Takk n'Finn :wink:
Printable View
Takk n'Finn :wink:
Lurer på om du Stina har kommet noe videre mht ME?
Tok i gårkveld en hjemmetest for å teste hvordan muskelene i iris reagerer på skarpt lys direkte mot øye, det var merkelig... tror kanskje det var "bevis" nok for tilstanden, men er selvsagt usikker... :oops: redd for å bli stemplet hypokonder om jeg begynner å ta dette opp med legen... vet ikke hvor troverdig testen egentlig er, og om jeg såg "riktig".
Noen andre her som har prøvd denne testen??
Kira
Hei igjen, Kira ;)
Nei, jeg har dessverre ikke kommet noe lenger ang å utrede om jeg har ME eller ikke. Ikke annet enn at jeg har fått navnet på en lege i en nabokommune som har behandlet en annen ME-pasient med respekt. Jeg vil forsøke å få time hos denne legen for å få en second opinion. Men jeg er redd, rett og slett. Redd for å bli møtt med mer ubehag og mistro. Så jeg vet ikke hva jeg burde si eller ikke burde si, hvis jeg er så heldig å få time hos ham.
Jeg har mailet med min kontaktperson i ME-foreningen. Hun anbefalte meg å skrive en slags historikk over sykdommer og funksjonsnivå. Dette har hun vært så snill å kikke på og kommet med et par forslag. Kan ikke få rost ME-foreningen godt nok. De er så greie og hjelpsomme selv om jeg ikke har fått diagnosen enda. Ja, t.o.m. før jeg ble medlem var de til enorm støtte for meg. Bare pga dette håper jeg at jeg har ME ;) Neida, bare tuller, men jeg er ikke bortskjemt med å bli møtt med forståelse og respekt.
Ellers har n'Finn gitt meg et godt tips om hvor jeg bør prøve å bli henvist for å få utredet ME. Husker jo ingenting, jeg, men du finner tipset i tråden min om Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos.
Har ikke hørt om testen du beskriver. Kan du fortelle litt mer så jeg og andre kan forsøke det samme?
PS Jeg har begynt å føre et symptom og diagnose skjema for å sette inn ulike symtpomer inn i mine kjente diagnoser + mistenkte problemer så som ME og binyrebarktrøtthet. Jeg vil med dette forsøke å finne ut av om jeg har mange symptomer som faller utenfor de diagnosene jeg har fra før og om disse symptomene er forenlige med de ting jeg mistenker. Noe for andre å prøve?
Hypokonder er det nok mange av "oss" som er blitt stemplet som av sin lege opp igjernnom åra.
Uttrykket er ment å beskrive en som er sykelig opptatt av sin egen sykdomsstatus. Understrek sykelig, så forstår dere at dette er blitt misforstått og brukt feil !
Det er selvfølgelig lov å være opptatt av sin egen sykdom.
Det burde heller være et uttrykk for de som bare gir F...
That`s sloppy man ...
Bare et lite a propos her: Jeg ble i dag kalt narsissist- av en person som jeg hittil har betraktet som en god venn - fordi jeg altså fortalte om dette forumet. Den var ganske drøy synes jeg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere. :evil: Måtte bare smette inn her og fortelle det.
Tilgi dem, de vet ikke hva de gjør.
Det må være det eneste å gjøre, for hvis folk virkelig visst hva de gjorde med sine uttalelser til folk som allerede sliter så hardt med fysisk sykdom og fortvilelse og selvbebreidelse fordi en ikke orker alt en burde osv osv osv, ja, da finnes der vel egentlig ingen tilgivelse, eller?
Nei, de forstår nok ikke hvilken skade de gjør. Men jeg klarer ikke lenger å føle et nært forhold til slike som kommer med liknende uttalelser som du nettopp har mottatt, Yvette - jeg stoler rett og slett ikke lenger på dem. Så det verste er jo at man med mange år med sykdom har hørt uvettige uttalelser fra de fleste, så da blir det til at man trekker seg mer og mer tilbake - dessverre....
Godt vi har hverandre her inne :)
PS En hypokonder innbilder seg vel også at han/hun feiler alt mulig som de hører om også, eller...???
