Sv: Going down.... *sukk*
Jeg har anti-TPO på 1300. Har snakket med flere som har lite skjoldbruskkjertel pga operasjon. De har det fint med anti-TPO på over 1000. Jeg begynte på Levaxin i mars 2010. Da var min TSH på 5,4 , sist fredag ble jeg målt igjen TSH på 3,6. (begge målt om mogenen, siste før levaxinsosen). Snakket bare med en "søster" og fikk vite at mine verdier var fine. Skulle bare mangle sa jeg da, jeg går på Levaxin, men hva som er bra er vel egenlig opp til meg å avgjøre? Hun var enig xx8. Det skulle ha vært tatt mineral og vitaminprøver samtidig, men det fikk de visst ikke med seg :evil:. De må jeg ta senere. Føler meg litt bedre, men ikke bra. Går forøvrig 50% skemeldt, legen og jobben har forsåelse for det. Jeg sier det som det er, jeg har ikke "Hjerne/hode/energi" til mer. Jobber likevel litt for mye. Har fått beskjed av sjefen at det får jeg bare ta ut som en fridag imellom. xx7 Hurra for forståelsesfulle sjefer. :D. Lykke til. Tror det går bra. Skal prøve meg med høyere dose uten at legen vet det nenex:. Jeg har ikke merket noe til overdosering. Litt kvalme sånn innimellom, men det har jeg igrunnen ikke koblet til levaxin...sånn er jeg bare.....æhhh kan dette være ett symptom???
Jeg har tenkt og tenkt og tenkt...
Vet legen blir snurt hvis jeg går til en privat konsultasjon.
Herre min så lett det ville vært å hatt en synlig skade i stedenfor dette her..
Alternativ 1 er å kutte ut medisin slik at jeg havner utenfor det "beroligende" referanseområdet til legen slik at han finner ut selv at jeg må til spesialist.
Risk: jeg blir skikkelig dålig (eller i allefall dårligere enn i dag)
Alternativ 2 - siden han har ferie øker jeg selv med 25 mikrogram og avventer formen og nye prøveresultater til han er tilbake.
Åpenhet da om at økningen er skjedd.
Så her på meg blir det økning i doseringen fom i dag til 100 mikrogram 2 dgr og 75 mikrogram i 5 dgr.
Kan umulig skade det ??xx1
Jeg har også økt dosen min uten at legen vet noe xx1 Jeg økte fra 100µg til 125µg levaxin hver dag. I begynnelsen merket jeg ikke stort også skjedde det ting. Jeg ble varmere! :) og fikk mer energi!! :) samtidig så begynte jeg å miste mer hår!!! :( Men det har gitt seg nå! Heldighvis!! Skal ta blodprøve på tirsdag! Og jeg er veldig spent på om verdiene mine har blitt bedre xx8
Alternativ 1 likte jeg dårlig - har forsøkt selv :)
Å ta hånd om doseringen mener jeg er å ta ansvaret for sin egen helsesituasjon. Og det er ingen andre som er ansvarlig for den - og uansett er det du som må lide ! Uansett !
En Levaxindose på 150-175µg/dag er helt normalt for de som ikke har noen kjertelaktivitet.
Men - det er ikke en dose man bare kan kaste seg på uansett. Den stopper gjerne der etter noen år, når man øker saaakte og pent og får lov å regulere selv.
Og - helt enig, det kan umulig skade å finne sin egen trivselsdose.
Det med trettheten din, kan ha med mangel på B-vitaminer. Mange får hjelp av å ta b-12, både de med og uten Hypothyreose som er ekstra utslitte. Ikke minst er det vanlig at vi mangler b-vitaminer og d-vitaminer, så be legen sjekke begge to.
Det med livsglede er jo ikke uvanlig at forsvinner når man ikke blir bedre. Alle må/måtte vi sørge over at vi mister helsen og overskuddet. Ekstra belastende er det jo at man "ikke" blir trodd på toppen av det hele.
Liothyronin er verdt et forsøk synes nå jeg.. Mange som blir gladere etter de har fått den kombien :D
Og (som om ikke det var nok :roll: ):
Skader ikke å sjekke jernverdiene / lagrene heller.
For min del så er Jernmangel en Neverending Story :p
og nå har jeg lest her at vi med hypotyreose aller helst bør ha Ferritin over 70..et-eller-annet :wink:
Dette forumet er en sann glede. For meg bringer det kampviljen tilbake! Tusen takk alle sammen!! xx4 Jeg fikk sjekket blodtrykk i dag. Har lest at en sjekk av blodtrykk kan indikere på binyretretthet. Etter en hviledag gikk jeg til helsesøster nå - og fikk verdiene målt.
Hviletrykk - 170/120 (lå først 10 min på benken å slappet helt av)
Stående - 167/119
Så er jeg litt grønn igjen da.. Jeg trodde lavt stoffskifte ga lavt blodtrykk.. Hun sa at undertykk over 100 uansett burde være alarmerende.
(inni meg selv bare registrerer jeg at verdien ikke økte når jeg reiste meg opp og fikk ny måling..)
Uansett, det var et ekstra spark bak jeg trengte - jeg ringte legekontoret og fikk time fk mandag hos en ny lege.
Nå skal jeg.. ja .. desp2
Du har jo litt rett da.
De fleste med lavt stoffskifte har også lavt blodtrykk. De to har en viss forbindelse emd hverandre. Det kommer av at binyrene også produserer mindre når det er få stoffskiftehormoner.
Men - det er jo bare en regen som er uten unntak.
Det diastoliske trykket - venetrykket - det som kommer tilbake og åpner hjertemuskelen igjen, er ofte betinget av mer fysiologi.
Det systoliske, det som oppstår i hjertets pumpetakt er mest påvirket av stoffskiftet - og hjertefrekvensen.
Latent hypothyreose eller psykisk syk ??
Så er mandagen nesten over. Grudde meg faktisk til å gå til legen i dag. Tenkte nemlig jeg skulle si det som det var. Så jeg gjorde..
Nå sitter jeg med det sterke inntrykk av at jeg er diagnosert psykisk syk. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Det blir ny måling i slutten av mai og da med oppfølging av blodtrykk. Veldig så opptatt han var av blodtrykket.. Henvisning videre til spesialist hvis jeg ikke føler meg bedre da.
For meg er blodtrykket en bagatell.. Åpen for andre muligheter? Ja vel??
Det er ikke alltid positivt å ta med seg dokumentasjon til legen..
2 ting taler meg midt i mot
1 - høyt blodtrykk
2 - jeg responerer bare 5-6 dager etter doseforhøyelsen av Levaxin (føler meg bedre)
Jeg føler meg bedre nå. Ingen tvil om det! Men, med min sykdomshistorie er det ikke rart om jeg blir tatt for å være psykisk syk.
Godt jeg ikke nevnte mistanken om binyretretthet.. Da ville nok veien til til innleggelse vært kort...
Jeg smiler for alt annet vil bare bli for dumt :wink:
Huf da! :sad: Dette her, det er standarden føler jeg. Du må ikke ta det innover deg, om du klarer å la være!!! Leger setter slike ting alt for fort og uten kunnskap om at det er symptomer på stoffskiftet som kan se ut som psykiske utslag. Du vil motbevise h*n etter som tiden går. Det var det som skjedd hos meg også, men nå er det liten tvil hos legene om at alt sammen ble feiltolket :wink:
Stor klem til deg! xx4