Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se
Ja, jeg oppfattet det slik at det ikke var akutuel med noen medisinering, før evt T4 og T3 ble utenfor grenseomr..
Jeg har ikke nettopp fått barn, det er nok bare jeg som omtaler han som "liten" enda, men han er tre år..
Det var bare 10 dager mellom prøvene jeg tok på riksh.p og hos fastlegen..
Jeg vet ikke om de tok Anti-TPO på Riksh.p, de sa ingenting om det, sa bare at TSH var forhøyet og at det betydde at "hypofysen var på høygir". Jeg håper jeg snart får verdiene der i fra..:(
Han jeg kaller fastlegen er egentlig en privatlege, jeg byttet til han fordi det er svært stor utskiftning av leger på det ordinære legekontoret, jeg fikk stadig ny, og det er for tette/små forhold her til at det var noe kjekt når jeg er kronisk syk. Jeg tror ikke min lege vil ta noen nye prøver nå (slik at jeg kan få tatt om morgenen), han sa det skulle følges med på en gang i året han.. det var retningslinjene.. Jeg kan sikkert få han til å sjekke det igjen før det har gått ett år altså, men han vil nok ikke se noen grunn til å sjekke det igjen nå med det førte?
Problemet er vel at jeg ikke vet om jeg har symptomer på lavt stoffskifte... I flg legen/nevrologene har jeg det ikke, men så ser jeg jo her inne at flere skriver om parestesier/allodyni, fascikulasjoner og smerter som flytter på seg, så jeg vet jammen ikke hva jeg skal tro. Det er slitsomt å være så usikker..:(
Jeg lurer også på om jeg har andre sykdommer, som bl.a ME/CFS..(men er nok mindre utmattet enn de fleste med dette, og mer av nevro.plager..)
Jeg har dessuten pos kalprotektinprøve, og skal snart til coloskopi..men også her fikk jeg høre at evt inflammatorisk tarmsykdom ikke kan forklare alle disse nerve-"fenomenene" mine:(
Føler av og til at jeg er i ferd med å gi opp..:(
Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kiwi123
Takk.
"Problemet" er vel at jeg ikke er diagnostisert med lavt stoffskifte, så dermed tenker de at symptomene ikke kan skyldes dette. Men jeg kjenner meg usikker når jeg er jeg får ulike prøvesvar med så kort tid i ml prøvetakingene og prøvesvar som tyder på at jeg "med stor sannsynlighet kommer til å utvikle lavt stoffskifte".
Vet noen hvor denne boka kan kjøpes?
Ser ikke ut som den er i salg lenger, men jeg fant: http://www.nb.no/utlevering/nb/9dda3...#&struct=DIV68
Dette er 1. utgaven, de oppl. jeg ref. fra er på side 69.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kiwi123
Tily: ser det står at du har mange symptomer tross "normale" prøver. kanskje du er i samme situasjon som meg?? Hva er prøvebehandling med naturlig thyroid? Er det trygt?
Siden du har fått påvist forhøyet TSH og anti-TPO burde du vært diagnostisert med lavt stoffskifte, slik har jeg i alle fall oppfattet at det bør være. Mine prøver er alle innenfor "normalt", så vi er ikke helt i samme båt, bortsett fra at vi deler frustrasjonen over våre plager, og den båten er vi mange i ....
Prøvebehandling med naturlig thyroid (medisin laget av thyreoideakjerelen fra gris) betyr for meg at jeg har bestilt det på nettet, og bruker pr. nå 90 mg/dgl. Jeg har ikke opplevd det som problematisk, men har heller ikke blitt det jeg vil kalle bedre. Jeg tror ikke det er farlig i en periode.
Det ser ikke ut til at jeg får tak i mere, tilgangen er høyst usikker. Se andre tråder om dette. Det er best å få det gjennom lege, enten naturlig thyroid eller levaxin som er den syntetiske medisinen.
Har du forresten forsøkt tilskudd med magnesium ? Google symptomer på magnesiummangel, og du vil finne mye relevant.
Håper det beste for deg hjerte1
Takk for lenke til bok Tily, har lest litt.
Og takk for svaret ditt. ok, så man kan kjøpe det selv over nettet altså? Hmmm, nå ble jeg fristet til å prøve.. Men har lest at det kan vere skummelt med feilbehandling, så vet ikke om jeg tørr..Lar ikke legen deg prøve? Nei, jeg har spurt flere leger nå, og de sier forhøyet TSH og pos anti-TPO tyder på at jeg med stor sannsynlighet kommer til å utvikle lavt stoffskifte, særlig siden det er stor hyppighet i nær fam., men at jeg pr i dag ikke har det med normale T3 og T4. Men jeg har også lest i noen retningslinjer at dersom pas har verdier som jeg, og symptomer på lavt stoffskifte, så kan man vurdere med forsiktig prøvebehandling. Legene er imidlertid ikke med på at mine symptomer er symptomer på lavt stoffskifte... da burde jeg hvert fall hatt de mer klassiske symptomene, som jeg nok ikke har.. Forvirret og fortvilet..i dag oppdaget jeg fascikulasjoner også i tunga! Og smertene jager "gj marg og bein":(
Hvilke plager har du?
klem klem
Ja, jeg har tatt magnesiumtilskudd i ni mnd nå..og div andre kosttilskudd...
Re: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se
Parestesier, fascikulasjoner og smerter som flytter seg kan komme av mange ting, fibromyalgi er vel en av de sykdommene som svært ofte har dette. Lavt stoffskifte en annen. Jeg skal ikke si at symptomene dine ikke kommer fra stoffskiftet, men siden problemene oppstod etter en infeksjon og du ikke har noen av de klassiske symptomene på lavt stoffskifte, tror jeg sjansen er liten for at stoffskiftet er synderen.
Jeg mistenker at stoffskiftet ditt er i ferd med og bli lavt pga antisistoffene, men tror altså ikke problemene dine skyldes stoffskiftet. Og selv om stoffskiftet er synderen, så er det mange av oss som fremdeles sliter med disse symptomene selv etter år med medisinering.
Ellers vil jeg bare si at jeg håper du finner en måte og leve med problemene i stedet for og være redd for at det er farlige sykdommer som ALS som forårsaker det, så lenge det like godt kan være en helt ufarlig, men plagsom tilstand.
Jeg er ingen lege, men av egen erfaring har jeg lært at livet er mye lettere om man fokuserer på alt det positive i livet i stedet for og frykte sykdomsdiagnoser. Om du ser i signaturen min eller leser i dagboken min, vil du se jeg har nok av dem.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kiwi123
Jeg har i snart 10 mnd vært SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner (leamus) overalt og smerter som flytter på seg. Alt beg etter en svært hissig magevirusinfeksjon.
Hej Kiwi hjerte1 Hvilken virusinfektion var det? Er du blevet undersøgt for hvad for et virus det var, eller var diagnosen lægernes antagelse?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kiwi123
Hvilke plager har du?
Jeg har de klassiske, som tretthet, lav utholdenhet til daglig både i arbeid og sosialt, tørr hud, frossen, tåke i hodet, tett nese og hals, hes stemme, oppblåst mage, nedstemt. Men ikke overvekt og skjøre negler.