Okidoki, sier du det ja.
Ser du hva n'Finn skriver, at vi har for mye NADH? Hva tenker du om det?
Printable View
Okidoki, sier du det ja.
Ser du hva n'Finn skriver, at vi har for mye NADH? Hva tenker du om det?
Har jo aldri prøvd NADH, så ein må jo berre sette seg inn i det som er av info... Ofte veit du ikkje om noke fungerar før du har prøvd det sjølv, og det kan vere individuelt frå person til person... Men akkurat det som n'Finn skriv (at vi har for mykje) kan godt vere rett, samtidig betyr det jo at vi har for lite opptak/altså ATP.....
Jeg har litt om det jeg mener her : (PP) http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ ... 20Hege.ppt
Les avsnittet :
For å omdanne NADH til ATP via ETK og oksidativ forforylering, trenger cella tilgang på oksygen. O2 blir redusert til H2O under dannelse av ATP fra ADP og fosfat. Uten O2 kan cella altså ikke nyttigjøre energien i NADH og danne ATP.
Under anaerobe forhold blir NAD+ dannet via omdannelse av pyruvat til laktat, slik at cella kan få noe ATP fra glykolysen (trenger NAD+ for at glykolysen kan gå)
Det er en jungel dette.......
Får ikkje opna det... Men mangel på oksygen gjeld jo generelt, at vi får mindre opptak av næringsstoff osv...
I alle dager, hva har jeg begitt meg ut på? http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/n035.gif
n'Finn, synes du sa: "Men jeg må tilstå at dette er et stort og ganske nytt felt som jeg ikke helt har oversikt over gitt."
Hm... ser ikke helt sånn ut ;)
Men jeg kom til å tenke på noe; dere har snakket noe om at man kanskje trenger mer thyroxin under trening. Orket ikke kommentere det, for jeg er jo så rar på så mange måter. Men jeg opplever det vel litt "motsatt". Er jo så totalt utmattet, men først når jeg trener, så våkner jeg litt. Men jeg orker ikke kondisjons-treninger, er ikke dette aerob trening? Det jeg trener er noe styrketrening + hal og dra i tauer for å forsøke å løsne musklene, sånn cirka - er dette anaerob trening? Nei, dette blir jo noe rot, som vanlig, men kan det ha noen sammenheng med min manglende energi og de treningsformene jeg kan klare/ikke klare - og også da min ATP m.m? Ble vel fryktelig vanskelig dette... Men da er vel dere de rette å spørre :D
n'Finn, jeg fikk åpnet linken din........ dessverre....... :oops:
http://home.online.no/~meretlun/hypotyreose.htmSitat:
I blodet skal T4 konverteres til brukelig T3(og T2). For å konvertere T4 til T3, og T3 til T2, bruker vevet ditt et enzym, deiodinase, for å "banke" av en av jodmolekylene.
T3 entrer cellene og binder seg til proteiner i cytoplasma og på den måten opptrer T3 som et lite lager i cellen. Når lageret blir lavt, åpner cellen sine reseptorer og tillater mer T3 å komme inn. Fra dette lageret blir T3 overført til cellekjernen hvor T3 binder seg til reseptorer som får DNA til å starte organisering av produksjonen til spesielle proteiner. Disse proteinene har en aksellererende effekt på metabolismen. T3 binder seg også til reseptorer i de indre veggene i mitokondriet, og når T3 gjør dette øker okaygenopptaket og
ATP (energi)-produksjonen.
Vel, noe av vevet krever tilskudd av T2 for å lage dette enzymet ( annet vev klarer å lage deiodinase uten T2). Det er flere forskjellige deiodinaseenzymer og de "banker" av forskjellige molekyler. Det betyr at noen ganger får man reversert T3 i stedet for T3, og det er på denne måten kroppen lager de tre forskjellige typene.
Sorry Stina - den linken er (PP) - altså en PowePoint pressentasjon. For å åpne den må du ha programmer som kan dette installert på Pc-en din. Det er jo ganske viktig at du har, for mange av vennene dine sender ofte slikt som du ikek får åpna da - tenker jeg ? Det er også fint å ha når du søker......som du skjønner.
Et gratis alternativ som bla alle skoler bruker, er OpenOffice som kan lastes ned her : http://no.openoffice.org/about-downloads.html
, men det er en ganske stor sak og kan ta lang tid å laste det ned (ca. 5min for bredband) Dette er en full kontorpakke som har alt du trenger.
Klikk på feks det øverste alternativet (2.2.1 bokmål for Windows) og svar Kjør i den grå boksen.
Når den er nedlastet kliker du bare "innstaller" så går det av seg selv - du må svare bekreftende på alle spm. Husk å hake av for at den skal åpne alle tre alternatvene når du får spørsmål om hva den skal åpne, og du kan bare svare at du har registrert deg, så slipper du en hel dælj med dumme spørsmål.
Etter at det er ferdig innstallert ligger det en gul konvolutt på skrivebordet - slett den.
Det var DagensData.
n'Finn - du misforstår. Jeg FIKK åpnet den, men ble litt lei meg for det, for jeg skjønte ikke bæret... ;)
Og jeg har OpenOffice (tidligere StarOffice)- har hatt i mange år :D
Den gule konvolutten slipper du kanskje hvis du velger Kjør istedenfor å Lagre? Forskjellen går vel på om man skal laste ned installasjonsfilene og lagre dem på maskinen - eller om du bare skal installere programmet, ferdig med det - "Rett i koppen" ;)
Men takk, takk, kanskje andre kan bruke tipset.
Men du skrev jo : "n'Finn, jeg fikk åpnet linken din........ dessverre....... "
Så da trudde jeg da vet du.....
Men klikke du på disposisjonsfanen da ?
Men hvis du ikke har oppdatert den nylig burte du gjøre det. Det er blitt mye bedre i det siste.
Da må du først av-installere den "gamle" på "legg til og fjern programmer".
Den gule konvolutten kommer uansett og er noe de har begynt med på de siste versjonene.
Ja - dessverre - for da kunne jeg ikke unnskylde meg med at jeg ikke forstod fordi jeg ikke fikk åpnet, skjønner... ? ;)
Nehei - gidder aldri i livet å reinstallere - rører ikke ved noe som fungerer....!