Sv: "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Må bare henge meg på det som blir sagt her Danski - du har nok truffet verste sorten også !
Ingen skal behøve å bli behandlet sånn, jeg mener både ufaglig og ufyselig !
Det er jo klart at du har ikke henvendt deg til helsevesenet uten at du har problemer - og du mottar jo standard behandling med for dårlig resultat. Da må man være villig til å se om en fravikelse av den arbeidslinja man driver etter kan gi DEG også resultater som forventes av en god behandling.
Og den kan jo ligge i noe så enkelt som at du skal øke dosen litt.
Jeg vet ikek hva du bruker nå, men nye undersøkelser viser at de fleste trives med en dose på rundt 2µg Levaxin pr. kg. kroppsvekt pr. dag. Altså 200µg/dag til en på 100kg - men ganske mange måtte over det for å trives.
Så det er vel det enkleste tiltaket en kan gjøre for å finne ut av hva man trenger.
Så er det også mange som ikke blir bra på Levaxin - jeg er selv av dem som må bruke naturlige hormoner og hadde 16års helvete på Levaxin.
Så jeg vil vel si at hvis du ikke finner en Levaxindose du blir bra på før sommeren, så gå over til tyroide hormoner.
Og finn deg ikke i slik behandling en gang til - det er lov å bli forbanna, det er lov å be idioter dra til h......
Vært en stund siden jeg har vært innom her, må bare få takke for alle svar :D
Har fått tak i alle blodprøvene fra dag 1 til dags dato og etter nøye gjennomgang har jeg problemer med å forstå noe av "utviklingen" min. Setter pris på tanker/teorier til følgende :
Januar 2009 - 5x100mcg levaxin/uken
FT4 : 17,1 ... TSH : 0.22
-Her føler jeg meg frisk, overnevnte dato er 5-6 mnd etter stilt diagnose.
August 2010 - 5x100mcg levaxin/uken
FT4 : 21,5 ... TSH : 11
-Her føler jeg meg frisk, men legen mener TSH er for høy og øker dosen
Desember 2010 - 7x100mcg levaxin/uken
FT4 : 22 ... TSH 2,7
-Trøttere, varmefølelse/svette, Ustabilt søvnmønster/problemer med å sove tross tretthet, til tider "feber skjelving". Jeg føler meg rett og slett overdosert til tross for at TSH først nå begynner å nerme seg "normalen"
Alle antistoff-prøver er tatt flere ganger.
Binyrer,kjønnshormoner,D3,mineraler,blodsukker,T3 tatt.
Det jeg ikke skjønner er at i perioden fra Januar 09 til August 10 har FT4 steget uten økning av dose(noe jeg tenker er bra), men samtidig har TSH skutt i været. Økningen i TSH hadde da heller ikke påvirket "formen".
Noen som har noen tanker rundt dette? Er litt smånervøs for at jeg går rundt og er overdosert. Vil gjerne redusere dosen til 5x100mcg/uken igjen for da vet jeg at formen kommer tilbake, men vet ikke hva konsekvensene av å gå med 11 i TSH evt blir da. Må virkelig komme meg til en stoffskifte spesialist, men virker som de bare finnes i Oslo :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bastian
Problemet med testosteron, som jeg selv har vært gjennom med måling på 11, er at de ikke vil behandle uten at man faller under. For min del har jeg det optimalt med verdier på over 40.
Det du må tenke på med å få tilført testosteron er at det også er det aller beste prevensjonsmiddelet, så prøv å ikke gå på det før du har fått barn...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Danski
Vært en stund siden jeg har vært innom her, må bare få takke for alle svar :D
Har fått tak i alle blodprøvene fra dag 1 til dags dato og etter nøye gjennomgang har jeg problemer med å forstå noe av "utviklingen" min. Setter pris på tanker/teorier til følgende :
Januar 2009 - 5x100mcg levaxin/uken
FT4 : 17,1 ... TSH : 0.22
-Her føler jeg meg frisk, overnevnte dato er 5-6 mnd etter stilt diagnose.
August 2010 - 5x100mcg levaxin/uken
FT4 : 21,5 ... TSH : 11
-Her føler jeg meg frisk, men legen mener TSH er for høy og øker dosen
Desember 2010 - 7x100mcg levaxin/uken
FT4 : 22 ... TSH 2,7
-Trøttere, varmefølelse/svette, Ustabilt søvnmønster/problemer med å sove tross tretthet, til tider "feber skjelving". Jeg føler meg rett og slett overdosert til tross for at TSH først nå begynner å nerme seg "normalen"
Alle antistoff-prøver er tatt flere ganger.
Binyrer,kjønnshormoner,D3,mineraler,blodsukker,T3 tatt.
Det jeg ikke skjønner er at i perioden fra Januar 09 til August 10 har FT4 steget uten økning av dose(noe jeg tenker er bra), men samtidig har TSH skutt i været. Økningen i TSH hadde da heller ikke påvirket "formen".
Noen som har noen tanker rundt dette? Er litt smånervøs for at jeg går rundt og er overdosert. Vil gjerne redusere dosen til 5x100mcg/uken igjen for da vet jeg at formen kommer tilbake, men vet ikke hva konsekvensene av å gå med 11 i TSH evt blir da. Må virkelig komme meg til en stoffskifte spesialist, men virker som de bare finnes i Oslo :|
Jeg ser at du hadde dette i september:
S-Trijodthy : 1,7
Trijodthyronin = T3. Denne verdien er veldig lav.
Mengden av T3 i blodet påvirker verdiene av TSH forholdsvis mye sterkere enn T4. Med lav T3 kan du forvente at TSH går mye opp. Det fører til at produksjonen i kjertelen stiger. Da får du høyere T4. Du får også litt høyere T3. (Om ikke kjertelen er mer eller mindre ute av funksjon, altså.) Omdanningen av T4 til T3 foregår vesentlig i tarmsystemet. Så for meg ser det ut som feilen kan være at du får omdannet alt for lite T4 til T3 der. (Og for de aller fleste vev i kroppen er det kun T3 som teller. Om det er riktig hjelper det ikke med høyere T4 og mer Levaxin, det bidrar til å senke TSH.)
Høy TSH stimulerer til økt egenproduksjon i kjertelen. Ettersom den også produserer litt T3 kan det forklare hvorfor du blir bedre på lavere dose. (Dette har jeg ikke tenkt så hardt på ennå, men kanskje forklaringen er i den gaten.)
PS: Dette ble rotete. Får dessverre ikke tid til å skrive dette skikkelig, må reise snart. Men poenget er at en må ta i betraktning at kjertelen kan ha en viss restproduksjon (og dosen din tyder på det, den er ikke maks), og så må T3 også tas med i regnestykket. Nytter ikke bare å se på T4 og TSH. Man kan bare ta sjansen på å glemme T3 hvis man VET at omdanningen fra T4 til T3 er i orden.
God helg!