-
Takk for rådene Marge.
Pga min gbp-operasjon, er jeg avhengig av visse vitiminer. Må resten av livet ta multivitaminer, omega3 og kalsium hver dag. I tillegg må jeg ta B12 sprøyte hver tredje måned resten av livet.
Ligger nå faktisk ganske høyt på B12. :D
Har hatt lavt jernlager siden jeg ble gbp-operert i 2005, mistet en del blod under opersjonen der også.
Fikk opp jernlagret til 22 før jeg ble bukplastikkoperert i januar 2007.
Mista så en halv liter blod igjen og lagret falt litt.
Fikk så jernlageret litt opp igjen, men så mista jeg over 800 ml blod ved brystløftoperasjonen min for 5 uker siden.
Tar to jerntabletter og samme mengde c-vitaminer hver dag for å få jernlageret opp igjen, men det tar tid ja :?
-
Prøvesvar og symptomer
Har lavt stoffskifte og er medinisert med Levaxin.
Tok nylig nye prøver og hørte ikke noe om dem så jeg ringte legekontroret og spurte om prøvene var bra.
Fikk til svar at de lå midt i mellom hva nå det betyr, men det var visstnok bra sa dama på labratoriet.
Men så er det sånn at jeg ikke føler meg bra for tiden. Mener jeg har symptomer på høyt stoffskifte da jeg sover lite og dårlig, vekta går ned uten at jeg løfter en finger for at det skal skje, er hyper og hjertet mitt løper løpsk!
Skikkelig ekkelt er det, våknet flere ganger i natt av harde uregelmessige slag :cry:
Begynner å bli sliten av ikke å få god søvn også.
Kan det rett og slett være at jeg er overdosert?
-
Hva var T3 og T4 nivåene dine da?
Og hva pleier du å ha når du føler deg bra?
-
Ja, få tallene.
vi klarer heller ikke å kommentere noe fornuftig ellers.
Jeg synes alle skal følge med på prøvene sine selv, blant annet fordi det er individuelt hvor man skal ha ft4 og ft3 og TSH.
Min TSH blir for eksempel 0,02 og da skal legene senke dosen mens ft4 og ft3 er bare midtpå og jeg har det okay.
-
Fikk ikke vite noen tall da jeg spurte etter prøvesvar, i resepsjonen sa bare at jeg lå midt i mellom :?
men skal ta det opp med legen på timen min torsdag
-
Du skriver jo at prøvene ligger sånn mitt i - og legene har ikke løftet et pip for å råde deg til en bedre situasjon.
Jeg vil våge meg på at de ikke kan heller. De er bundet opp av at når blodprøvene er "mitt i " kan vi ikke gjøre annet enn å la tia gå - altså la pasienten hade slik.
Og strengt tatt er ikke blodprøve verktøyet bedre enn at det kan si omtrent det de har fortalt deg. Det er ikke i blodet stoffskiftet foregår.
Så nå har jeg jo påstått at blodprøver ikke er brukbart - at jeg ikke ville rettet meg etter en prøve uansett. Jeg ville konsultert meg selv først iallfall. Så hva gjør jeg ?
Hvilke symptomer har du da Laila K ?
For å tolke deg selv må du vite hvor lenge du har hatt dosen, hvor stor den er, om hvilke symptomer du hadde på den forrige dosen.
Så bør du følge med på tempen og hvilepulsen en gang i uka, særlig etter en regulering og når du føler at noe er galt. Skriv det på kalenderen ?
Hos meg er det slik at hvis jeg har symptomer, så er dosen for lav.
Det er hjertet som begrenser dosestørrelsen min, og gjør det ved å dunke i brystet når jeg legger meg. Hvilepulsen har også da gått opp litt - ikke mye, under 5 slag.
Men dette er et symptom man må lære seg å tolke rett.
Jeg får akkurat samme hvis jeg øker for fort, men da går hvilepulsen opp mer enn 5slag. (gjelder meg - ikke deg)
Jeg får også noe liknende når dosen er for lav, men da er hvilepulsen lav samtidig, og det er lengere tid bellom hvert dunk og de er hardere.
Uten at man har kjent litt på disse symptomene er det vanskelig å avgjøre.
Jeg reagerer litt på utsagnet "alle er mitt i" for det tyder på at TSH også er mitt i - og det skal den ikke være. Det er den på frisk mennesker - ikke på oss.
Om så, bør du forsøke å øke dosen din.
Men symptomer fra hjertet ditt vil være avgjørende.
-
Prøvesvar
Kan noen hjelpe meg å tolke prøvesvarene mine som jeg oppgir her??
FT4 13,6 TSH 8,01.
Legen skrive at FT4 er normalt, men at TSH er for høyt og at vi bør vurdere å øke dosen min.
Litt merkelig for jeg mener jeg ikke har symtomer på lavt stoffskifte nå,men heller tvert i mot, for høyt.
Blir ikke klok på dette med stoffskiftet mitt jeg
-
Re: Prøvesvar
Men symptomer har du ?
Da bør du vel prøve om en doseendring kan bedre disse.
Det kan være vanskelig å tolke om symptomer skriver seg fra høyt eller lavt stoffskifte.
Tolking av enne prøven kan ikke gi anet resultat enn det foreslåtte syns nå jeg da.
Hvis du ikke har hatt den dosen du bruker nå så lenge er det eksta vanskelig å tolke symptomene.
En kan godt oppleve symptomer på høyt ganske lenge etter en økning.
Har du økt for bare noen mnd siden bør du vurdere å vente litt med å øke dosen.
-
Takk for svar :D
Har brukt denne dosen lenge nå, i mange måneder.
Ja, har en del symptomer i kroppen, er søvnløs, trett, sliten, indre uro, hender som dovner bort når jeg sover, uregelmessig mens og sliter med en del angst for tiden.
Har fått legetime så får jeg snakket med legen min om hva vi skal gjøre.
Han mener forresten at årsaken til at jeg er så vanskelig å stabilisere, ligger i at jeg det siste 1,5 året har hatt fem plastikkoperasjoner etter stor vektnedgang. :wink:
-
Vel, mene og vite-----
Jeg syns jo symtomene dine bør vurderes som resultater av lavt stoffskifte.
Duvet vel, som neste alle, ikke hvilke blodverdier du hadde før du ble syk. Hadde jo vært fint å vite nå ?
Om kroppstemp og vektstabilisering ikke oppnås på Levaxin ville jeg prøvd D-vitamin i store doser.
Og vurdert overgang til Armour.
Det hjalp iallfall meg.