Jeg mener å ha lest her på forumet at særlig når en tar T3 så kan man ikke se på TSH verdien.. da skal man ikke gå utifra den pr blodprøver, men se an etter symptomer.
Printable View
Jeg mener å ha lest her på forumet at særlig når en tar T3 så kan man ikke se på TSH verdien.. da skal man ikke gå utifra den pr blodprøver, men se an etter symptomer.
Tror du blander sammen litt, eller uttrykker deg litt uklart!
1. Såvidt jeg vet, kan man ikke alltid se om du trenger tilskudd av T3 på blodprøvene. Det vil sympombildet vise.
2. TSH vil bli supprimert ved inntak av T3. Supperimert er mindre enn null. Dette vet ikke alle leger, så les om det og informer legen dersom legen ikke kan nok om dette.
3. Det er kjempeviktig å ta blodprøver av både FT3 og FT4 når du går på T3 medisin, enten det er Liothyronin eller Thyroid. Du kan bli overdosert på T3, og det er viktig å innformere om at du tar T3, for eksempel hvis du havner på sykehus. Grundig overdosering av T3 er ikke bra for hjertet, det blir en belastning.
Riktig dose av T3 er ikke farlig.
Godt du oppklarer!!
Jeg tror endokrinologen som gav meg Liothyronin målte det, men jeg fikk ikke svaret, og akkurat da var det så mye på den konsultasjonen at jeg glemte helt å spørre. Så jeg er sikker på at det ble målt før jeg ble satt på det. Men nå er det første gang jeg har tatt blodprøver etter oppstart med kombinasjonsbehandling.
Nyttig å vite det dere skriver om hvor verdiløs TSH blir da. Da kan ingen komme og påstå at jeg er overdosert pga. den! fikk jo svarene fra "kontordama" på telefon i dag og hun spurte da om jeg kunne det i forhold til ulike verdier. Jeg er litt usikker på hvor mye hun kunne for hun mente jo at FT4 på 11,2 var normalt. :?
Qa: Ft4 på 11.2 er kanskje normalt for kontordama! Denne referanseverdien er jo laget ut fra et stort befolkningsgrunnlag. Og FT4 ligge roveralt i dette snittett. Det betyr jo at noen har det best med en høy FT4, som Anisa her på forumet for eksempel, mens andre er i toppform i den lavere delen av skalen. men kontrodamen kan da ikke vitte hvor du har det bra, kan hun det da?
Problemet er at mange innen helsesektoren (ikke bare kontordama, er jeg redd, men også leger, sykepleiere med flere) tror at så lenge du er innenfor referanseområdet, som er temmelig vidt, har du det bra. Men det kan hende at din FT4 skal ligge et annet sted enn på 11.2. Jobben med medisineringen blir da å finne dette optimale stedet.
Kjempeviktig for oss som går på T3 å kunne parere tilbake uvitenhet om TSH, slik at vi ikke ender opp undermedisinert.
Neste gang Qa, ber du om utskrift på blodprøvene som ble tatt, det har du rett på!
Jeg har gjort det før, men husker ikke hvor jeg la dem. :? Og så glemte jeg det hos endokrinologen. Jeg har tre barn med en del utfordringer, så mitt fokus er på dem, og da klarer jeg ikke alltid og følge opp meg selv godt nok. barna er viktigst!
Tror jeg skal ringe legen igjen til uka (ikke vente til timen), for jeg tok jo opprinnelig kontakt fordi jeg ville opp på Levaxin igjen fordi jeg ble dårligere. Avtalen var at vi skulle ta det på tlf. i går, men så var han brått ikke der den uka her.
Jeg er egentlig fornøyd med at min opplevelse av kroppen min stemmer med prøvesvaret også! Siden FT4 har sunket med 4 på 2-3 måneder, så har jeg jo hatt riktig der. Men at jeg er bedre i hode med T3 tilskudd det er jeg. xx9 Klarer å tenke litt lenger heldigvis! Kanskje en økt FT4, sammen med FT3, slik jeg har det nå, kan gjøre at jeg fungerer igjen.
Jeg har fortsatt håpet jeg, og velger fortsatt å ikke forholde meg til ME diagnosen.