Sv: Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Vilje tro2 Du bør slet ikke konsultere en endokrinolog! Ej heller din egen læge, i denne situation.
Ingen af dem er kvalificeret til at bære "ansvaret" for din graviditet.
Du må i en fart finde en speciallæge i
gynækologi og obstetrikk eller bedre måske? Kontakt
Instituttgruppe for gynekologi og obstetrikk:
"Faggruppen ved Kvinneklinikken består av 12 akademiske stillinger (2 hovedstillinger og 10 bistillinger) og en sekretær. Gruppen gir undervisning i gynekologi og obstetrikk. Forskningsaktiviteten er stort sett begrenset til gynekologi og obstetrikk, delvis overlappende, og delvis tverrfaglig med andre faggrupper slik som pediatri, morfologi (patologi) og endokrinologi. I obstetrikk forskes det på fostermedisinske emner, metoder for termin- og vekstbestemmelse, og svangerskapsrelaterte studier med vekt på preeklampsi, overtid, endokrinologiske problemstillinger som påvirker svangerskap, mm." Til højre "på linket" finder du kontaktoplysninger hvor du kan ringe eller skrive.
Styr unna denne type råd. De kan være riktige eller gale. Det kan også et kron/mynt-kast være. Husk på disclaimeren på forumet: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3574
Du kjenner navnet til din lege. Du kjenner ikke navnet på deltakerne på dette forumet. Langt mindre kjenner du til disses kompetanse. Alle vil deg helt sikkert vel. Men hvordan kan du vite at disses vurderinger - gjort utelukkende på basis av noen ord på et forum - uten noengang å ha sett deg - kan vurdere din situasjon og tilstand bedre enn din lege? Eller andre leger du treffer?
Meninger er gratis for forumdeltakere. Det er vanskelig å saksøke disse dersom du følger råd her, og rådene viser seg å være alt annet enn gode. På forumet er råd gratis - gode som dårlige.
Du kan nok utvilsomt få mer sympati på forumet enn hos din lege. Men jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at du får bedre behandling ved å følge terapeutiske råd på dette forumet enn du ville ha fått ved å oppsøke din eksisterende leges råd eller en rekke andre legers råd. For meg å tro noe annet, vil måtte innebære å akseptere at legeutdanning er diskvalifiserende - at menneskes helse er best tjent med at folk ikke studerer medisin, men heller baserer seg på ord skrevet av anonyme på internett.
Hvis noen som gir råd om behandling her på forumet kan fremvise CV som vitner om kompetanse på behandling av gravide stoffskiftepasienter, og kan kompensere eventuelle økonomiske konsekvenser av skader som eventuelt kan relateres til rådene som er gitt, vil jeg bli mindre kritisk til disse. Men jeg vil uansett mene at du bør vektlegge legens råd tyngre enn rådene fra tv-reparatører, byråkrater og andre som ikke kjenner din sykehistorie.
Jeg ber deg innstendig om å basere dine valg på vurderinger gjort av antatt kompetent personell i helsevesenet, ikke på råd gitt av nicks på forum som dette. Dette er helt i tråd med det forumets disclaimer legger opp til.
Sv: Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!
Hej Jon. Du er så forudsigelig så det gør ondt! Jeg har allerede klokken 20:11 svaret dig på netop det indlæg du lige nu har postet her i Viljes tråd. Du kan læse mit svar her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12405
Hei Vilje
Jeg husker dessverre ikke hva verdiene mine lå på under svangerskapene mine. Kan ha vært en 13-14, tror jeg. Dessverre begynner din historie å ligne mye på min. Jeg hadde nemlig hyperemesis under begge svangerskap. Dvs ekstrem svangerskapskvalme. Med barn nr 2 lå jeg 15 døgn på sykehus med intravenøs ernæring. Det var verre når jeg ventet nr 2 enn nr 1 fordi jeg da hadde et barn å ta hensyn til under graviditeten. Når man spyr første halvdelen av svangerskapet bruker man gjerne neste halvdel til å komme seg til hektene. Svimmelhet, utmattelse, lavt blodtrykk osv. Håper ikke kommentarer her har fått deg til å tvile på at det er et faktum at dosen skal økes under svangerskap. Skal se om jeg klarer å finne en link til deg. Og igjen...bytt lege.
Her står det at behovet for medisisner øker i snitt med ca 45% når man er gravid. Dette skulle være en solid og seriøs referent som du kan bruke, og som bekrefter det Anisa sier. De fallende blodprøvene dine er en ytterligere bekreftelse.
Ring evt Koren Dahl på Aker sykehus som kanskje er villig til å bekrefte utsagnet som de andre linker til vedrørende TSH. Legg gjerne frem din fortvilelse og si at du har ingen andre å spørre fordi kompetansen på thyroide medisiner er liten.
