Sv: Svelgvanskene har kommet snikende
Takk for svar, Blondie :)
Panikken har forøvrig grepet meg igjen.. Denne halsen gjør meg gal! Nok en dag med trykk rundt skjoldbrukskjertelen og en følelse av og måtte gulpe/ rape for å få opp det som ikke kommer opp.
2 dager til ultralyd, men jeg er i angst for hva de kan finne. Hvorfor går jeg med feber og har hatt det lenge og hvorfor svimler det oppi hodet mitt (hypofysen?) når jeg trykker på venstre side av halsen.. Uff, jeg er redd det er noe alvorlig :sad:
Hva ser de på den ultralyden forresten? Kan de se alle "farer" i halsen? Skjoldbrukskjertelen, spiserør, svelg, lymfer, kuler osv?? help1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Uff, jeg er redd det er noe alvorlig :sad:
Det kan ikke være mere alvorligt, end den tilstand du befinder dig i på 9. år, Flower. kram1
Du har også været grebet af panik mange (om)gange før i den tid jeg har "kendt" dig her på forummet. Og hver gang har du oplevet, at det viste sig være forbigående og måske også lidt "automatisk" da du er (for) meget fokuseret på nøje at iagttage enhver følelse af "anderledeshed", vel om mærke samtidigt med at du glemmer meget hurtigt, at du har oplevet lignende før og at det plejer at ende med ærgrelse over at have været så bange "til ingen verdens nytte".
Jeg tror at her er virkelig mange som har oplevet følelsen af "stram hals", "stram svælg" og ellers findes her en epidemi af "klump i halsen". Særlig når man har antistoffer, kan den autoimmune reaktion både stige og falde periodisk i intensiteten, og så mærker mange at de har en "klump-i-halsen". Du har også været til (flere?) UL-undersøgelser før, og hvis jeg husker korrekt, af (næsten?) samme grund: angsten for "noget alvorligt".
Mht. hypofysen - man kan slet ikke mærke sin hypofyse og skulle der findes godartede svulster i hypofysen - plejer de være så små, at de kan dårligt ses på MR-scanning og kan kun findes når lægen specificeret leder efter dem. Hypofyse kan heller ikke bare "svulme op" nok til at begynde at fylde så meget at det giver fysiske svimmelhedsanfald.... Og din feber? Har du glemt at du går jo med en længeværende, aktiv betændelse i urinveje? Er du startet i behandling for den og hvis du er - kan feberen altså bliver ved et stykke tid, før kuren begynder at virke.
Der er altså mange muligheder for at et harmløs fjer som kan blive til fem farlige høns. Lad det ikke udvikle sig til at fylde hele dit liv, Flower. Du er i forvejen gået glip af 9 år. Lad ikke flere følge efter. Ellers mener jeg, at du ville have godt af at finde løsning på din sygdomsangst, for det er denne som både fylder dig med skræk for at øge medicindose og ellers forpester dine dage lige så snart "noget" arter sig "anderledes". Hypothyreose har så mange "ansigter" fra snart alle kroppens organer/systemer, at lageret af "endnu-ikke-oplevede-tegn" bliver aldrig udtømt og hvis du hver gang skal slides af panik og uro - kan det måske betale sig at starte med at finde hjælp til at få tænderne trukket ud på panikken og frygten først.... fordi hypothyreose fylder rigeligt i forvejen, selv uden "hjælp" fra panik og sygdomsangst.
Du er permanent underdoseret, Flower. Så længe du er så underdoseret bliver forskellige "tegn" ved med at dukke op. tro2
Snille du, Anisa :D tro2
Du har veldig rett i det du skriver =) , og det gjør meg tildels lettet. Jeg blir bekymret må jeg innrømme fordi jeg allerede for 3 uker siden (rundt der) gikk på en Selexid-kur, men den virket ikke på meg. Jeg har tatt mange urinprøver i det siste med leukocyttutslag på 4, samt 3-4 CRP- undersøkelser som ikke viser tegn til noe negativt. Nå ønsker ikke legen min gi meg mer antibiotika ettersom den ikke hadde noen effekt, men legen min lurer på om det ikke kan være noe med underlivet. Jeg skal til sjekk denne uken slik at det evt. kan utelukkes at det er noe eggstokkbetennelse eller andre ting.
Men jeg tror nesten på at man kan ”kjenne” tegn til Hypofysen til en viss grad, da mener jeg ved spesiell hodepine. Jeg var i mange år plaget med hodepine fremst ved pannen da jeg var i overgangsalderen, altså før jeg startet på østrogentilskudd. Den kan komme nå og da og er veldig hard og da er det liksom akkurat som den kommer derfra, sikkert også fordi jeg har hatt så variabelt stoffskifte også?
Var jo blant annet også overdosert på progesteron en tid og da føltes det veldig rart fremst i pannen.. Øynene og Hypofysen har vel en viss kontakt? Jeg ble i alle fall den gang veldig rar både i syn, hode og balansen.
