Joda, de tas i Norge og som kris sier også i trøndelag.
Enda så merkverdig det høres ut, så er ikke Norge såværst i sammelikning med andre land når det gjelder utsyr og sånn.
Men det betyr bare at det er andre som burde skamme seg mer enn oss....
Printable View
Joda, de tas i Norge og som kris sier også i trøndelag.
Enda så merkverdig det høres ut, så er ikke Norge såværst i sammelikning med andre land når det gjelder utsyr og sånn.
Men det betyr bare at det er andre som burde skamme seg mer enn oss....
Javel....
Burde ikke skamme seg mer de som HAR utstyr da, men nekter å bruke det?
Joda Stina - det er jo det jeg sier :)
Ã…åå - var det det du sa? http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/s065.gif
DCS :)
Jeg spurte på apoteket i dag: 1 kg natriumaskorbat: 800 kr. Og 104 eller 174 for 100 - hva-blir-det-da? 100 milligram? Noen som vet hva som da blir billigste C-vitamin-kilde i Norge? Helst depot-tabletter. Apoteket hadde kun 200 mg depot-tabletter. Helsekosten har ikke lov til å selge depot-tabletter i det hele tatt.Sitat:
Vitamin C
Viktig for kjertelvevet i kroppen. Du kan ta ca 1000 mg per dag (ca 1 teskei), og får det kjøpt billigast i pulverform (natriumaskorbat) på apoteket til ca 300 kr per kg (?)(ifølge ein artikkel på helsenett).
B5 hadde de ikke peiling på, lurte på hva det het. Trodde det kanskje stod på Dr. Rinds sider om supplement for binyrene, men her står bare:
http://www.drrind.com/article.asp#supplementsSitat:
B-Complex Vitamins: A very complete B-complex with lots of Vitamin B-5.
Jeg spiser Bertelsens Levetamin som er B kompleks, men den inneholder bare B1,2,6 og 12 men ikke 5..... Sannelig om jeg vet.......
b5 er kalsiumpantotenat på apoteket. Kjøpte tabletter i danmark lenge siden, og i pulverform i Norge, jeg tror 100 gram. Var ikke dyrt dengang.
Askorbinsyre fins ferdit oppveid og i forseglete hvite bokser på apoteket, koster ikke veldig mye, de har 100 gram i. en kile faller nok littegrann billigere med 500-noe kroner.
Jeg bruker egentlig mest ester-c som jeg finner ganske effektiv og de har en litt lengre virkning kanskje enn askorbinsyre tror jeg men jeg vet ikke.
B-5 (pantotensyre) er egentlig ganske styrkende på binyrene såvidt jeg husker utredningene i Adelle davis bøker. Hun forteller at tyskerne dengang prøvde alskens stoffer på de stakkars fangene, mest jøder antar jeg, og fangene ble puttet i isvann og måtte svømme. Det som holdt dem lenger svømmende, mye lenger svømmende faktisk, var pantotensyre forteller hun......
Takk, Minnie og Nora.
Nei, Nora, jeg tror hun lette opp askobinsyre også, for når hun fant ut av at det andre kostet 800 kr kiloet, så ville hun lete etter noe annet - og hun slet med å huske hva det het, hun satt og mumlet, så jeg fulgte ikke så godt med. Men dette annet kostet da 700 kr kiloen, og det er vel da antakeligvis det du nevner da...? Og da var det dette andre som enten kostet 104 eller 174 kr for 100 gram (gram var det ja, husker jo ingen verdens ting jeg :oops: ). Altså det ene kostet 104 (ca), og det andre 174 (ca) for 100 gram.
Men jeg kan jo kikke etter Ester-C...
Ja, det er pga binyrene jeg gjerne ville forsøke B5. Ã…ja, du sier jo kalsiumpantonenat - jeg kan jo spørre etter det da. Takk, takk!
B-5 (kalsiumpantotenat) klarer ikke apoteket å finne. Lurte på om de hadde det på en annen kjede, Vitus f.eks - disse er Apotek 1, men hun påstod det var samme database de hadde å slå opp i.
Hjelpe meg, ingenting som skal være lett nei....