:) Hei Nora
Jada, startet med liothyronin 20mcg x3/uke. Det holdt jo ikke lenge, så nå bruker jeg 20 mcg daglig + 100 mcg levaxin
:) Hei Nora
Jada, startet med liothyronin 20mcg x3/uke. Det holdt jo ikke lenge, så nå bruker jeg 20 mcg daglig + 100 mcg levaxin
Det er vanlig å starte med en kvart liothyronin omdagen, g så øke med en kvart 4-5 timer etter første dose. Dr. Ridha Arem skriver at pasienter ofte ikke får mye effekt på brain fog etc når de tar en om kvelden og en om morenen. 4-5 timer er best etter hans erfaring.
da er 20 µg tre ganger i uken veldig veldig uvanlig, har aldri hørt om den før.
Hos meg blir ft3 normal, altså i øvre halvdel med 2x 5 µg.
Men, det er en de pasienter som vitterlig trenger 20 µg, og noen trenger flere av dem om dagen.....de med flere om dagen har ofte vært hos Oftebro. Noen psoter het og skriver at han reddet livet deres elelr noe sånt. Og, i USA er det en Dr. Lowe som også behandler pasienter med sotre doser liothyronin eller Armour eller armour pluss liothyronin, ofte fibromyalgipasienter. Han skriver end el om dette fenomenet på nettsiden sin, at fibromyalgipasienter synes å tåler store doser liothyronin, som jo ville gitt resten av oss svære overdoseringssymptomer.
Hvordan ser dine blodprøver ut ?
Hei Nora
prøver tatt 3/9 : f-t3 5,9 (3,5-6,5)
f-t4: 15,2 (11,0-23,0)
TSH: <0,03
Hadde fått beskjed av legen min å prøve meg fram selv, og passe på at hvilepuls ikke oversteg 90 slag/min. Skulle også sjekke at blodtrykket ikke ble høyt. Såvidt jeg husker, så hadde jeg vært oppe i Liothyronin 60 mcg/døgn og levaxin 100 mcg/døgn i ca 6 uker før denne prøven. Hvilepulsen kom aldri over noen og sytti, og blodtrykket var normalt. Fikk hjertebank etter at prøven var tatt (ikke rask puls). Reduserte derfor Liothyronin til 20 mcg/dag på eget initiativ, og har brukt det i ca 6 uker nå
Er det noen her med svelgproblemer? Skal til ultralyd og rtg Trachea/thorax pga dette. Problemet er spesielt at tabeletter blir liggende i halsen på høyresiden. Kan ta tabeletter til kvelden, drikker vann og venter en stund før jeg legger meg. Så har det hendt at når jeg har stått opp midt på natta så har tabelettene kommet opp i biter. Kjenner at de kommer opp fra halsen. Skal også utredes for noe som heter Zenkes divertikkel
Divertikkel er en slags utposing og Zenkers er på spiserøret.
http://www.pasienthandboka.no/default.a ... mentid=429
det opplever jeg titt og ofte.Tabletter eller mat "stabler" seg opp på hverandre i halsen.En tid hosta jeg opp tablettene som støv..regner med de hadde gjømt seg og blitt pulverisert.Hatt det i mange år og regner med det har med at skjoldbruskkjertelen er irritert og hovner opp-merker ikke noe utvendig-så dethar blitt trangere.i halsen.Høyhalsa gensere er en pest..
eneste jeg gjør nå er mindre tygger/biter av mat og tabletter og skyller godt med vann imellom.
Håper det ikke er noe "værre" enn det med deg da :)
:) Takk for svar, begge to. atv: mine symptomer er prikk like dine. Har aldri vært til ultralyd/ røntgenundersøkelse av thyreoidea. Har nevnt problemene for legen tidligere, og han syntes vel nå at det var på tide å få en skikkelig utredning. Han er øre-nese-halsspesialist, og han har sett at jeg har en divertikkel i området. Vil vel nå få sjekket om det er denne eller intrathorakalt struma som er årsaken til problemene
Jeg får av og til problem med å svelge, vanlig svelging av spyttet eller drikke. Tror det har sammenheng med nerver hos meg, eller hvem vet.
Noen som vet hvordan normal døgnvariasjon i forhold til stoffskifteprosessen er hos friske? De som står på Levaxin tar jo medisiner en gang/døgn til fast tid.
Hvis man sammenligner med personer som bruker insulin, så tar jo disse nå en dose hurtigvirkende insulin før hvert måltid i tillegg til mer langsomtvirkende insulin morgen og kveld (kan hende dette er forandret etter at jeg sluttet å jobbe).
Kanskje det ideelle for oss hadde vært en lignende løsning? Går ut ifra at vårt behov også varierer i løpet av døgnet, mens thyroxinnivået holder seg jevnt hele døgnet når vi står på Levaxin
Jeg vet ikke, men skulle iallefall tro at vi trengte mere på dagtid, for om natta (hvis vi ikke ligger svært urolig da), så har vi jo tilnærma rent basalstoffskifte. Så spørsmålet er noe å tenke over det, ja!
Og mange opplever nettene på en annen måte enn dagene og, men andre hormoner virker jo inn på døgnsyklusen(minker og øker), så hvorfor ikke tyroksin..... Godt spørsmål.