-
Leya ;)
Driver heller ikke med slankekurer men kostomlegging.
Jeg har forstått det slik at insulinen gjør deg feit. Og med insulinresistens blir du ekstra lett feit. Eller ca noe slikt.
Kanskje det n'Finn på spansk så vakkert beskriver? 8)
Jeg hadde en BMI rett over 30 da legen veide meg en av gangene jeg ba om hjelp for overvekt. Det skal igang noe slankeopplegg her i nærheten. Ringte et halvt år senere, det var ikke blitt søkt for meg. Spurte legen gangen etterpå hvorfor han ikke hadde søkt. Det var nok ingen vits i (og spesielt fordi jeg da i mellomtiden hadde klart å gå ned noen kilo selv, noe han så), kom nok ikke inn likevel. Måtte spise meg opp til å bli 40% overvektig, så skulle jeg nok få hjelp. Jeg sa at det kom jeg aldri i verden til å gjøre. Hadde brukt opp i mot 10 000 kr på Herbalife-produkter og vitaminer og helsekost og bla, bla, bla, for å gå ned disse kiloene. Ja, ja, han kunne jo alltids søke, men han trodde ikke jeg kom inn. Har enda ikke hørt noe.
En gang tidligere fikk jeg prøve noe "slankepiller" til ca 1000 kr. Hjalp ingenting, tvert imot kunne jeg ikke gå ut på tur eller noe, for jeg måtte jo på do hele tiden. :(
Hva er Metformin? Man bør vel ikke bruke det før man vet om man har noe feil med blodsukkeret og/eller insulinen?
Oj, egentlig en veldig god forklaring du gir, n'Finn - tar bare tid før ting trenger inn hos meg. Tror jeg har informasjonsresistens i hjernebarken. :shock:
-
Inforesistens var et godt ord. Hører med til hypothyreose helt sikkert.
Metformin er et legemiddel som reduserer blodsukkeret og kan brukes hvis c-peptidet måler over 1.
Det er visst ikke barebare`å bruke det. Må begynne pent og øke etterhvert å man kan få bivirkninger slik at ikke alle kan bruke det.
Spør da vel ?
Håper ikke jeg var for spansk da.
-
Nei, kjære n'Finn. Nå var du så norsk atte ;)
Hm... da med så mye diabetes i familien (både type 1 og type 2, mener jeg - og både på morsside og farsside), så kan det vel ikke være urimelig å få sjekket blodsukkeret og denne c-peptiden.
Spurte en gang for mange år siden om å bli sjekket for sukkersyke, siden vi hadde så mye i familien. Har alltid tørstet fryktelig mye f.eks. Sa jeg hadde ikke turd å spørre før, orket ikke flere sykdommer. Men da sa legen at dette hadde han allerede sjekket ved forrige blodprøve, og alt var da i orden. Puh... Men dette er jo flere år siden. Og med så mye sukkersyke i familien... + Overvektig det meste av livet.... + Hvis du først har en autoimmun sykdom, så får du gjerne flere (regner da med at diabetes også er en autoimmun sykdom)... Hvor lenge kan jeg slippe unna?
Tror nok jeg skal våge meg på å be om å få dette sjekket, ja. Så må jeg med omhu velge ut litt flere ting, når jeg først skal manne meg opp til å gå til ham igjen. 8)
-
Til Leya
Dersom du har lyst til å prøve Amour og legen din ikke vil gi deg det så kan du jo bestille det fra utlandet på eget ansvar da. :D
-
Jeg har vurdert det cathrin, men jeg er i ganske tålelig form om dagen, så jeg har bestemt meg for bare å ta opp emnet HVER gang jeg er på balder klinikken :D Pga formen har jeg ikke lyst til å prøve meg på noe på egen hånd, i redsel for den dype kjelleren igjen.....
Men tanken ligger og lurer :wink:
-
Angående sukkersyke, det er lettere å sjekke enn mange andre sykdommer, fordi man bare trenger et stikk i fingeren og det leses av på maskinen med en gang.
Noen ganger sjekker de det på apoteket og på messer.
Jeg tror de fleste legekontor har noe sånt. Alle sykehjem har sånne apparater.
-
Ja. I dag fikk jeg endelig bestilt time hos legen (men lang ventetid), skal be han sjekke for sukkersyke. Vil han ikke det, så blir jeg forb... og skal forsøke å klage annen sted. For vi har så mye i familien, så det ville være uansvarlig å nekte å gjøre det. Neida, går sikkert bra ;)
-
diabetes er en autoimmunn sykdom som vi kan være littutsatt for. Og det er f.eks Cøliaki også. Det har en Endo sagt!!!!! :(
Vårs heldiggrisa, kan jamensmeg få alt vi.
Får si som sjefen i barnehagen "min" sier til unga om de får BLOD eller flis i fingen " sa du takk for det du fikk a" sier han til unga :D
Har vist helt glemt å takke jeg......... 8)
-
Hehe...
Leste jeg ikke for litt siden...??? :
Diabetes type 1 er autoimmun, mens type 2 ikke er det? (Eller var det omvendt?) :roll:
Hvis jeg har rett, er mange av oss utsatt for begge. Den autoimmune pga beslektskap med andre autoimmune. Type 2 pga overvekt m.m.
PS Tror jeg er en VEEEEEEEEELDIG utakknemlig person, jeg ;)
-
Hei igjen
Var til legen 13.06, og fikk lov til å forsøke Liothyronin.
I dag, 15.06 begynner jeg med 10 µg Liothyronin. Om en uke kan jeg ta 20 µg ifølge legen.
Jeg informerte legen samtidig om at jeg i de siste par månedene hadde økt fra 100 mg til 150 mg Levaxin, og at jeg hadde begynt å ta dette om kvelden istedenfor om dagen. Han sa at jeg måtte redusere til 100 mg om dagen når jeg nå begynte med Liothyronin.
Nå fikk jeg tatt blodprøver, så vil det vise seg hvilke utslag økningen i Levaxinen gjør i blodet. Jeg kan ikke påstå at jeg har merktet noen forandring. Verker fremdeles fryktelig mye. Og i natt hadde jeg igjen ei "riste-av-kulde-natt" (helt ufattelig - nå som varmen har kommet :roll: ).
Håper inderlig at Liothyroninen kan gjøre meg litt bedre da.