Husk likevel at barrnet tar det det trenger. Det er du som mor som blir skadelidende. Men så må du også huske at barnet også trenger mor.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Hvis du bliver spurgt om dosering og skal derfor svare at du er i behandling med Erfa Thyroid og at det svarer til en daglig dosering på
? mcg T4 og
? mcg T3 (ved 3 grain/180 mg) og du kan sende dette link:
http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html . Du kan tilføje at Erfa Thyroid er produceret i Canada, og er bl.a. godkendt af FDA (de amerikanske lægemiddelmyndigheder) til ordination i USA til behandling af hypothyroidism samt at den forhandles i Norge og i Europa på recept. Resten må de selv ulejlige sig med at finde, hvis de vil. Ellers er din graviditet et hovedemne.
Du kan beregne
hvor meget T4 og T3 du får om dagen af nedenstående opstilling, hvor afhængig af
hvilken styrke tabletter du får - kan du lægge værdierne for T4 sammen, og for T3.
In each Erfa Thyroid 30 mg tablet embossed “ECI 30”, there is 18 mcg. of T4 and 4 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 60 mg tablet embossed “ECI 60”, there is 35 mcg. of T4 and 8 mcg. of T3;
In each Erfa Thyroid 125 mg tablet embossed “ECI 125”, there is 73 mcg. of T4 and 17 mcg. of T3.
So the ratio is 4.5 T4 : 1 T3.
Hej Vilje
Jeg har skrevet til 'mit' sygehus for at få mine tal fra min graviditet. I mellemtiden kan du måske bruge noget fra denne:
http://www.dsog.dk/sandbjerg/Thyroid..._m_pt_info.pdf
Her står bl.a. "Kendt velbehandlet hypothyreose
1
Behovet øges allerede ved 4-6. gestationsuge, hvorfor levothyroxin dosis bør øges med 30-50 %, så snart graviditet er konstateret."
Så det handler altså om behandling med syntetisk medicin under graviditeten. Men man må kunne regne dem om og bruge de tal, Anisa har sat ind her som start.
I pdf'en står også bl.a. at:
"Hvis endokrinolog ikke er til rådighed, tilbydes den gravide kontrol hos obstetriker med speciel interesse og erfaring i behandling og kontrol af gravide med thyroidea-lidelser, gerne i samarbejde med den gravides praktiserende læge."
Med andre ord Anisas model.
Jeg vender tilbage med tal, når jeg får dem.
kram1
Hei Viljevink11
Jeg var ikke gravid men følte meg dårlig så jeg fikk tatt prøver.
Prøvene viste dalende Ft4 og TSH på 0,01. Legen min mente derfor jeg var overdosert men var litt i tvil for Ft4 var blitt lavere, hun kontaktet derfor endokrinolog på sykehuset som bekreftet at med så lav TSH så var jeg overdosert. Jeg fikk beskjed om å kutte ut medisinen helt i en uke.
Etter en dag og to dager så var jeg så dårlig at jeg trodde jeg skulle stryke med... I fortvilelsen sendte jeg en mail til Aker vedrørende referanseverdiene når man tar Erfa/armour og svaret jeg fikk er det Ruth henviser til tidligere i tråden. Jeg tok med svaret jeg fikk til legen og begynte gradvis å ta medisin igjen, men jeg mistet 4 mnd. av mitt liv før jeg var noenlunde igjen. Legen min beklaget at hun hadde tatt feil men at hun stolte på endokrinologen.
Jeg har dessverre mistet originalen av mailen i et PC crash men det er andre på forumet som har fått den videresendt tidligere. Kanskje noen kan sende den til deg slik at legen din kan få se denne?!
Pass på deg selv, at TSH er lav betyr ikke at du er overdosert i hvert fallhjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jon
Styr unna denne type råd. De kan være riktige eller gale. Det kan også et kron/mynt-kast være. Husk på disclaimeren på forumet:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3574
Du kjenner navnet til din lege. Du kjenner ikke navnet på deltakerne på dette forumet. Langt mindre kjenner du til disses kompetanse. Alle vil deg helt sikkert vel. Men hvordan kan du vite at disses vurderinger - gjort utelukkende på basis av noen ord på et forum - uten noengang å ha sett deg - kan vurdere din situasjon og tilstand bedre enn din lege? Eller andre leger du treffer?
Jeg ber deg innstendig om å basere dine valg på vurderinger gjort av antatt kompetent personell i helsevesenet, ikke på råd gitt av nicks på forum som dette. Dette er helt i tråd med det forumets disclaimer legger opp til.
