-
takk for svar Anne Ma:)
tok nye prøver i dag, men tror det var de samme som sist, altså ft4 og tsh.
er det vanlig at t4 er normal mens tsh er over referanse området?
eller er mulig at tsh går ned igjen av seg selv?
kan høy tsh være grunnen til at jeg får episoder hvor jeg føler at jeg skal besvime?-alt blir uklart, svimler for meg og får noen forferdelige dotter i ørene.?
kanskje et dumt spørsmål... :oops:
men er helt blank når det gjelder dette... så får bare unnskylde meg.... :oops:
-
Kan være vanskelig å høre forskjell på f og s i telefonen - er det S for svingende, eller F - for f... ?
Men det gjelder vel alle.
Du spør om det er vanlig at t4 er normal mens tsh er over referanse området?
TSH er et hjernehormon som stimulerer til økt kjertelproduksjon. Jo høyere dette er jo mer ønsker hjernen å øke produksjonen.
Det normale er en TSH rundt 1 og det fører normalt til en fT4 på 16-18.
Men systemet er veldig tregt og har langt etterslep - endringer i kroppen kan derfor føre til at enkeltmålinger som tas i uheldige øyeblikk viser helt feil fordi man er i en oppbyggelig eller nedbyggelig fase.
Det er også slik at hjernen pøser ut sin dagsdose av TSH på en time og måler man akkurat da får man en dobelt så høy verdi som på dagens laveste. Søvnrytmen avgjør når dette er, noe som betyr at man ikke vet hvis man har søvnrytmeforstyrrelser.
"er mulig at tsh går ned igjen av seg selv?"
TSH følger blodets konsentrasjon av fT3 + fT4.
Om konsentrasjonen endres endres TSH, men endingen skjer senere.
"kan høy tsh være grunnen til at jeg får episoder hvor jeg føler at jeg skal besvime?-alt blir uklart, svimler for meg og får noen forferdelige dotter i ørene.?"
TSH merker vi ikke direkte. Det er kun kjertelen som har reseptorer for TSH. Det vi merker er om kjertelproduksjonen endres.
-
Hei igjen :)
Hvis det viser seg at du har stoffskifteproblemer, så finnes det uendlig nesten av symptomer og hvordan folk har det. Så det du beskriver kan i så fall være et av dine symptomer.
-
Hei :) Det kan jo være at din normale Tsh er 4.81. Alle mennesker har jo ikke Tsh innenfor referanseområdet i utgangspunktet. Den er jo heller ikke spesielt høy i mine øyne, selv om den er litt over ref.området. Jeg synes du bør ta en del andre relevante prøver av stoffskiftet. Svimmelhet og dotter i ørene kan jo oppstå ved lavt jern evnt lavt blodtrykk (særlig hvis du reiser deg for raskt).
-
takker for svar Anne Ma, n'Finn og Hildemor. :D
det at jeg blir svimmel skulle jeg forstått hvis jeg hadde reist med e.l., men satt helt i ro og snakket med en arbeidskollega. kom som lyn fra skyfri himmel..
får vel bare sitte meg ned og vente på prøvesvarene, får de vel ikke før etter påsken:(
håper de ikke viser noe "unormalt"..
selv om det hadde vært litt greit å etter alle år å få vite hvorfor jeg aldri føler meg 100%.. eller 75% for den skyld... :?
-
Prøvene pleier ikke ta mer enn max 3 dager her. Ring legesenteret ditt og hør om de har fått dem. Ikke alle er like villige til å gi fra seg prøvene, men du har rett på dem. Du kan jo spørre om ref.områder med det samme :)
-
Skulle gjerne sett referanseområdet for ft4, siden 18 kan være både en smule lavt og en smule høyt, kommer an på referansområdet (normalområdet)
Var lettere i gamel dager, da var det omtrent alltid 10-20 og da var 18 et ganske ideelt tall.
Nå fins 9-16 , og da er 18 for høyt, samt andre hvor 18 er litt lavt.....veldig forvirrende.
-
hmmm. bare hos meg de er trege med prøvesvarene?? de er vel lei av masingen min og drøyer det mest mulig :lol:
tok prøvene på onsdag, får ringe inn på mandag og høre om det er noe fremgang... og høre om referanse området på ft4 i samme slengen.. ikke mulig å finne det ut på nett..?
hadde vært mye lettere hvis alle hadde samme referanse området... hehe :wink:
-
Søk på nærmeste sykehus på referanseområder. De fleste leger sender prøvene til nærmeste lab og det pleier å være på sykehuset. :)
-
på helse bergen sine nettsider fant jeg dette under ft4:
"Referanseområde 10,3-24,5 pmol/L
Analysen har ytterlige referanseområder på alder som vil bli vist til i svarbrev"
så da ligger jeg vel på normalen innefor her??