Sv: "Ny" med lavt stoffskifte. Høyt TSH, normal FT4
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Hei
Om det er noen trøst. Vi med stoffskifte problemer kjenner godt til at stress er helt ødeleggende for oss.:mrgreen:
Ta dette så langt du kan for en nedtur under veis til en bedre tilstand. Jeg har under opptrapping på levaxin da jeg brukte det, vært kjempesliten. Nå bruker jeg thyoid og nu er det mine binyrer som sier ifra. Følte at det ble litt kamumfler med levaxin.
Så det å leve med denne sykdommen er slitsom. Men det er ikke noe alternativ å ikke kjempe for sin helse. Det føler vi vel alle her inne. Så fortsett og søk opplysninger og klag til oss her inne som har opplevd det samme som du.
God bedring og håper du kommer deg til time, det vil nok redusere stresset å få noe fakta ang prøvene på "bordet".
Lykke til.hjerte1
Tusen, tusen takk for disse gode ordene!:) Hadde det i bakhodet da jeg pushet meg selv til å dra til legen og det hjalp, det skal du vite! Og for en lettelse det faktisk var å få det gjort! Nå har jeg tatt nye prøver og tatt opp alt det jeg gikk og lurte på:mrgreen:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Evensen
Om jeg husker riktig så er ferritin et slags akkutfaseprotein, dvs at det stiger ved sykdom. Det kan leukocyttene dine være en indikasjon på, de stiger ved infeksjon. De nøytrofile er jo også forhøyet, kan ha sammenheng med litt forhøyede leververdier (ALAT). Det trenger ikke være noe alvorlig, men siden du føler deg dårlig for tiden, så er det lurt å få legen til å ta de samme prøvene med regelmessige mellomrom for å sjekke utviklingen din.
Kan for lite om anti-tpo og hvordan den kan vise seg i kroppen. Men hvis du har positivt utslag på denne prøven, og de ikke finner noe annet av betydning, så kan det jo kanskje hende at det er noe der.
Du skal jo uansett ha tett oppfølging ift levaxin-dosering, så be dem ta tsh, ft4, ft3 og anti-tpo neste gang. Si til legen at du trenger denne informasjonen slik at du kan begynne å forstå for å ta ansvar for egen helse. Det er jo noe som de er så opptatt av, og da skulle jeg like å se den legen som sier nei.
Lykke til og god bedring.
Tusen takk!
Jeg fikk legen til å forklare disse prøvesvarene for meg og han forklarte at leververdiene mine var litt over det de skulle være, men at det ikke var sikkert at det var unormalt for meg. Ellers forklarte han litt rundt disse hvite blodcellene og prosentene hvor noen var noe forhøyet og forklarte at det kunne ha sammenhenger med for eksempel langvarige virusinfeksjoner (tror jeg det var) i kroppen. De var derimot ikke veldig unormale, men han sa i en bisetning at det var noe som kanskje var verdt å følge litt med på. Tok ikke prøver av disse nå, men regner med at jeg tar det opp om noen måneder igjen og spør om det kanskje skal tas prøver av igjen. Er jo småbekymret for hva det kan være som gir så utslag på blodlegemene mine og at kroppen min mener at jeg kan ha et virus eller noe slikt, men jeg legger det til side foreløpig og stoler på legen min!
Ellers så tok jeg opp dette med at det ikke var testet Anti-TPO, FT3 eller TRAS på meg. Han sa da at FT3 var omdiskutert og at det var sagt at det forvirret mer enn det gjorde nytte, Anti-TPO var for å påvise om det er hashimoto jeg har og at TRAS egentlig er relevant ved høyt stoffskifte og jeg har lavt. Likevel sa han at det var greit at vi tok alle disse prøvene:D Er så fantastisk når leger spiller på lag med deg, lytter og handler ut ifra det man bestemmer sammen:mrgreen: Er småfornøyd med at jeg turte å ta opp alt, til tross for en mildt sagt tilstedeværende angst når jeg nærmer meg et legekontor. Godt å se at det begynner å gi så smått slipp når det viser seg at det faktisk går greit likevel:wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Tonea
Tusen takk!
Jeg fikk legen til å forklare disse prøvesvarene for meg og han forklarte at leververdiene mine var litt over det de skulle være, men at det ikke var sikkert at det var unormalt for meg. Ellers forklarte han litt rundt disse hvite blodcellene og prosentene hvor noen var noe forhøyet og forklarte at det kunne ha sammenhenger med for eksempel langvarige virusinfeksjoner (tror jeg det var) i kroppen. De var derimot ikke veldig unormale, men han sa i en bisetning at det var noe som kanskje var verdt å følge litt med på. Tok ikke prøver av disse nå, men regner med at jeg tar det opp om noen måneder igjen og spør om det kanskje skal tas prøver av igjen. Er jo småbekymret for hva det kan være som gir så utslag på blodlegemene mine og at kroppen min mener at jeg kan ha et virus eller noe slikt, men jeg legger det til side foreløpig og stoler på legen min!
Ellers så tok jeg opp dette med at det ikke var testet Anti-TPO, FT3 eller TRAS på meg. Han sa da at FT3 var omdiskutert og at det var sagt at det forvirret mer enn det gjorde nytte, Anti-TPO var for å påvise om det er hashimoto jeg har og at TRAS egentlig er relevant ved høyt stoffskifte og jeg har lavt. Likevel sa han at det var greit at vi tok alle disse prøvene:D Er så fantastisk når leger spiller på lag med deg, lytter og handler ut ifra det man bestemmer sammen:mrgreen: Er småfornøyd med at jeg turte å ta opp alt, til tross for en mildt sagt tilstedeværende angst når jeg nærmer meg et legekontor. Godt å se at det begynner å gi så smått slipp når det viser seg at det faktisk går greit likevel:wink:
Helt klart at vi alle kan ha/har individuelle nivåer på både det ene og det andre. Det viktigste er vel at man finner ut hva som er "normalt" for seg selv. Helt enig at man i utgangspunktet bør stole på legen. De fleste får god hjelp. Men blir man gående i lang tid uten å få hjelp så man blir bedre, så er det nok lurt å følge mer og mer opp selv før det går alt for lang tid. Har gjort den tabben selv, og unner ingen andre det. Godt å høre at legen din tok de prøvene uten noe om og men. Så får du bare ta det derfra når de prøvesvarene foreligger. :)
Da fikk jeg melding fra legen om at min TSH fortsatt er høy, men at anti-TPO er innenfor normalen. Stod også at jeg skal øke dagsdosen til 75 mikrogram daglig og igjen sitter jeg med mange spørsmål og ikke så mange svar. Er glad for at jeg skal øke dosen, men skal man da ta alt på morgenen, som jeg har pleid med 50 mikrogram? Og hva er det egentlig som er årsaken til lavt stoffskifte hvis jeg ikke har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen:|
Skal be om utskrift av resultatene på legekontoret i morgen og håpe at det, sammen med litt søking på egen hånd kan gi meg noen svar frem til neste legetime.
Blodprøveresultater fra begynnelsen av Juni:
S-TSH: 11.60 (0.27-4.20)
S-Fritt tyroksin: 17.1 (12.0-22.0)
S-Anti-TPO: 17 (0-34)
S-Anti-TSHr: <1,0 (0.0-1.0)
Noen som vet om Anti-TSH er det samme som TRAS? Skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg har lavt stoffskifte, ettersom jeg ikke har høy Anti-TPO:?