-
Jeg er nesten aldri syk jeg heller... Er ofte den eneste i familien som går fri av forkjølelser, magetrøbbel osv. MEN: Hvis jeg først blir syk, så kan det vare ganske leeeeenge. (Får kanskje en forkjølelse i året). Men man har jo disse "herlige", utmattende dagene som det er et ork å komme seg gjennom, da - og som er hypo-relatert ... Ville nok heller byttet disse mot en forkjølelse eller to...! :wink:
-
Jeg får alltid en bihulbetennelse eller to i året. Det er nesten til å stille klokka etter. Det er på våren og høsten. Det hender at en av bihulebetennelsene blir erstattet av en kraftig halsbetennelse.
Ut over det, er jeg fin og frisk. Dog har jeg alltid en BSE (senkning i blodet) som ligger over 30 (0 - 12 er referanse området).
-
Jeg var enormt mye syk før jeg fikk Levaxin. Kunne ha feber i 3 uker i strekk osv. Det har forsvunnet helt nå. Jeg tror det forsvant i kombinasjonen Levaxin + allergimedisin. I vinter som var hadde jeg kun 1 fokjølelse, og det er lite for meg sånn historisk sett.
-
Sivcath; har du undersøkt om du kan ha noen betennelser/kavitasjoner i kjeven? Jeg lurer fordi du sier du har stadig tilbakevendende bihulebetennelser og konstant høy senkning, det kan tyde på sånne "skjulte" infeksjoner i kjevebeinet.
-
Heisann Kris,
I fjor så gikk jeg til tannlegen, og trodde jeg hadde hull i den ene fortanna. Det hadde jeg ikke, men jeg hadde en betennelse i rota i samme tann. Tannlegen åpnet opp og drenerte (2 uker med åpent hull i fortanna, fint ;) ).
Han lappet i sammen igjen, og etter det så ser det ut til at munn og tenner er fine igjen.
Jeg håpet at Senkningen i blodet ville gå ned etter dette, men ved første sjekk hadde jeg enda høyere Senkning. Så det er fremdeles usikkert hva som er på gang.
Noen gode tips for hvordan man kan sjekke ut infeksjoner i kjevebeinet?
Im in for it all :) Hadde vært godt å være infeksjonsfri :)
-
Dersom du har hatt en betennelse i en tannrot er det veldig lite sannsynlig at den blir borte igjen noensinne - med mindre du fjerner tannen, samt ALT av kjevebein som kan ha blitt infisert. Det hevder i hvert fall tannlegene jeg nettopp har vært hos i England, som har tredve års erfaring med dette. De behandler slike betennelser på samme måte som kavitasjoner (som er neste stadium av en sånn betennelse, hvor uhumskheten kapsler seg inn). Du kan lese mer på siden deres:
http://www.munro-hallclinic.com/
Klikk på "Cavitations and Root filled teeth".
Jeg har en slik betennelse selv, og disse tannlegene var helt overbevist om at den er grunnen til at jeg har hatt kronisk bihulebetennelse i ti år, blant annet. Dessuten ligger den som en skjult "grunninfeksjon", og kan føre til mange andre små infeksjoner og betennelser rundt omkring i kroppen - pluss at det lett oppstår anaerob bakterievekst i kjevebeinet, fordi det er et sted med dårlig blodforsyning. Slike bakterier utskiller store mengder giftige avfallsstoffer som spres i kroppen via blodet.
-
Hum, nice to know :)
Jeg skal sjekke med min tannlege (hater tannlegen!) 23 august. Har da time :)
Jeg har forøvrig vært uten noen symptomer på problemer siden problemet ble "fixet".
Dog, har jeg hatt betennelse... :)
Takker for fine tips!
-
Jeg har også høye senknings reaksjoner, men har ikke hatt betennelse i tennene. De har ikke funnet ut hvorfor jeg har så høy senkning. Tror de har lagt det på hyllen med tanken at noen bare har høy senkning naturlig.
-
Det kan være normalt med litt forhøyet senkning. Men det er ikke så normalt med mer enn dobbel så høy senkning.
Jeg har tenkt at det kanskje kan ha noe med Gamma-GT. Den har vært høy hos meg. Så begynte jeg å ta BetaTCP tabletter, og da gikk gamma-gt ned, og det samme med senkningen (littegranne bare). Gikk gamma-gt opp så gjorde senkningen det også... men det med kjeve greiene er interessant teori.
-
Inntil for noen måneder siden visste ikke jeg heller at jeg hadde en betennelse i kjeven, Anne Ma. Dette kommer ikke fram ved vanlige tannlegeundersøkelser. De vanlige røntgenbildene de tar viser ikke rotspissene, hvor de fleste slike betennelser sitter. Jeg har gått med min betennelse i over ti år, uten symptomer og uten at tannlegen min har hatt den minste mistanke til at noe var galt. Det var jeg selv som ba om å få tatt et røntgenbilde av denne bestemte rotspissen, fordi jeg hadde lest en del om slike betennelser. Og joda; der lyste et ganske stort betent område mot oss på skjermen... I ettertid har jeg blitt oppmerksom på at dette området faktisk er litt ømt hvis jeg trykker eller klemmer på det, og at tannen er litt sensitiv mot banking (jeg kjenner forskjell hvis jeg banker forsiktig med for eksempel baksiden av en kniv på denne tannen og de andre tennene mine). Men dette har jeg altså ikke lagt merke til i de ti årene jeg har gått med betennelsen.