-
Hei Lilja!
Om medisinen - det vil si Levaxinen - virker, merker du på om symptomene bedrer seg eller ei. Det kan ta ganske lang tid. Men ikke alltid. Først må du imidlertid finne frem til den dosen som er riktig for deg og det tar også tid. Men ikke for alle!
Levaxin, eller thyriodea-hormoner i en eller annen form, må nok vi som har hypotyreose ta resten av livet. Tablettene erstatter de stoffskiftehormonene som kroppen MÃ… ha og som skjoldkjertelen ikke klarer å produsere.
Om vi blir helt som før igjen er et åpent spørsmål. Noen lever helt glimrende med dette, andre ikke. Og det er jo flest av de siste her inne på forumet. Vi er ikke nødvendigvis representative for alle med hypotyreose. Husk det!
Jeg kjenner en eneste dame som kunne slutte med Levaxin, men hun hadde struma, og ikke hypotyreose. Hun er vel å regne som et stort unntak.
Snakk med legen din om denne bekymringen neste gang du skal dit!
Klem, Hilma
-
Takker har ikke tenkt på det jeg spurte om her jeg at jeg kan spørre legen :) Det skal jeg prøve huske neste gang :) Hypotyreose er det et annet ord for Lavt stoffskifte eller er det noe annet? Sorry for rart spørsmål :,( Takker for fint svar :)
-
Hypotyrose er det latinske ordet for lavt stoffskifte. Ha en fin 1. mai du også.
-
Uff følte meg dum da jeg spurte om det men men :) God 1 mai til deg :)
-
At legen ikke har fortalt deg dette uten at du må spørre sier ganske mye om legen.
-
Sånne legeord er litt spesielle, men kan si mye om sykdommen om en kjenner dem. Vi er mye borti ord som slutter på -itt. Da skyldes tilstanden en betennelse.
De som slutter på -ose er det ikke inflamasjon eller betennelse i, men tilstanden skyldes tilbakedanning av vevet eller en beskadigelse på annen måte.
Så Thyroiditt er en betennelse i kjertelen.
Hypothyreose er det ikke ! Hypo betyr "lav" så den sier også litt om hva som er galt.
Så hypothyreose betyr lavt stoffskifte og sier lite om grunnen.
Thyroiditt er mer presis med hva som er galt med kjertelen, men sier ingeting om man har fått lavt stoffskifte enda.
-
Takker for svar selv om jeg blir forvirra av mye nytt og litt vanskelig og forstå :)
-
Jeg har lagt merke til at jeg alltid får frysninger omtrent slik som når du har feber når jeg har lagt meg under dyna for å sove når jeg er trett. Merkelig.
-
Jeg og svetter om natta våkner ofte at jeg er vååååt og fryser uff. Jeg blir også noen ganger så varm at det koker men har ikke feber bare at det blir så varmt og da blir jeg oppgitt slitsomt alt :)
-
Levaxin?
Jeg lurer på hvordan vet man om Levaxin ikke er den rette medisinen? Jeg føler meg ikke bedre av den men kansje har jeg ikke brukt den lenge nok, men trodde den skulle virket med en gang at man følte seg bedre det har ikke jeg gjordt, som legen sa du vil føle deg bedre med en gang det har aldri jeg :,(
Hvordan kan man si til legen det føles ikke som medisinene virker :,( Og kansje er det ikke noe som virker på meg :,(
Så kan det hende at Levaxin gjør at man ikke klarer og gå ned i vekt som jeg prøver da bare noen få skarve kg det rikker seg ikke og sånn som jeg lever ville nok mange klart gå ned det tror jeg og samboern min sier også det er rart , men jeg tar det mest innpå meg da for normale mennesker er ikke som meg de ville ikke vært helt hysteriske, det ordner seg hadde de sagt men det ordner seg jo ikke så lenge jeg har holdt på det rikker seg nesten ikke :,( Jeg trener men hva er vits da det skjer nesten ingenting og jeg sliter meg ut som jeg gjør men tør ikke la vær heller for da blir jeg mer redd :,(
Min Psykolog så en gang at det er ikke sikkert man har lavt stoffskifte for det om legene finner det ut og man blir bare satt på medisiner, han sa mange med spiseforstyrrelse blir satt lavt stoffskifte på og så er det ikke det og da blir jeg forvirra da prøvene viser at jeg har det kan det være at man har ikke har lavt stoffskifte da eller er de prøvene sanne? Uff jeg er vell der nå at jeg håper det går ann og bli helt frisk av lavt stoffskifte eller så må jeg hate meg selv for at jeg har klart få det :,(
Klemz