Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Yvette
Nå er jeg en smule forvirret. Historien er slik: Etter 4 mndr på Thyroid-S fikk jeg en fT4 på 31,7. Jeg senket da dosen til 3 grain, gikk på den i ca 3 mndr og fikk en fT4 på 17,9. Helt normalt. Så videre: I 3 mndr nå så har jeg gått på 2,5 grain. Jeg tok prøver forrige uke som viser en fT4 på 27. Så da er spørsmålet mitt hvorfor i alle dager stiger fT4 så mye når jeg har satt ned dosen? Jeg skjønner det ikke. Bør jeg senke dosen til f.eks. 2 grain?
fT3 ble ikke målt denne gangen. Vet ikke hvorfor. Hadde kanskje vært interessant å vite hva den er på...?
Kan legge til at jeg føler meg i fin form og har også gått ned noen kilo, men det tror jeg faktisk skyldes omlegging av kost. Ikke mer brød, poteter osv.
Hva tenker dere? hjerte1
Hej Yvette hjerte1 Du kan, sådan set, ikke konkludere ret meget uden at kende niveauet af FT3. Du må sørge for, at det bliver målt hver gang, da det er den eneste prøve der kan sige noget som helst og effekten af den aktuelle medicindose... Når det er sagt, betyder niveauet af selenium en hel del for niveauet af FT4, særlig når det gælder "uforklarlige" høje tal, hvilke kan være tegn på selen-mangel, der netop kan give abnormt højt FT4 og (for) lavt FT3.
2½ grain Thyroid er så tilpas moderat dose, at jeg tvivler at det er årsagen til det forhøjede FT4. Desuden, hvis det er selen-mangel (nærmest obligatorisk med alderen) da vil nedjusteringen af medicindose ikke virke, andet end vil medføre lavt stofskifte... Det tror jeg ikke du bliver glad for...
Hvad med at spise 4-6 (økologiske?) paranødder fordelt over 2-3 gange over dagen,
hver dag i en måned, og 2-3 paranødder efterfølgende et par måneder eller tre, og se hvad der sker næste gang dit FT4 bliver målt? Hver paranød indeholder ca. 90 mcg selen(omethionine) der optages i op til 90% af indtag og er organisk bundet så det indgår let i kroppens stofskifte.
Hvis det viser sig, at FT4 alligevel ikke er gået ned nok, og FT3 fortsat er i den lavere ende, da er tiden inde til at føje jod til. Selen kan ikke indgå i de livsvigtige enzymer, hvis der ikke er jod nok til formålet. Det betyder ikke det helt store, hvis ens døgnurinprøve for jod viser "korrekt" dvs. ikke-jodmangel, hvis man samtidigt plejer at spise alskens flerumættede planteolier (de "sunde"), fordi de "afmonterer" den jod der allerede er bundet i hormoner og hormonreceptorer, skyller den ud med urinen, og det forfalsker resultater af jod-målingen til at vise ikke-mangel. Det betyder at visse komponenter i disse olier, særlig i rapsolie - får kroppen til at udskille langt mere end der i virkeligheden, er i overskud. På denne måde bliver jodmangelen kamufleret.
Som regel følges disse to "mangler" ad - jodmangel og selenmangel. Løsningen er at smøre
Nascent Iodine på den inderste overarm, startende med en dråbe på den venstre overarm. Forsvinder den brun/gule jodplet efter 12-24 timer, da smøres næste dag en dråbe på den inderste højre overarm. Man gentager processen hver dag i en uge, forudsat at den brun/gule jodplet er forsvundet fra huden i mellemtiden.
Næste uge fortsætter man med to dråber, og ugen efter med tre, indtil men når op på fire dråber, man fortsætter fremover med - indtil den dag den brun/gule jodplet ikke forsvinder, selv efter 24 timer. Derefter fortsætter man kun i intervaller, der bestemmes af den tid, det tager den brun/gule jodplet at forsvinde. Det er måske ikke så kønt at rende med jodpletterne på kroppen, men helsegevinsten er så uhyrligt stor, at man må kunne tåle det... Når man skal vælge mellem forfængelighed og velbefindende, ved jeg i hvert fald, hvad jeg vil vælge. :mrgreen:
Denne metode til at "måle" kroppens aktuelt jod-status og tilføje lige netop de nødvendige mængder jod, er meget gammel og udviklet gennem klinisk praksis længe før laboratorieprøver blev opfundet. Metoden er også meget sikker, fordi man kan ikke overdosere når kroppen selv fortæller om den har jod nok, eller mangler.
Desuden er
Nascent Iodine i
atomar form, hvilket betyder at der ikke er nogen molekyler i forbindelse med andre grundstoffer, som kroppen først skal frigøre jod fra, og den tåles fint selv af dem, der jod-overfølsomme, og den er også autoimmunitet-neutralt, så der er alt at vinde... særlig i vor tid, når de jod-fjendtlige planteolier blandes i dyrefoder, så selv mælken og æggeblommer nu indeholder meget mindre jod end de gjorde i gamle dage... Ved den jodfattige kost vi har til rådighed i vore dage, burde vi faktisk spise 10-15 stykker sushi hver eneste dag, for at forebygge jodmangel, som efterhånden er mere reglen end undtagelsen.
Kombinationen selen/jod er LIVSVIGTIG og i tillæg gavner det også kroppens jernlager. Som regel hvor der er selenmangel, er der også jodmangel og jernmangel. Bliver selenmangel og jodmangel udbedret, bliver det meget nemmere også at udbedre jernmangel...
Det blev rigtig langt igen :oops: Håber du ikke er faldet i søvn endnu... kram3