Sv: Depresjon pga. lavt stoffskifte? Trenger virkelig gode råd
Min personlig overbevsning er at ME er lavt stoffskifte.. men det får nå være så :?
Hvis du tar tilskudd av D-vitamin (og JA; det må være D3) skal du også ta tilskudd av K2-vitamin.
Selv har jeg i årevis brukt now product sin D3 & K2, men ibegynnelsen brukte jeg separat D3 (5000 IU) og
K2 (1000 IU) også de fra now product - dette for og få opp nivåene fortest mulig.
Jeg vet at det finnes et produkt som inneholder 50.000 IU av D3 - jeg har skrevet om disse tingene før -
men har dessverre ikke tid til og legge inn sitatbobler i dag :|
Les det du orker og som Pingvinen sier: få tatt blodprøve tidligst mulig.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tjorven
Er veldig i tvil om dette er ME eller lavt stoffskifte, men ser på mine egne prøver tatt for et år siden tidligere i tråden at TSH var normalt da, så noe er det i hvert fall som skjer nå. Depresjon som jeg begynte tråden med å lure på er i det minste helt utelukket nå! :D
Jeg har stoffskifteprøver godt innenfor normalen og ingen utslag på antistoffer, har god vitaminstatus og ingen andre "feil og mangler". I blodprøvene, vel og merke! :wink:
Allikevel: jeg har lavt stoffskifte - alle symptomer peker i den retningen. Jeg argumenterte meg fram til prøvemedisinering (og det viser seg at jeg får god bedring på dette, akkurat som jeg trodde selv. Legen derimot mente at det kunne være "postviralt", dvs ME dersom det varer i mer enn 6 mnd og gir en viss prosent nedsatt kapasitet.). ME er uansett en utelukkingsdiagnose, dvs at ALT ANNET skal utelukkes, også stoffskiftesykdom.
Har du forresten sjekka basaltemperaturen din? Legg klar et termometer på nattbordet og sjekk med en gang du våkner om morgenen. Under armen er greit. Sjekk minst tre dager på rad, gjerne fra dag 2/3 etter mensstart. Broda Barnes skriver at en temp under 36,6 viser at stoffskiftet er lavt. Normalområdet er 36,6 - 37,7. Denne testen, sammen med øvrige symptomer gir en meget god indikasjon. (Jeg hadde ca 35,3 før oppstart på Levaxin, nå har jeg ca 36,1 og har fortsatt en del symptomer)
Derfor har du 2 gode argumenter for å få prøve stoffskiftemedisiner: symptomer på stoffskiftesykdom og utelukkelse av evt stoffskiftesykdom.
Takk igjen for svar!
Da er både D3 og K2 vitaminer bestilt, og skal sette opp liste over nye blodprøver jeg skal be om å få tatt neste uke hos legen. Skal også sørge for å måle morgentemperatur, men vet jeg har hatt lav kroppstemperatur lenge (får feber lenge før termometeret er enig i det). Så med tilskudd og nye blodprøver er jeg i hvert fall noe videre, tusen takk for all hjelp!
Tjorven
Da har jeg vært hos legen igjen og fått Levaxin, begynner med 50 mikrogram. Begynner med dem i morgen, for skal ta nye blodprøver på morgenen som anbefalt før jeg starter opp. Anti-TPO var fortsatt negativ, men siden TSH stiger (og stiger fort, fra 5.3 i november til 7.3 i januar) og jeg har alle symptomer på lavt stoffskifte var det greit å prøve.
Men legen min fant ikke noe sted å krysse for jod på blodprøveskjemaet, noen som vet hvor det er?
Hun henviser meg også til ultralyd av skjoldbruskkjertelen, siden det ikke er gjort og jeg fortsatt har forstørret struma.
Nå er jeg igang med behandling og de første svarene begynner å komme, i det minste. Så håper jeg de neste månedene lar meg få mer energi og krefter.
Tjorven
Jod måles i døgnurin, ikke i blod. Du samler opp all urin i løpet av et døgn, måler hvor mye det er, og leverer et prøveglass sammen med opplysninger om urinmengden.
Her er link til Oslo universitetssykehus, Hormonøaboratoriet: http://www.oslo-universitetssykehus....ankMaster=true
Takk, da skal jeg si fra om det og få det gjort! :)
Tjorven
Hei, masekoppen igjen! vink11
Vil gjerne få spørre dere kloke hoder litt igjen: Har brukt 50 mikrogram Levaxin i 12 dager nå, men innså nettopp at jeg ikke aner hva jeg skal se etter for å vite om det virker? Hvilke endringer i form bør jeg få og/eller forvente?
Har fått time til ultralyd av skjoldbruskkjertel 3.3., spent på det. Jodprøve må jeg spørre om igjen på neste legetime.
Et tilleggsspørsmål: ser at vektøkning er veldig vanlig ved for lavt stoffskifte. De siste månedene har jeg gått ned i vekt uten å gjøre noe for det. Har slett ikke vondt av det, men forstår at det er mer uvanlig. Noen tanker om hva dette skyldes?
På forhånd takk igjen for hjelp, dette er et flott forum for oss (meg) som vet mindre enn ingenting om stoffskifteproblemer og har vanskelig for å finne vettug informasjon! :)
Tjorven byebye1
Da har jeg vært på ultralyd og fått påvist knutestruma med en stor og mange små knuter. Legen anbefaler henvisning videre til spesialist for biopsi og vurdering av videre behandling. Men jeg klarer ikke å skjønne helt hva knutestruma er? Hva forårsaker dem, hvorfor får vi dem og hvorfor sies det at det er sjelden med lavt stoffskifte og knutestruma? All informasjon tas i mot med takk, jo mer jeg lærer om dette jo flere spørsmål får jeg!
Tjorven
Tror egentlig ikke at det er sååå uvanlig med lavt stoffskifte og knutestruma; jeg er en av de som har det.
Biopsien er en relativt enkel og ikke spesielt smertefull test der de med en lang og veldig tynn nål tar vevsprøver av knutene. Vanligvis får man svar i løpet av 14 dager (jeg ba om kopi av prøvesvaret).
Det vanligste er at det er helt ufarlige knuter (det var det hos meg).
Hvorfor man får struma ved lavt stoffskifte? Jeg har ikke hele mekanikken for meg, men har iallefall fått med meg at med høy TSH så øker sjansen for og utvikle struma.
I mitt tilfelle er det stoffskiftet som behandles; strumaen er bare der.
Du bør kanskje høre med legen om det foreligger en opptrappingsplan på Levaxin? Å stå på 50 mcg for lenge kan gjøre deg dårligere. De fleste må opp på minst 100, eller mer av mcg før dosen er god. vink11 Jeg har sett noen steder at det går 14 dager mellom doseøkningene