PSS Er ved temmelig godt mot i dag, har hatt den beste dagen (hittil) siden før jul. Vinden har løyet noe - jippi!!!
Narcisist ?
Etter den Greske guden Narcissus. Myten forteller at han døde fordi han glemte å spise !
Dette fordi han en dag fikk se sitt eget speilbilde i vannet, og ble så betatt av dette at han glemte å spise !
Vel bekommen :)
Men husk at han ga navnet til påskeliljen da - så det kan jo være godt ment !
Ja jeg måtte til å google når jeg fikk den servert. Husket ikke helt historien. Godt ment? Kanskje, men en smule ubetenksomt iallefall. Jeg kan jo velge å ta det i beste mening, og det gjør jeg vel også. Visste ikke det med påskeliljen.
Tror vedkommende mente at jeg var en smule selvopptatt. :roll:
Kunne ikke dy meg, men måtte finne ordet i leksikon. Enkelte vet ikke hva de sier :roll:
Narsisme el. narsissisme -n: det at en persons (erotiske) følelser og drifter er rettet mot ham selv i stedet for mot en annen; selvkjærlighet; selvdyrkelse
Etym.: avl. av Narkissos , i gr. mytol. navn på en ung mann som ble forelsket i sitt eget speilbilde
narsistisk△ el. narsissistisk -: selvnytende
Jeg velger å tenke på det siste alternativet. :D Liljer er pene og hardføre blomster (kommer jo opp av snøen om våren) :lol:
Narsiss -en, -er: plante i slekten Narcissus i narsissfamilien (Amarylidaceae), f.eks. påske- og pinselilje
Etym.: gr., eg. 'den plante som spiret frem på Narkissos' dødssted'
http://www.ordnett.no/ordbok.html?se...h_type=soundex
Heisann. Kommer litt på sidelinjen dette, men synes likevel det passet under denne linken. Jeg begynnte også for et par tre mnd siden å fatte interesse for M.E. Kjenner igjen mye av symptomene, og det har en nær sammenheng med fibromyalgi som igjen har en nær forbindelse med stoffskifteproblemer. Samt at jeg hadde kyssesyken for noen år tilbake, og viruset som utløser dette kan også utløse M.E. Interessen ble stor da jeg kom over en "mirakelkur" for denne sykdommen -papayakapsler. Jeg begynte og skrive om dette på det gamle forumet, og her kommer seneste oppdatering: Jeg er frisk!! Jeg har enda ikke tørt å si det høyt og banker i bordet hver gang jeg tenker tanken, men slik er det faktisk. Begynte å merke bedring for ca 3 uker siden, og nå føler jeg meg i bedre form enn noen gang (faktisk bedre enn da jeg fikk konstantert hyperthyteose for over to år siden...)
Jeg er av natur en stor skeptiker og tilskriver ikke uten videre all æren til papayaen. Jeg har i denne peroden også hatt en dyktig endokrinolog som har fulgt meg godt. Så om det er riktig medisinering som endelig har begynt å fungere eller om det er papaya vil jeg nok aldri få svar på.
Er uansett helt utrolig deilig å føle seg i live igjen, endelig orker jeg å møte venner igjen, jeg kan drikke mer enn to glass vin uten å bli dritsyk, synet mitt er blittt tilnærmet bra -jeg har tilog med dager da jeg våkner opp og føler meg superopplagt:)
Må legge til at jeg ila denne perioden også har vært på balder klinikken og fått sjekket opp mye der. Fikk der vite at jeg har mangel på d vit, sink og b12. Har derfor startet opp på tilskudd av det nevnte, noe som selvsagt har hatt en positiv effekt.
Krysser nå fingrene for at dette vil vare og ikke bare er et blaff for noen uker. Har hatt mange oppturer og nedturer ila sykdomsforløpet, men ingen"gode perioder" har vart over uker etter at jeg ble seriøst syk for snart et år siden. Så jeg håper det vil vare denne gangen!!
En liten solskinnshistorie fra meg dette. Prøver å ikke være for høy på pæra, vel vitende om at jeg kan komme tuslende med halen mellom beina om en liten stund. Men uansett, tre uker uten marsmellowhjerne og tåkeland er alene vel verdt 12 tbl om dagen og en sprøyte i uka
Ønsker dere alle en flott sommer 8)