Bare et liite spørsmål som jeg håper du eller andre kan svare på :D : når man er rett dosert, vil og kan Anti-TPO´en gå tilbake og evt. ”klumpen” i halsen bli borte eller er dette noe jeg kanskje bare må leve med? Det er jo helt forferdelig ubehagelig i så måte!!
Jeg som alltid har vært bekymret for å ta gastroskopi med slange nedover halsen, kan jo like gjerne gjøre det nå, :lol: det føles som jeg har et evigvarende fremmedlegeme nedi der.. :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Jeg skal til sjekk denne uken slik at det evt. kan utelukkes at det er noe eggstokkbetennelse eller andre ting.
Bare et liite spørsmål som jeg håper du eller andre kan svare på :D : når man er rett dosert, vil og kan Anti-TPO´en gå tilbake og evt. ”klumpen” i halsen bli borte eller er dette noe jeg kanskje bare må leve med? Det er jo helt forferdelig ubehagelig i så måte!!
Jeg som alltid har vært bekymret for å ta gastroskopi med slange nedover halsen, kan jo like gjerne gjøre det nå, :lol: det føles som jeg har et evigvarende fremmedlegeme nedi der.. :|
Kjære Flower
Jeg slet en periode med residiverende urinveisinfeksjoner.(opptil 5 infeksjoner på 7 måneder). Noen ganger kjennes det infisert uten at det nødvendigvis er det, skjønt utslag på 4 på hvite er jo ikke helt bra da. Hvis du får utelukkket andre infeksjoner kan du be legen din skrive ut Hiprex. Disse tablettene forsurer urinen og lager på den måten dårlige oppvekstvilkår for bakterier. Virker med andre ord forebyggende. Jeg stod på dette i ett år og slapp etter det unna med en og annen tilfeldig infeksjon. Det føltes som om slimhinnene fikk fred og ro til å gro skikkeligxx4
Antistoffene forsvinner ikke nødvendigvis av en riktig dose, men symptomene gjør oftes det (klumpen i halsen). Noen mener antistoffer i seg selv gir symptomer. Det er noen som prøver LDN behandling mot antistoffer. Jeg er ikke så inne på det, men du kan lese litt om det her:
www.ldn.no
https://www.stofskifteforum.dk/showt...ght=naltrexone
Takk, Blondie :) Jeg skal sjekke ut dette med Hiprex om det kan være noe, har ikke hørt om det før, men det kunne vært interessant å prøve for det er utrolig slitsomt å gå sånn.
Var på ultralyd i dag forresten. Fikk en time tidligere og jeg ble glad da det ikke var noen store forandringer fra sist jeg var der xx6
Den største kulen han hadde funnet var på 5 mm.. hm... Noen tanker? Ellers hadde jeg en masse små kuler, hva nå enn de betyr. Det hadde jeg visst sist også.. Kjertelen var ikke noe særlig forstørret.
*Hurra for det!*
Dessverre kunne han ikke se evt. ting i spiserøret, men jeg gir meg ikke før det er sjekket jeg altså nenex: Ja, jeg vet det høres hypokonderaktig ut, men jeg kan ikke gå som om jeg har en kjøttkake eller en masse tabletter nedi halsen som ikke kommer ned :|
Tenk om det er en Selexidtablett som sitter nedi der da, som ikke kommer videre pga. tørre slimhinner? :shock: :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Dessverre kunne han ikke se evt. ting i spiserøret, men jeg gir meg ikke før det er sjekket jeg altså nenex: Ja, jeg vet det høres hypokonderaktig ut, men jeg kan ikke gå som om jeg har en kjøttkake eller en masse tabletter nedi halsen som ikke kommer ned :|
Tenk om det er en Selexidtablett som sitter nedi der da, som ikke kommer videre pga. tørre slimhinner? :shock: :D
Kære Flower, jeg har prøvet at gå mange dage med den slags ubehag i halsen blot for at finde ud af, at det skyldtes, jeg manglede medicin. Jeg er ikke engang sikker på, det var kirtlen, jeg mærkede - måske var det snarere det, at musklerne ikke fik det, de skulle bruge, hverken til at holde hovedet - halsen - oppe eller noget andet for den sags skyld.
Så skrev du et sted om at mærke hjertebanken, og at det mest kommer om aftenen. Det får jeg selv, når jeg er mere træt end bare træt. Det er vist hjertet, der arbejder hårdt for at overkomme efterspørgslen ... For mig har løsningen været en kombination af mere medicin og mere hvile. Absolut ikke mindst det sidste, da kroppen ellers får svært ved at følge med sin ny energi.
Når jeg så går i seng, sidder jeg i begyndelsen halvvejs op og sover /hviler, indtil systemet falder til ro. Jeg tror, Anisa har skrevet om det også.
