-
Det er kun på den siste prøven jeg har gått på Levaxin. Og etter som jeg har forstått ting, så skal denne siste prøven vise et kunstig lavt stoffskifte, siden jeg hadde tatt medisin en times tid før prøven ble tatt. Så egentlig skulle nok disse talla vært verre.
Neste uke har jeg brukt 50 µg i 4 uker, og skal ta nye prøver. Tror jeg kommer til å øke etter det.
-
Jeg tror nok du gjør riktig å øke litt til. Ta det sakte men sikkert :)
Jeg er optimal med TSH på 0.2 eller mindre og FT4 på rundt 22 eller 23.
TSHen min er bra, men FT4 bruker litt tid på å bevege seg oppover...
-
De prøvene du viser her er funksjonsprøver. De viser hvordan systemet fungerer. De gir ingen klare holdepunkter for at du har laft stoffskifte.
Fordi du har symtomer som tyder i den retningen kan man prøve andre undersøkelsesmetoder.
Det finnes prøver som kan si noe om helsetilstanden til systemet, altså om det er angrepet av sykdom.
Den vanligste å ta når en mistenker underfunksjon er anti-TPO.
Om den slår ut (er positiv) så er kjertelen angrepet av antistoff som ødelegger den og da har du eller er på vei til å få lavt stoffskifte.
Har du tatt den ?
Så finnes det en mengde sekundære prøver som sier noe om hvordan kroppen har det med den stoffskiftetilstanden du lever med. Legen bør vite hvilke disse er.
Med kort hukommelse nevnes : SHBG Karotener kolesterol elektrolytter - i det heletatt bør så mange som mulig av disse måles med det samme en symptom-mistanke foreligger.
Det samme gjelde de som tross behandling har symptomer.
Syns jeg .....