Godt nok er det kun Første Juledag i dag, men mon det alligevel ikke kommer til at passe at flere af os kommer til at bruge det meste af januar til at komme sig over december... nok en gang? På
min gamle hjemmeside snakkede vi om netop dette emne for 6 år siden, men det lader til at det samme, og samme igen gentager sig hvert eneste år... Mange bliver glade; mange bliver glade og trætte; flere bliver bare... trætte.
D. 2. januar 2008.
Hmm... først glæder vi os helt ufatteligt og tiden kan ikke gå hurtigt nok til der bliver december og så d. 24. Og i dagene mellem jul og nytår - ja, de bliver blandede. Fortsat gode, men alligevel - begynder irritationen melde sig. Intet står hvor det plejer; der skal endnu komme et par stykker på bagjulbesøg fra en anden landsdel... ekstra sovepladser skal rigges til; man kan ikke bruge sin computer for der sover gæsterne.... og lidt mere af samme skuffe.
Dette er hvad jeg har hørt fra en god ven, der allerede i sidste del af december, men endnu før jul - var begyndt at miste noget af sit gode humør.... for der var bare så rodet allevegne og alle disse aftaler, alle forpligtelser, selv om børnebørn kom med, men altså..... alt i alt - underligt, mente hun
Jeg har haft det jo nemt nok, som altid - jeg arbejder alligevel de fleste dage og når sandheden skal frem, så passer det mig ganske fint. Efter 19 år inden min søn flyttede hjemmefra, har jeg på klokkeslæt tilberedt omkring 14000 morgen- og aftenmåltider; smurte ca. 6000 madpakker; gik ud og tjente penge til det hele; handlede ind; vaskede op efter og rengjorte køkkenet i alt omkring 20000 gange chokx: - kan jeg altså ikke påstå, at jeg helt frivilligt vil lade mig indlemme i juleflid.
Men det gør de fleste andre jeg kender - og når jeg nu ser vennen er i dårligere humør-forfatning end i oktober/november - kan jeg ikke helt gøre mig fri af spørgsmål: er det hele værd "nok" eller bør man bare tage denne "efterjul-depression" (eller hvad det nu ellers er) med? For traditionens skyld? For børnenes? Eller er der noget, man måske kunne lave om elle ændre - for ikke at komme så langt ud, så man rent faktisk risikerer nogen tid at gå med, bare at reparere sig selv, sit humør og i det hele taget - sig selv - efter alle strabadserne?
Please bede1
Det er faktisk ret så tungt at se et dejligt, kærligt, ellers så levende et sind blive så træt af det hele.... Kunne man ikke i stedet, allerede nu gennemtænke det hele, mens juleminderne fortsat er friske og - så vedtage med sig selv, hvordan næste jul skal være, skrive det her, så bordet fanger og på denne måde få det lettere næste gang - eller er det helt umuligt?
Trods alt... God MellemJul og Nytår. Og en uendelig, grænseløs RESPEKT for alle hypo-mennesker, der under denne højtid forsøger, eller OVERGÅR dem selv, af kærlighed til deres kære. kram3
Relateret:
Julestresset og binyrene (Rufus)
Juledepression?