Jeg har fundet ud af, at MEGET rolig og MEGET dyb vejrtrækning hjælper godt til processen. Man skal føle, maven spiles ud 'hele vejen ned'. (Kniber man sammen i bækkenbunden på udåndingen, får man også varmen i fødderne, takket være vores sindrige venepumpesystem, men det er jo en anden historie ... )
Men selvfølgelig altid godt at få skannet etc hvis man føler sig i tvivl i lang tid - det slider jo på systemet. Jeg købte engang for 1500 kr. fred på et privathospital, der skannede min livmoder, hvilket min fastlæge ikke ville bevilge, selvom der var grund nok til det. Og de penge var givet godt ud, synes jeg - fred i sindet er jo sundt
hjertflag1
Hei i kvelden, Nielsigne :)
Det er så godt å høre at man ikke er alene om plagene =) Jeg blir så engstelig for alt som jeg ikke vet hva er. Som i kveld, og kjenner jeg på smertene i halsen, blir jeg jo bare mer oppkavet. Har forsøkt å se på noe koselig på TV eller lese om noe som får meg bort fra å føle kvelningsfornemmelsene rundt halsen. Det har hjulpet litt, og det hjelper tilogmed å spise frukt- la noe skli nedover halsen, da blir plutselig trykket borte, men sitter jeg "rett opp og ned" uten noenting, da kommer ubehaget veldig intenst tilbake. Jeg gruer for natten for jeg kjenner det så godt og har vanskelig for å sovne. Det er nesten litt lettere sagt enn gjort å skulle la være å tenke på det, for jeg tenker ikke bare på det, men følelsen av at noen holder meg hardt rundt halsen, er der og hvordan skal man få sovne da? :sad:
Det rare er at når jeg trykker på begge sider av halsen, hver for seg ved siden av skjoldbrukskjertelen, så svimler det i hodet. Veldig ekkelt.
Nå snakket jeg på telefonen med legen min tidligere i dag og han skal sende meg på røntgen av spiserøret så jeg kan slippe å tenke på at det skal være en utposning eller noe annet. Forferdelig ekkelt er dette i alle fall og jeg har jo ikke hatt det sånn før inntil nå nylig :|
Håper denne økningen av Erfa nå skal hjelpe, men merker ingen bedring enn så lenge. Hjerte hamrer og slår for fullt og i doble tak enkelte ganger.. Jaja.. kan vel ikke bli verre nå? :lol::|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Jeg købte engang for 1500 kr. fred på et privathospital, der skannede min livmoder, hvilket min fastlæge ikke ville bevilge, selvom der var grund nok til det. Og de penge var givet godt ud, synes jeg - fred i sindet er jo sundt
hjertflag1
Amen :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Forferdelig ekkelt er dette i alle fall og jeg har jo ikke hatt det sånn før inntil nå nylig :|
Håper denne økningen av Erfa nå skal hjelpe, men merker ingen bedring enn så lenge. Hjerte hamrer og slår for fullt og i doble tak enkelte ganger.. Jaja.. kan vel ikke bli verre nå? :lol::|
Hej igen :)
Det lyder godt nok meget ubehageligt. Men jeg havde også et eller andet med halsen i begyndelsen med Erfa'en. (Og det kan for den sags skyld komme ved stress) Hos mig selv har jeg opfattet det sådan, at det var min kirtel, der var ved at indrette sig på den ny medicin. Der er meget, skroget må finde sig i .. og det knager lidt undervejs. Men går fremad. Det bare svært at tænke sådan, når man mærker ubehaget ved jeg. Men kroppen træner sig imens, må man vel tænke.
Lykke til, Flower vink11
... jeg tænker tit på, at vi er nogle stykker her på forummet, der går for sent i seng .... det kunne måske være et godt sted at starte for nogle i hvert fald: Bedre sengetider :mrgreen:
hjerte1 Nielsigne
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Flower
Hei Flower,
magnesium hjelper på hjertebank. Om du ikke tar det fra før, ville jeg prøvd det, 5-600 gram før du legger deg.
hjerte1
Hei, Berit =) Tusen takk for råd, jeg har en boks med magnesiumpulver som legen min anbefalte meg for en tid tilbake siden. Kan ta den frem igjen :)
Jeg vet ikke dere, dosen er økt- til 90 mg (gruer meg faktisk til å si det til legen til uken selvom det er min helse det er snakk om og MIN velvære), men jeg kjenner meg altså helt ko-ko i hodet. Jeg vet ikke ennå om jeg tør påstå at hjertebanken er borte, men bank i bordet! - halsen har ikke kranglet så mye og det fra i går kveld. Som om det lettet et trykk "der nede". Tør nesten ikke nevne det for jeg har jo blitt så utrolig skuffet før..
Og en annen ting, jeg har fått ny kur mot urinveisinfeksjonen. Jeg hverker så jeg tror jeg går av hengslene. Startet opp i går, så får jeg se og håpe smertene er borte til uken :)
Jaja, bare litt livstegn fra meg :)