Hyper og hypotyrose er autoimmune sykdommer. Dersom en har fått en slik sykdomm har en lettere for å få andre som f. eks diabetes, cøliaki, allergi, osv.
Printable View
Hyper og hypotyrose er autoimmune sykdommer. Dersom en har fått en slik sykdomm har en lettere for å få andre som f. eks diabetes, cøliaki, allergi, osv.
Ikke "er".Sitat:
Opprinnelig skrevet av cat
"Kan være" i "som oftest". Men ikke alltid.
Og binyretretthet? Er det en autoimmun sykdom?
Jeg har IKKE den autoimmune varianten, og aner ikke hvorfor jeg har fått hypothyreose.Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Hvordan kan hypotereose ikke være autoimmun?
Godt spørsmål! Jeg har ingen antistoffer, men allikevel fT4, fT3 og TSH som gav meg diagnosen hypothyreose. Og flere med meg...Sitat:
Opprinnelig skrevet av pling
Har ofte stilt meg spørsmålet HVORFOR jeg har fått hypothyreose?? Legen kan ikke gi meg noen forklaring. Har spurt.
For eksempel hvis man har en hypofysesvulst eller annen skade på hypofysen, eller dersom skjoldkjertelen er skadet. Ofte får man jo også hypotyreose dersom man er behandlet for hypertyreose (med radiojod eller kirurgi).Sitat:
Opprinnelig skrevet av pling
P.S. Yvette; har ikke du sagt at du har fått påvist en "død" kjertel? Er ikke det i så fall på grunn av Hashimotos, altså?
:shock: Men hvorfor tester jeg ikke positivt på antistoffer da? Jo - den er erklært død, men jeg har trodd at det er fordi jeg går på Levaxin (når ultralyd ble tatt). Er det ikke slik at kjertelen "gir opp" når den får tilført thyroxin utenfra....??Sitat:
Opprinnelig skrevet av kris
Hashimotos brenner jo ut etter hvert - når ikke kjertelen produserer mer, er det ikke mer å ha antistoffer mot heller, så da vil vel antistoffene forsvinne - eller hvordan er det, egentlig? Er jeg langt ute på feil jorde nå?
Nå dytter ikke jeg i meg 6 hele frukt da men tar litt av alt :P . Frukt og bær, spesielt økologisk, inneholder masse næringsstoffer, bl a antioksdanter. Disse reduserer betennelsestilstanden og antistoffene.Sitat:
Opprinnelig skrevet av baremei
Som sagt spiser jeg frukt og bær i utgangspunktet alene men tar det av og til sammen med yoghurt naturell. Nam, nam....