-
Man kan bli avhengig av Otrivin. Det er derfor man ikke skal ta det mer enn 10 dager i strekk. Nesehorn med saltvann er også et godt alternativ. Men om du føler deg forkjølet hele tiden: Har du blitt sjekket for allergier? Jeg var som du, men er mye bedre nå etter jeg fikk allergimedisiner. :D
-
Noen Spørsmål
Hei
Om prøvene viser man har Lavt Stoffskifte kan man ha Høyt stoffskifte for det ? Eller er jeg helt på jorde :)
Kan noen forklare det hadde vært fint :)
Klemz fra Lilja :)
-
Den veien går ikke tror jeg, men motsatt så.
Du kan ha lavt stoffskifte selv om prøvene viser høyt.
Det er jo fritt T4-prøven som regnes som den som best kan si noe om stoffskiftet (selv om det er fT3 som er det egentlige stoffskiftehormonet) Lavt og høyt er jo bare ren matematikk - er tallet lavt har du lavt stoffskifte osv.
-
Hei
Takker for svar :) Setter stor pris på det :)
-
Lilja, hos deg er hormonene fremdeles lave mens TSH er noe lavt også.
Det betyr at dine hypo-symptomer er sanne. Det er ft4 opg ft3 som stemmer hos deg
Det er egentlig velkjent at hos mennesker med spiseforstyrrelser er gjerne TSH falskt lav. Fins mange treff på det på www.pubmed.com som også kalles medline.
Altså at hvis TSH er lavt hos deg så betyr det ikke at du er hyper.
Det er mange andre som har det slik også uten å ha hatt noen spiseforstyrrelser.
Det er slik hos meg også. Jeg må gå etter ft4 og ft3, og må ha dem på minst midtpunktet eller noe høyere.
-
Hei Nora og takker for svar :)
Jeg må spørre mener du at hos meg da som har en Spiseforstyrrelse så kan den være falsk lav for det at da man spiser mindre og sånt så blir det lavere ? Sikkert helt surr det jeg spør om men men :)
Nu spiser jeg mye bedre og det går bedre, det er mer som stemmer på Høyt stoffskifte enn Lavt men kan jo ta feil jeg kan ikke så mye om dette jeg så :) Er ikke lett gitt :) Må le av meg selv og som ikke kan noe :)
Har mye ont i halsen eller midt på der jeg tror den Skjoldbruskjerteln er og litt i noen andre kjertler på hver side av halsen men er ikke forkjøla det dunker der og gjør vondt når jeg svelger det kommer og går har hatt det før også er det noe som ikke er bra ?
Finnes Medline på Norsk er ikke så flink i Engelsk :,(
-
Pubmed er nok unikt. Men jeg har svart en annen her for en stund siden om samme spørsmål, om lav TSH og spiseforstyrrelser, du kan jo forsøke å søke her, det er mye lettere.
Den lave TSH forblir lavaktig, den er mer permanent såvidt jeg har forstått men jeg har ikke studert dette altså. Jeg tror at TSH-ft34 -forholdet ikke plutselig vil bli normal vanligvis når man så spiser igjen.
Men temaet du er på om man er hypo eller hypo, er en gjenganger på forumene og ganske interessant.
Mange symptomer på hypo og hyper overlapper.
For eksempel får en del hjertebank av for lav dose.
Det med halsen, jeg får trykk /sprengning i halsen av for lav dose.
Mnange blir trøtte og legger på seg av å gå overdosert mend det vanligste er at dette er syptomer av underdosering.
I artiklene om thyreoideahormonresistens er dette emnet drøftet, (i motsentning til i artikler om hypo) fordi disse har avvikende tall (hos dem er TSH ikke lav til tross for at ft4 er høyt) og forskerne røper da at de har flere parametre som de bruker for å se om vi er hypo eller hyper.
For eksempel er ferritin typisk hyt ved hyper og lavt ved hypo.
TBG vil også bli høyerer ved hyperog flere slike ting.
(står også i en tabell i Aanderud og Bjøro sin lærebok om thyreoideasykdommer)
-
Unnskyld meg altså, men jeg er altså veldig engstelig for dette med for høy dose og anoreksia.... Skriver ikke Lilja i en annen tråd om vondt i magen og løs mage? Hvis jeg nærmer meg det punktet hvor jeg merker flere symptomer på at jeg blir hyper - og det vises da også på prøvene, så får jeg alltid løs mage. Jeg kan få diare av mat til tider, men her er det ikke så lett å finne ut av hva, men med litt for høy dose, så er løs mage der med en gang (og jeg har hatt mer eller mindre forstoppelse i 40 år). Dermed mener jeg at man må kunne kjenne på kroppen sin, i alle fall ved summen av symptomer, om man beveger seg over på hyper... Kan man IKKE kjenne det, så må man i alle fall holde seg langt vekk fra grensen, for det ER farlig med for høy dose Levaxin. Kanskje det er andre ting som skal til enn mer Levaxin? Hvis man har spiseforstyrrelse får man kanskje ikke i seg nok mat, mineraler og vitaminer som kroppen trenger og kanskje det da kan påvirke prøveresultater og form. Noen har f.eks. fortalt meg at magnesium kan øke FT4. Og kanskje man trener for mye og mister for mange salter og mineraler? Evt andre ting?
-
Hei Stina :)
Det går bedre med meg og jeg får i meg det jeg skal er flinkere :) Prøvene viser at jeg mangler ikke noe :)
Jeg trener kansje litt for mye ennå men prøver trappe ned der og :)
Men har løs mage ofte om morran og mye som ligner på Høyt stoffskifte men noe ligner og Lavt Stoffskifte så er litt forvirra :)
Men jeg funker veldig bra på den dosen jeg har nå men det jeg ikke forstår er hvorfor kan jeg ikke ta 150 mg hver dag men 3 ganger i uka og resten da 100mg det er litt slitsomt uff :) Har jeg lov be om og få prøve 150 mg hver dag men lurer og på kansje er det for høy dose for meg uff ja ja.
-
Må si at det sjønner ikke jeg heller Lilja.
Du tar 3x150 og 4x100 som blit 850 på en uke.
125 hver dag blir 875 på en uke.
Så da må det etter min mening være bedre å ta 125 hver dag enn å hoppe og sprette opp og ned.
Kjertelen produserer jo ganske jevnt og vi bør vel prøve å etterlikne naturen så godt som rå er ?