-
Hun har ikke engang fått prøve en TSH på 0,5-1,5 slik anbefalt, hvordan kan de si at hun er optimalt behandlet, og det står i legetidsskriftet og i legemiddelhåndboka og på noen ider til laboratorier (både fürst og capoi) at det er normal at ft4 kan ligge litt over referanseområdet. Og det står samme steder at en del pasienter har nytte av liothyronin.
Jeg selv blir deppa og får angst hvos min ft3 ser slik ut som hennes.
Okay, hvis jeg taster in hennes ft4 på beregningssiden, så blir en ft4 på 18 på 63% og en ft4 på 21 på 90,9 %. Og det står at det er en del pasienter som får ft4 litt over både i tidssriftet og på engelske sider.
Endokrinologen er her alt for fosiktig.
Pasientene her i Norge kan selv bestemme en del om deres behandling. hvis man vil ha en annen dose, må legen gi psienten det, hvis det ikke er helt uforsvarlig. Med bakgrunn i den høye TSH som er utenfor behandlingsnormene, samt kommentarer til behandlign pbåde hos fürst, capion og tidsskriftet om ft4, burde det ikke være uforsvarlig å få høyere dose levaxin, samt noen liothyronin.
Om referanseområder: det vil alltid være 2,5 % normale OVER referanseområdet, fordi det er slik de lages.
Om laboratoriet: det kan godt være at maskinen viser for høy ft4. Det er en maskin på AHUS som alltid viser avvikende ft4 hos meg, tallene er for høye, stemmer ikke med hvordan jeg føler meg eller den andre maskinen.
nora
-
Nei jeg vet ikke hva en skal si til dette.
Ã… ta utskrift av artiklene, streke under det som står om TSH og sende artiklene til lege og endokrinolog med et brev? Også streke under det som står om vedlikeholdsdose pr kilo kroppsvekt.
Det kan kansje du hjelpe henne med. Be om en forklaring på at TSH svinger så voldsomt. Og hvorfor hun ikke er behandlet i henhold til behandlingsveilederen til dr. Haug.
Trenger ikke å være et sint brev, men min erfaring er at skriftlige henvendelser blir tatt mer alvorlig. Gjør dette et par uker før neste legetime. Og hvis hun har en slektning som kan bli med til legen?
-
Tja, kanskje be om å prøve en doseøkning slik at TSH blir rundt 1 som offisielt anbefalt først.
Ta utskrift av Haug sin artikkel først.
nora
-
Den andre muligheten er enda mer nærliggende, og den jeg tenkte på først:
Be om å få prøve liothyronin, slik som mange andre har gjort her i Norge. Står noe om det i artikkelen i legetidsskriftet.
Det vil øke ft3.
Ingen jeg kjenner har det greit med en lav ft3. Må være ca halvveis og oppover.
Liothyronin senker også TSH.
Men jeg tenkte at høy TSH kunne være tegn på generell underdosering og da er ikke liotyronin førstevalg, man øker levaxin først.
Man det kan tenkes at litt liothyronin både går gjennom hos leger og at det alene gjør susen.
nora
-
Nye prøvesvar
Hei!
Jeg tok blodprøve for en uke siden.
TSH 1,5
T4 17
T3 4,3
Jeg har Graves og har fått radioaktivt jod. Går på levaxin.
Jeg har har ligget stabilt med TSH på 0,3 i ett år. Men så ble jeg gravid og TSH fløy opp i 14. Fikk så spontanabort tidlig i desember. Har tenkt å prøve igjen om ikke så lenge, da bør vel verdiene være best mulig.
Men nå: Er ikke T3 for høy? Gjør det noe? TSH kanskje litt høy også...?
-
Synes prövene dine ser veldig fine ut jeg :D
Lykke til
-
Så trist å høre at det gikk galt!! :cry:
Prøvesvarene dine er fine de. Jeg synes T3 ser helt fint ut jeg. men det kommer an på referansene til labben de blir sendt til.
Har du mye TRAS (TSH recptor antistoff)? Jeg har lest en del på nettet om TRAS og graviditet, det gjør det vanskeligere og at spontan aborter er vanligere hos de med TRAS (og det har jo de med Graves).
Dette er noe legen din burde ha diskutert med deg da du ble gravid forresten. Jeg husker desverre ikke sånn direkte hva som var hva og vil ikke lire av meg en masse jeg ikke er helt trygg på, men søk å nettet på TRAS el. TRAb og gravitditet. Prøv thyreoidea/tyreoidea og graviditet også. Om det er bedre å vite enn å ikke vite, varierer fra person til person, så tenk deg om og vurder det før du hiver deg ut i internetts irrganger. Og husk at ikke all informasjon her er god informasjon.
Lykke til med alt! Stor trøste klem!
-
TSH er kun et signalhormon uten noen virkning i kroppen - den er bare en beskjed fra hypofysen om hvor mye T4 kjertelen skal lage.
Det er T4 som er lageret, som så omdannes til T3 når det er behov for det, og T3 er det aktive hormonet, altså det som gjør jobben i kroppen. Eller rettere sagt det hormonet som skal til for at andre organer er i stand til å gjøre sin jobb.
Derfor blir det feil å se utelukkende på TSH. Den kan godt være på bærtur i gitte tilfeller, og må sees i sammeneheng med de to andre.
Jeg har f.eks. en konstant TSH på 0,02, den har aldri noensinne vært høyere enn 0,7, verken med eller uten knuter, medisin eller i forhold til formen ellers. Altså skulle man utifra den alene anta at jeg har vært super-duper-hyper.
Tvert i mot har jeg vært hypo så det forslo, men den FT4 på mellom, 8 og 12 uten medisin, med en normal T3 akkurat på midten og ingen antistoffer.
Som medisinert må jeg ha en FT4 på over 15, da er formen litt laber. På 17-18 har jeg det aldeles utmerket, og armour og levaxin balanseres etter den alene samtidig som kombinasjonen gjør meg istand til å holde FT3 under øvre grense og altså ikke bikke over på hyper.
Dette skjer med velsignelse fra både fastlegen og fra superendokrinolog-overlege Ingrid Norheim på Aker.
-
Takk Anne Ma!
Det var bra du sa det med TRAS, jeg spurte endo om det i dag og det er noe jeg bør sjekke ved neste blodprøve. Det kan også føre til spontanabort sa hun.
Kanskje ikke så gøy å vite FOR mye, men hva kan man gjøre, vil jo at dette skal gå bra, neste gang forhåpentligvis.
:?
-
Jeg har også fått referanseområdene
Mitt resultat og (ref. i parantes)
TSH 1,5 (0,35-5)
T4 17 (11-23)
T3 4,3 (3,5-6,5)
Endo syns det så fint ut. Må bare sjekke TRAS neste gang da...