-
Oi, her ble det visst en stor diskusjon....
Hvilepulsen min en måned før jeg begynte på levaxin lå på 50-55. Så enten er det normalt for meg og jeg trenger ikke levaxin, ellers så var jeg allerede hypo.
Aner desverre ikke hva den var før jeg ble dårlig.
Jeg får vel bare gi det noen måneder og se om det roer seg, er det en overdosering så bør det jo gjøre det.
Og er det ikke så kan jeg vel gjøre et nytt forsøk med levaxin (vil ha litt energi igjen!)
-
Det normaleste er en hvilepuls på 72 så det er sjanser at du var allerede hypo. Bare min teori.
Legen skal ha skrevet opp pulsen din når du var der første gang mange år siden. Men du kan ha vært slik i mange år.
Men noen har en normal lav puls.
nora
-
Var hos en ny lege, så han har nok ikke det.
Vet noen om svake binyrer burde kunne sees på CT?
-
neppe , men forkalkninger og tuberkulose (begge er uvanlige årsaker til binyrebarksvikt nå til dags) kan man vel se, synes jeg har sttt noe om det.
Vår årsak til binyrebarksvikt er langvarig stress fra ubehandlet hypothyreose og det skal rette seg opp etter noen men eller år.
Her er noen artikler:
ordentlig addison http://www.pituitary.org/disorders/addi ... sease.aspx
noe om fibromyalgi og viktigheten av cortisol
http://adrenalfatigue.org/fibromyalgia.php
En bra en om hypo og binyrene, intervju med Shames
http://www.thyroid-info.com/articles/shamesadrenal.htm
http://www.diagnose-me.com/cond/C17669.html
http://www.bellaonline.com/articles/art44711.asp
og masse hos Dr.Rind
og det er sikkert masse her på forumet fra før.
ellers kand u prøve å smøre ca 2 cm hydrocortisonkrem på en arm eller noe sted alle 4 timer i en uke eller to for å se om du blir bedre eller normalere. Unngå kaffe og sukker, sukker skal man bare ha alle tre dager senere når man har blitt bedre og har sluttet med cortisontilskudd. Legge seg senest kl 10 hver kveld. Ikke hvitt mel heller eller mye karbohydrater, virker på aamme måte i kroppenm sukker(det er sant). Nok fett siden kroppen trenger kolesterol til å lage cortisol mm. man vet hva som trengs til å lage cortisol og det er sant det og, at man trenger fett.
nora
-
Svake binyrer kan komme av så mangt og de kan jo nesten ikke se det på andre prøver, så sikkert ikke på CT (men jeg vet ikke)
Binyrer kan opptre på flere unormale måter som ikke er så lett å oppdage.
Feks. skal kortisolproduksjonen 10 dobles på en 100m sprint. Hvis den bare 5 dobles så orker man jo ikke, men hvordan finne ut det ?
Stive binyrer har jeg forstått som at da gir de en viss produksjon hele tiden. Nok til å være normalt på et døgn, men de følger ikke med når det kreves mer av dem. De gir for mye når det ikke trengs og for lite når det trengs. Det første er verst.
De kan testes ved å sprøyte inn styringshormonet ACTH for å se om de gir noe mer. Kalles synacten-test. Jeg har tatt en slik og alt var "iorden". Likevel hadde jeg lave verdier om morgenen og litt høyere om kvelden og nok døgnmengde. Slik skal det ikke være og testen ble gjentatt med samme resultat en uke senere.
Det er omfattende kunnskap som skal til for å forstå alt dette. Den har ikke jeg, men jeg syns jeg bør vite nok til å forstå at den testen jeg tok ikke ga tilsrekkelig informasjon til å avgjøre om det var noe galt der.
-
Også jeg som er en sukker og karbo slave...
Har vel tenkt på det før, at jeg bør prøve en stund uten.
Skal også kjøpe hydrokortison krem.
Kroppen er komplisert, det merker man godt når den ikke fungerer.
Føler selv at kroppen er stresser med en gang det skjer noe, og så har jeg alt fettet rundt magen da :cry:
-
"Tør" nesten ikke si mere inne her, men fant Kråk....... ut om du hadde skade /lesjon i HJERNESTAMMA di? Hvis .. så ligger det overordna nervesystemet der som i høy grad virker inn på hjerterytma. Det er jo derfor det er så fortvila å prøve å finne hva som er symptom på stoffskiftet(direkte og/eller indirekte), og det som er skadebetinga hos oss som har skade i bl.a. hjernestamma.. VI er nødt til å ha flere tanker i hodet samtidig !
-
det med whiplash er også å tenke på, det som gunnda skriver om.
Tilbake til cortisol: det kan også være at behovet for cortisor økt i forhold til normalen pga en inflammasjonstilstand, slik som mb Crohns eller IBS eller cøliaki eller noefor eksempel andre autoimmune tilstander.
Hva sier de alternative som du har prøvd? De er ikke alltid så dumme.
Jeg trengte ikke ta det tilskuddet jeg tok lenger når jeg sluttet med gluten....
Sukker bruker opp masse cortisol.
(Og, de skriver på diverse forums at kroppen ikke klarer å kvitte seg med diverse bakterier som forårsaker diverse tilstander (det er mangeforums der ute om sånt, blant annet om sarcoidose og annet, hvor de tar langvarige antibiotikakurer for å bli kvitt diverse bakterier som gjemmer segi cellene) hvis man ikke kutter ut sukker og karbohydrater.)
nora
-
Vet at whiplashen kan spille inn, og det er jo det som forvirrer meg så veldig.
Har ikke funnet noen skade på hjernestammen.
Men jeg hadde en klar oppsving på energi i sommer under prøvebehandlingen.
Nå etter å ha vært uten levaxin i snart to måneder er jeg slapp, føler meg syk er ofte varm, har hjertebank og indre uro.
Og selv med en skade så må jo annet også sjekkes ut. Særlig det at det har gått så gradvis nedover meg får meg jo til å tenke at stoffskiftet ikke er helt som det skal.
Mine alternative behandlere har ikke sagt så mye om stoffskiftet. En sa det lå i grenseland...
-
Da er det vel bare å prøve seg fram....
Jeg går ut ifra at du også har prøvd B-12 (leser på meforumet at noen ikke klarer seg uten ukentlige b-12 sprøyter) , jern (noen der overlever på ukentlige jernsprøyter i rumpa) D-vitamin og slike ting. Noen melder ifra at alt av alternativt hjalp.
Men levaxin med tvilsomme prøver før behandling er også bra hvis det hjelper. Billig er det også.