Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Milli
Hva betyr det dere skriver som dere kaller "grain"? Jeg har fått beskjed om å ta en tablett, syns jeg han sa. Og hva tilsvarer det ifht levaxinen? jeg har brukt 100 mikrogram levaxin. Er en tablett armour tilsvarende?
En grain svarer til ca. 60-62 mg. Man kan ikke sammenligne T4 i levaxin med T4 i Armour, fordi den første skal først igennem leveren for at blive til T4, hvorimod i Armour er indholdet af hormoner allerede parate til at gå i kroppen og virke. Det betyder at Levaxin er en omvej, hvor Armour virker direkte.
Hvis den tablet du har fået besked på at indtage er på ca. 60 mg - da er det alt for lidt. Normal effektive dose for folk der går fra 100 mcg Levaxin er to grain = ca. 120 mg. Armour. Nogle Levaxin-faster nogle dage før de starter på Armour, mens andre bytter direkte over. Det sidste er det bedste, mener jeg, idet der er ingen grund til at udsætte kroppen for at tømme T4-lageret og skulle tåle endnu mindre T3 end de i forvejen er i underskud af (ikke "optimal" virkning af levaxin).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Milli
Når på dagen skal denne tas? Jeg tok levaxin om morgenen, og følte jeg "våknet" raskere av den.
Er det noen kjente bivirkninger med armour?
Og lukter denne så sterkt at det er vanskelig å svelge den?
Du kunne ikke "vågne" hurtigere af Levaxin om morgenen, fordi Levaxin virker ikke før den bliver omdannet til T3 og det tager længere tid end "hurtigere".
Det er nok noget mere besværligt at tage Armour om morgenen, idet der skal gå mindst ½ time før man kan få sin morgenkaffe eller morgenmad. Alligevel gør mange netop det. Man kan i stedet tage Armour lige inden man sover. Om natten foregår det meste af kroppens administration af thyreoideahormoner og der også dannes mest af cortisol, som understøtter optagelse af hormoner i kroppens celler. Omdannelsen af T4 til T3 vil alligevel foregå over hele døgnet, så der er ingen grund til at være bange for at mangle hormoner om dagen, når man har taget dem til natten. Mange mener at de få langt mere ud af medicinen ved at tage pillen til natten, foruden at det er langt nemmere at tage medicinen til samme tid hver nat, end hver morgen.
Der er ikke nogen særlige bivirkninger forbundet med Armour, undtagen ved grov overdose, men to grain er altså langt fra en overdose. Der er ingen grund til bekymring.
Man bør dog være opmærksom på, at i begyndelsen "mærker" nogle (ikke alle) at de er startet på Armour. Det er ikke bivirkninger og heller ikke overdose, men mere er det kroppens (positive) reaktion på at få rette hormoner til stofskiftet. Noget kroppen ellers har vænnet sig
af med, i behandling med Levaxin. Det kan tage nogle få dage til "systemet" har vænnet sig til denne forandring og man bør derfor
ikke begynde at sætte doseringen ned af den grund.
Usikkerheden på "det ukendte" (som f.eks. skifte til en ny medicin) kan give forbigående angstlignende symptomer
som ligner hyperthyreose/overdose. Efter kort tid, eller ganske få dage bliver man fortrolig med den ny medicin og ikke længere over-fokuserer på den. Det bedste at gøre er at tage sine piller og glemme alt om dem til næste dag, man skal have pillerne igen.
Det er ganske almindelige tabletter i normal størrelse. Det fleste vitaminpiller er langt større end Armour-tabletter, så det skal nok gå fint med at sluge dem. Nogle har berettet at den "gamle Armour" lugtede af gris. Jeg har aldrig kunne mærke noget til den lugt.
Tillykke med medicinskifte. hjerte1