdiene var på når jeg hadde skikkelig lavt stoffskifte)
Syns heller ikke FT4-verdiene har variert så mye. De har variert mellom 9 og 16. Så skjønner ikke helt dette med verdiene, når jeg syns mine verdier er omtrent de samme uavhengig om jeg har hatt høyt stoffskifte eller ikke.
Hei!
Litt enkelt forklart så produserer hypofysen i hjernen et stoff som heter TSH. TSH gir så beskjed til Skjoldbruksskjertelen om å produsere Thyroksin (T3T4). Hypofysen fanger så opp hvor mye Thyroksin det er i blodet og justerer produksjonen av TSH slik at skjoldbruksskjertelen hele tiden får beskjed om å produsere riktig mengde Thyroksin.
Hos en person med Graves-sykdom, høyt stoffskifte - produseres det et stoff som heter TRAS, friske mennesker har ikke dette stoffet. TRAS ligner litt på TSH og lurer derfor skjoldbruksskjertelen til å produsere langt mer Thyroksin en det den skal. Hypofysen prøver så godt den kan å forhindre overproduksjonen ved å senke produksjonen av TSH så mye som over hode mulig - slik at TSH-verdiene tilslutt ikke blir målbare (TSH på o,oo1 ol.). TRAS fortsetter å lure Skjoldbrukskjertelen til å produsere mer og mer Thyroksin - og hypofysen har ikke mer å stille opp med. Tilslutt blir Thyroksinverdiene så høye at vi blir syke av det.
Det legene gjør er å gi Skjoldbruksskjertelen "gift" i tablettform - slik at den blir så sløvet at den ikke lenger makter å produsere all den Thyroksinen. Disse tabelettene er ikke spesielt sunne å gå på over veldig mange år - så hvis kroppen ikke viser tegn på å få orden på sakene etter et år eller to, velger mange rett og slett å drepe skjoldbrukskjertelen med radioaktivt jod - (alternativt å skjære den vekk). Kroppen kan da bare fortsette å produsere så mye TRAS den bare orker - Skjoldbrukskjertelen får ikke produsert noe Thyroksin uansett. Det blir litt som å fylle bensin på en ødelagt motor.
Siden du ikke lenger kan lage mer Thyroksin selv - må du spise dette i tabelettform resten av livet.
Kroppen vil fortsette å produsere TRAS en stund etterpå - så lenge den gidder, hos noen i flere år - hos andre bare en liten stund. For deg som ikke har noen Skjoldbrukskjertel som fungerer vil det ikke bety noe lenger, hvor mye TSH du har i blodet betyr heller ikke noe. Dine Thyroksinverdier bestemmes av hvor mange tabeletter du spiser.
Problemstillingen blir litt anderledes når du blir gravid - selv om TRAS verdiene ikke betyr noe for deg - så har babyen etter hvert en skjoldbrukskjertel som lever i beste velgående og vil kunne påvirkes negativt. Barnet vil da i enkelte tilfeller kunne bli født med ustabile stoffskifteverdier, og må karnsje ha hjelp med medisiner etter fødselen. I noen få veldig sjeldne tilfeller hvor mor har stoffskiftesykdom, hender det også at babyen må ha hjelp mens den ennå ligger i magen - da må mamma spise medisiner sammensatt på en slik måte at babyen får i seg riktig mengde.
Snakk litt med endokrinologen - slik at du får en skikkelig forklaring på hvordan du skal følges opp under veis, så går dette helt sikkert kjempeflott! :wink:
Kan man bli steril av høyt stoffskifte?
Kan man bli steril av høyt stoffskifte? Gikk med høyt stoffskifte og Neo-mercazol (uten særlig effekt) i 3 år før jeg endelig fikk time hos endokrinolog og fikk radio jod. Idag er stoffskifteverdiene mine normale.
Vi prøver nå å få barn og er redd for at jeg kan ha blitt steril av det høye stoffskiftet. Kan man det?
Er det noen som har erfaringer med spotting/småblødninger og lavt stoffskifte? Er akkurat ferdig med mensen, men har småblødninger nesten hver dag likevel. Bare bittelitt brunt. Kan spottingen skyldes mitt lave stoffskifte, og altså være hormonell? Påvirker dette mulighetene mine for å bli gravid?
Sv: Kan man bli steril av høyt stoffskifte?
Jeg har aldri hørt at man kan bli steril av høyt stoffskifte. Men vi snakker her om hormoner som styrer det meste. Er de i harmoni er det selvsagt det beste. Det er ikke realititeten når man har en stoffskiftesykdom. Du har vært både høyt og lavt slik jeg forstår :wink: og det påvirker utrolig mye i kroppen vår: Det finnes et par symptomlister her (fant ikke linken nå) på høyt og lavt, det gir et lite innblikk i hva som faktisk kommer i ubalanse ved disse sykdommene.
Jeg tror ikke du skal tenke så mye over dette med sterilitet, men det kan kanskje gjøre deg godt å ta det opp med din lege og feks få målt din hormonelle status i og med at du har mye småblødninger. Det kan mange ganger gjøre godt å utelukke det vi engster oss for.
Jeg vet ikke når du tok radiaktivt jod og hvor lenge du har vært stabil? Kroppen trenger gjerne litt tid for å stabilisere seg etter først høyt, så lavt og medisinering for å normalisere.
Jeg håper du og "din" i nær fremtid får deres ønske oppfyllt med tanke på å bli foreldre. vink11