-
Kanskje du har problem med binyrebarken? De som har det blir ofte ikke bedre av Levaxin. Søk på forumet her så finner du litt mer info.
En annen mulig løsning kan være at du bør prøve Liothryonin også. (Evt Armour...) Eller at du er feildiagnostisert og at du heller burde hatt en ME diagnose. Men hvis du er dårligere på Levaxin er det som sagt stor sannsynlighet for at det er binyrene.
Den dietten du nevner har fungert fint for meg. Er ikke så vanskelig som du tror. Spis brun ris og pasta sammen med salat isteden for brød. Kok opp ris slik at du har det stående. Lag mye salat slik at du har det også stående. Varier med ulike typer grønnsaker, kjøtt etc. slik at det blir spennede istedenfor slitsomt.
Lykke til!
-
Hei Bambi...
Hva slags symptomer har du i tillegg til unormal vektøkning?
-
Kan nevne at det med binyrebarken ble vurdert. Men ut i fra de prøvene er kalsiumen min normal. Så da mente legen det var mindre sannsynlig. Han klemte og på halsen for å sjekke et eller annet (husker ikke hva han nevnte da :oops: )
Symptomer:
Trøtt og sliten, kunne sovet myye mer enn jeg gjør.
Dårlig konsentrasjon, "treg" i hodet
Tiltaksløs
Takler ikke stress
Tåke-hode
Hovne øyne, fingre/hender og ben
Fryser
Lav puls
Lav pustefrekvens ("glemmer" å puste)
Lavt blodtrykk
Tykk tunge
Deprimert
Syklus-forstyrrelser
Glemmer ting
Det er iallefall hva jeg kommer på i farten.
Driver med nedtrapping av Levaxin nå, og prøver meg på diett etter påske. Skal heldigvis på ny kontroll i midten av mai.
-
Den var ny for meg - at et normalt kalsium utelukker binyrebarkproblemer...(?) (For meg høres det ut som legen din kanskje heller har tenkt på parathyreoidea, som regulerer kalsiumstoffskiftet...) Og det er dessverre sånn at man omtrent skal være døden nær (bokstavelig talt) av Addison eller Cushing for at skolemedisinere skal anerkjenne at man har sånne problemer. Mulighetene man står igjen med er å kontakte mer alternativt orienterte leger (for eksempel Balderklinikken) - eller å prøve å finne ut av ting og behandle seg selv.
Jeg har samlet en del info om binyrebarkproblemer på hjemmesiden min:
www.stoffskifte.info/binyrebark.html
-
Enig med kris! Prøv å behandle deg selv eller oppsøke alternative leger. Kalsium ALENE kan vel ikke påvise binyrebarkproblem. Jeg tok kalsiumprøver ++. Jeg har fått mine svingende binyrebarkproblem under kontroll v.h.a rosenrot og avspenningsøvelser/yoga/meditasjon og reduksjon av stress situasjoner.
Tåkehode ble jeg kvitt med Liothyronin og kostholdsendring.
-
Kris har et MEGET godt poeng, Bambi... Jeg har også allle de symptomene du nevner. Det at legen tester kortisol en gang og den kommer tilbake innenfor normalen gjør det IKKE mer sannsynlig at du ikke har problemer med binyrebarken eller hypofysen for den saks skyld. En kortisol måling alene sier ingenting.
Jeg vet ikke om du har blitt testet for antistoffer eller ikke, men dersom du ikke har antistoffer i tillegg, ville jeg vært mer pågående og forlangt å bli undersøkt av en spesialist. Hvertfall når du i tillegg har hatt en så stor vektøkning på så kort tid. Det er en signal som burde bli tatt på alvor. Det kan tenkes at levaxinen ikke fungerer fordi kortisolen presser din TSH oppover, noe som er veldig vanlig med blant annet cushings.
Står mye fornuftig på sidene til Kris, men dersom du har et eller flere symptomer utover betydelig vektoppgang som tynn hud, lett for å få blåmerker, lilla strekkmerker, menstruasjonsforstyrrelser, håravfall eller kviser, så bør du besøke: http://www.cushings-help.com
Har en anelse av hvordan du har det...
Lykke til og håper du føler deg bedre snart.
-
Jeg burde kanskje legge inn siste verdier. Det er jo mange her med mye erfaring. Kan legge til at jeg allerede går på Balderklinikken :?
S-anti-Tg (<40) 82
S-anti-TPO (<35) 890
S-fritt T4 (9,0-22,0) 11,2
S-TSH (0,2-4,0) 3,8
S-vitamin B12 (170-650) 323
S-PTH, parathor (1,0-5,7) 10,4
S-kalsium, ioni (1,18-1,35) 1,27
Det var spesielt disse verdiene som ble trukket frem sist. Hadde svært lav d-vitamin, men har etter høydosering kommet opp på et normalt nivå.
-
Oj, jeg ser du har veldig høye nivåer av PTH (parathyreoideahormon) - da var det nok det legen din var opptatt av, ja. Det vil si at du har en tilstand som heter hyperparathyreoidisme, som ofte skyldes at en godartet svulst/adenom i en av parathyreoideakjertlene gjør at kjertelen skiller ut for mye PTH.
Da gir det også mening at han var opptatt av kalsiumnivået ditt, siden økt PTH fører til økte nivåer av kalsium i blodet. Du bør kanskje få tatt alle blodprøver som hører til kalsiumstoffskiftet, synes jeg - dvs. også D-vitaminprøvene 25(OH)vitamin D og 1,25(OH)vitamin D.
Så har du også prøver helt i grenseland for lavt stoffskifte, og utslag på anti-TPO, så du bør nok vurdere å be om å bli medisinert for dette igjen etter hvert også. Men pass på at det høye PTH-nivået ditt blir fulgt opp nå først! Du kan lese mer om hyperparathyreoidisme her
http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm
-
Tusen takk!
S-25(OH)vit D (37-131) 112
s-1,25 (OH)2 vit (42-169) 151
Har visst tatt de prøvene og. PTH er forøvrig gått ned fra 17,7 i oktober (06) og til 10,4 nå.
-
Forøvrig viser jo prøvene dine også at du er ganske underdosert - TSH bør ned mot 1, og FT4 opp mot øvre tredel, rundt 17-18, passer de fleste godt hvis øvre normal er 22, som hos deg.
Hvordan var tallene før oppstart på levaxin?
B12 kan med fordel øke noe, selv om du ligger innenfor normalen.
Hvordan er ferritin? Mange tåler økning av levaxin dårlig hvis de har lavt ferritin.