Nå anbefaler Anisa å finne en annen lege. Det er jeg helt enig med henne i ut i fra de dokumenterte medisinske anbefalinger som foreligger ift. gravide kvinner med stoffskifteproblemer. Disse har Viljes leger ikke fulgt, og Vilje og hennes barn lider under dette. Det er klart at folk her på forumet reagerer på dette. Dette forumet har reddet livet mitt. For et år siden var jeg forferdelig syk, og orket nesten ikke å holde en samtale gående. I dag vet jeg at jeg har en autoimmun sykdom som er til hinder for at jeg føler meg alldeles frisk.. En frisk skjoldkjertel kunne ikke rettet opp i de plagene jeg fremdeles har. Men nå skal jeg starte opp i 50% jobb igjen, og på fritiden er jeg aktiv med å være leder for Juniorfotballen i bygda samt noe aktiv i Røde Kors. Ingen av de 5 legene jeg har vært borti det siste året klart å gjøre en skit ift helsa mi, men det har mine forumvenner gjort. Jeg kan faktisk stole på mennesker jeg aldri har møtt, og livet mitt har faktisk ligget i deres hender til tider, da ingen andre var der.hjerte1hjerte1
Jeg ønsker deg alt godt Jon. Det skal du vite. Men jeg finner meg ikke i uryddige uttalelser og påstander ift. folk her på forumet som legger sin sjel i å hjelpe folk. kednej1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
dansk1
Hej Vilje. Jeg ser at du søger endokrinolog Trondheim som har kunnskap om Armour / Erfa. Men har du tid til at vente på tilbagemeldinger? Jeg mener at huske andre fra Trondheim søgte efter samme som du, men jeg mindes ikke om nogen af dem lykkedes. Måske kunne du spørge på det apotek hvor du får din Thyroid udleveret, om der er andre læger der udskriver Thyroid i Trondheim? Ellers gentager jeg blot hvad jeg allerede skrev til dig i går. Det ville jeg i hvert fald selv gøre, hvis jeg var gravid eller hvis min (sviger)datter var.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Vilje tro2 Du bør slet ikke konsultere en endokrinolog! Ej heller din egen læge, i denne situation.
Ingen af dem er kvalificeret til at bære "ansvaret" for din graviditet.
Du må i en fart finde en speciallæge i
gynækologi og obstetrikk eller bedre måske? Kontakt
Instituttgruppe for gynekologi og obstetrikk:
"Faggruppen ved Kvinneklinikken består av 12 akademiske stillinger (2 hovedstillinger og 10 bistillinger) og en sekretær. Gruppen gir undervisning i gynekologi og obstetrikk. Forskningsaktiviteten er stort sett begrenset til gynekologi og obstetrikk, delvis overlappende, og delvis tverrfaglig med andre faggrupper slik som pediatri, morfologi (patologi) og endokrinologi. I obstetrikk forskes det på fostermedisinske emner, metoder for termin- og vekstbestemmelse, og svangerskapsrelaterte studier med vekt på preeklampsi, overtid, endokrinologiske problemstillinger som påvirker svangerskap, mm." Til højre "på linket" finder du kontaktoplysninger hvor du kan ringe eller skrive.
Krydser fingre. hjertflag1
Hei Vilje!
Jeg vil bare si at jeg tenker på deg! Jeg gikk udiagnosert gjennom et svangerskap, og det var tøft.
Jeg har snakket med både endo og gynekolog om dette med økning i svangerskapet, for jeg ønsker å bli gravid igjen hvis helsa blir bedre.
Endoen sa man måtte øke med minst 50 prosent. Gynekologen gav meg et vagt svar om at stoffskiftet måtte holdes normalt. Jeg vet ikke hva han mente med det. Kanskje at man måtte øke dosen for å opprettholde stoffskiftet? Barnet krever jo også hormoner, og det er vel derfor dine verdier nå har falt.
Senke dosen høres helt feil ut for meg. Når man er syk skal man jo øke dosen. Å være gravid er jo en kjempebelastning for kroppen, og da trenger man MER energi.
MASSE GODE TANKER TIL DEG OG DEN LILLE.
Ps. Da jeg gikk udiagnosert gjennom svangerskapet, var formen i starten veldig ille. Jeg var komatrøtt. Men som en trøst, så ble formen bedre etter en stund, da sikker fordi barnet krevde mindre av mine hormoner?
Jeg er ingen ekspert, bare et menneske med erfaringer.
Hei
Og tusen takk for alle svar!
Louise Korren Dahl ringte meg akkurat nå. Jeg ble litt overasket over svaret hun gav meg. Hun sa hovedsakelig:
Jeg burde ha gått over til Levaxin når jeg ble gravid, og ikke går på Erfa thyroid.
Siden Tsh var undertrykt kunne jeg være overdosert, selv om jeg ikke har noen overdosesymtomer. Jeg sa at jeg gikk på 3,5 rain, så ca 50 mcg t3, som hun mente var alt fo mye!
Nå ble jeg rett og slett bare enda mer forvirret.
Hun sa imidlertid at det ikke betydde så mye nå, siden barnet har begynt å produsere tyroksin selv.
Hun sa også at de fleste lå under normalen på t4 under svangerskapet, og at det var veldig vanlig. Hun nevne ikke at det kunne vær skadelig for barnet, som vi har diskutert her inne.
Huffameg. Håper jeg har gjort rett i å trosse legene og øke medisindosen min.
hjerte1
Gode tanker,
Vilje