Normale stoffskifteprøver
Nå har jeg lest og lest til øyne blir tørre :) Men er det slik at det helst ikke er tilrådelig å prøve Levaxin uten legens godkjenning. Jeg har også både mor og søster med lavt stoffskifte ( og div tanter og forresten :? ) og så har jeg i flere år nå med jevne mellomrom fått "målt" stoffskiftet. Men iflg legen så er det alltid " normalt". For henne betyr det at selv om TSH er utenfor ref.område så er alt ok så lenge FT4 er innenfor. At jeg flere ganger har klaget over "dårlig form" hevelser over/under øyne og på hender (som forsvinner i løpet av formiddagen) betyr ingenting. (Normalt det !) Det stilles heller ikke spørsmål om hva jeg mener med "dårlig form". Ikke vet jeg, men det er ikke så lett å sitte og klage og syte heller. Det eneste hun er interessert i er om mens er som før. For ifølge legen så er visst dette noe som er typisk hvis det er noe galt med stoffskiftet. Jeg mener bare at kroppen ikke fungerer som den gjorde tidligere, merker det spesielt når jeg trener og at jeg ikke synes jeg får uttelling for den trening jeg nedlegger.Merker det også på redusert tiltakslyst og tidvis sliten.Rekker ikke over hverdagsliver mitt lenger. Kjenner jo igjen en del andre symptomer som det jammen meg ikke er lett å si kommer av verken det ene eller det andre. :wink: Derfor har jeg nå de siste ukene tenkt om jeg ikke bare kunne "låne litt Levaxin" og ta en prøveperiode for å se om formen ikke blir bedre. Livet mitt er for kort til at jeg kan innfinne meg med, i mine øyne, redusert livskvalitet pga noen hersens hormoner. (min mor gikk i 15 av sine beste år med økende symptomer uten at diagonose ble stilt). Slik vil ikke jeg ha det.
Sist jeg var til lege for å kontrollere "dårlig form", spurte jeg legen om jeg ikke bare kunne prøve medisin for å se om det kunne ha noen virkning. Men det ville hun ikke tilråde pga faren for å bli hyper. Men jeg orker ikke diskutere så mye heller, for jeg føler jo ikke at jeg kan så mye om dette slik at jeg har noe å slå i bordet med. Men etter å ha lest på dette forumet en stund så begynner jo iallfall det å komme seg. :P Uff, da. Dette ble langt. Men lab.ark viser dette siste årene:
nov 03: FT4 16 TSH 5,2 Ref (12-22) (0,4-4)
apr 04: FT4 15 TSH 6,5
mai 04: FT4 16 TSH 3,4
mai 06: FT4 15 TSH 2,8
Hva er det forresten som gjør at TSH blir mer "normalt" når jeg sjekker verdiene fordi jeg føler meg dårlig, og desto høyere i 03 da stoffskiftet ble sjekket bare pga mulighet for "arv". Kan ikke si at jeg kjente meg i dårlig form den gang. Jeg synes også jeg merker forskjell på form høst/vinter og vår/sommer. Sist var også blodtrykket litt høyt. 140/80. Og så fikkjeg vite at blodsukkeret var noe høyt 7,2. Fastende 5,7. Har lest noe her på forumet om blodsukker. Er det slik at høyt nivå kan ha noe med stoffskiftet å gjøre ? For jeg mener jo selv at er det noe jeg inntar lite av så er det sukker. Kan inntak av "feil" karbohydrater ha noe med dette å gjøre ? Men tilbake til det jeg egentlig lurte på :shock: Skulle jeg tore å prøve lav dose bare for å se ? Vil det å ta thyroksin påvirke kjertelens evne til senere å produsere nok ? Noen her som har noen mening om dette ?