-
Jesg synes jeg husker man skal ta 1 gram kalk eller to, jeg synes at to gram er noe dyrt.
De du har er nok beregnet for at man tar to, siden det er bare halv mengde normal dose vitamin D (myndighetene stoppet i høst vitaminbjørner fordi det var 7,5µg i hver og det stod 1-2......)
Jeg husker mange år siden, når jeg ga ungene mine D-vitaminer, da var dem i enheter. Jeg mener vi mødre ga ungene opp til 4000 enheter hvis jeg ikke husker feil. Små barn fikk dråper.
Nå skreiver mødrene fortvilet i forumene for å ikke overstige 5 eller 10µg. Det er blitt en slags maksgrense, men det ser ut som om det roer seg nå...
Kranglet høylytt med en farmaseut i apoteket selv, det var ifjor. Han hadde en øvre grense på 10µg og mente at mer var livsfarlig omtrent....Jeg nevnte norsk forskning og Jorde i Tromsø, og han sa aat Tromsø var nettopp der han hadde studert.
Kanskje Jorde må redde nors-norge fra gale farmaseuter?
(for de nye: han har forsøk på gang hvor han gir forsøkspersoner 150µg vitamin D om dagen, og kontrollgruppen får halvparten)
Veldig interessant om vitamin B-12 i sverige, høres ut som om det er dem med 1000µg. De har hatt sånt i mange år der. Trodde de var på resept. Hva koster dem?
I Norge er maks 3-6µg eller noe sånt (noensom vet?) tillatt.
Tomat:
Om 100µg vitamin D, det er mindre enn Jorde bruker i Tromsø nå....men det er jo noe dyrt å holde på sånn. Hvis jeg var mørk slik som fra afrika eller til og med pakistan ville jeg tatt masse. De får ikke nok fra sol.
Det er en nyere artikkel nå i januar-utgaven. Man kan ta vekk alle tall og ting etter nummeret i linken, altså spørsmålstegnet og bakover da blir den ikke så lang.
-
Jeg husker ikke prisen på B12 pillene. Kjøpte så mye forskjellig ser du. Jeg spurte ei av damene på apoteket der om B12 vitaminer, og hun spurte om jeg hadde B12 brist. Jeg sa som sant var at det hadde jeg ikke, men jeg var lav og at jeg hadde snakket med legen om å ta B12 og da gikk hun og fant disse.
På kalsium/D vit pillene så står det at man kan ta 1-2 om dagen. IU hva er det forkortelse for Nora? Jeg har fått det forklart en gang, men det har forsvunnet ut av hodet.
-
International units
Det er de måleenhetene vi brukte før her, men i amerika bruker de det fremdeles.
10µg er 400 IE.
25µg er 1000 IE
-
Så 200 IU er det samme som 5µg?
-
-