Sv: Hvordan øke FT4 uten å redusere TSH
Vigdis: Har forsøkt Singulair uten ønsket effekt desverre, men takk for tipset :p.
Nora: Var inne og leste om astmamedisinen min, og det ser ut som den er med kortison. Sitat: "Seretide brukes til vedlikeholdsbehandling av astma og KOLS når man trenger både kortison og et preparat som gir langvarig utvidelse av bronkiene".
Det høres ut som felles rådet her fra dere alle er å styrke binyrene. Har gjort mye, lagt helt om livsstil og lever nå rolig med lite stress, sunt kosthold med lavkarbo, ute og går tur hver dag, spiser daglig grønn alge (vitamin- og mineral tilskudd). Nei, dette skal ikke være lett tydeligvis. Spørs om ikke jeg må komme meg bort fra almennlegen og til en lege som kan mer om dette.
Takk for gode råd.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
riconibo, hvis du tar astmamedisiner som du skal, så har du noen som er blåaktig kodet og noen som er lillakodet. Noen er altså med og noen uten kortison.
Tar du altså allerede noen med steroider?
I så fall vil hydrokortisonkrem være for mye å ta på toppen.
Ja, det er sant, man skal være obs på dette. En bekjent var velregulert på levaxin, men ble gradivs sykere og sykere. Til sist fant man ut at hun hadde for høyt kortisol. Hun hadde ikke blitt behandlet for binyrer, men hadde brukt astmamedisin med kortison, tydeligvis i for høy dose.
riconibo, bruker du medisinen med steroider jevnlig?
Og vhis du gjør det, da vet jeg ikke hvilken hydrocortisondose det tilsvarer. Det fins noen gangetabeller på nett som kan gi en pekepinn.
Foreksempel så tilsvarer 5 mg prednisolon rundt 20 mg hydrocortison hvis jeg husker rett, men de andre steroidene vet jeg ikke omregningsformelen på.
Så hvis du allerede får mer enn 20 mg hydrocortison, så er din ACTH undertrykt og binyrene dine får ingen beskjed om å virke, og skrumper inn og sover.
Det er derfor de som skal slytte med steroider, må gjøre det over lang tid og langsomt, for deres binyrer virker ikke.
Men alergiene skal jo bli mye mindre på steroider, så jeg vet ikke hvor mye du faktisk får i deg.
Tar du dem jevnlig, eller et par ganger i uken, eller venter du til det blir ille og så tar du en sjau?
Mulig at jevn og trutt bruk av astmamedisiner er en fordel, ihverfall av det jeg har hørt, og så skal man ta anfallsmedisin i tillegg
"n'Finn: Legen min har ikke noe erfaring med naturlig Thyroid, og mener T3 ikke er relevant å "ta hensyn til". "
Det kan hjelpe å gi legen din informasjoner (fra kilder legen anerkjenner) om Tyroider.
Leger blir jo "pådyttet" en masse info hver dag, men aldri om Tyroider.
Og sies det noe er det negativ info som grunner seg på økonomiske interesser.
Så print ut noe fra ERFA sine sider (gjerne med adressen synlig), og legg det igjen ved et besøk eller også lever det i luka med legens adresse.
Det bør inneholde litt om doser og dosering og tablettinnhold og slik.
"---- T3 ikke er relevant å "ta hensyn til". "
Vel, T3 er jo kroppens stoffskiftehormom da, og det er jo omkring dette hormonet hele livet dreier seg........
Men.....
Hos de fleste mennesker fungerer om omdannelsen fra kjertelproduktet T4 til dette livsviktige T3 - som det skal.
Så kansje legen tenker som så at "det gjør det nok hos deg også".
Jeg mener jo at det resonemanget mangler høyde for at du er syk - og syk i det området der det kan være noe feil med omdannelsen.
Og - legen din er ikke alene om å tenke slik.......
En bør absolutt finne ut om denne omdannelsen fra T4 til T3 fungerer.
Det skal det flere påfølgende prøver til for å finne ut, og ganske kritisk analyse.
Hvis man så kan være sikker på at det fungerer, er nok ikke fT3-målinger så nødvendige lenger.
Håper du får omvendt "stabeisen" :)
Grunnen til at de mener ft3 er ikke relevant, er at laboratoriene sier det.
Og det kommer av anbefalingene for testing ved mistanke på lavt stoffskifte.
Og de har lagt merke til, at ved begynnende lavt stoffskifte, er typisk ft3 høy og ft4 lav og TSH på vei opp.
På det tyske forumet så pleier de å gjenta det, og hos personer som melder seg på forumet med blodprøver i diagnostiseringsfasen, så forklarer de på forumet at en relativ høy ft3 mot relativ lav ft4 viser at kroppen sliter og prøver å gjøre mest av en liten forsyning av stoffskiftehormon.
Så legene har fått beskjed å ikke sjekke ft3 av den grunn, for den er misvisende.
Men logikken er mangelfull, for de har ikke tenkt videre til når pasienten har fått sin diagnose, skal man da droppe denne og la den gå for lut og kaldt vann??
I praksis så trenger mange en ft3 omtrent like høy i referanseområdet som ft4, og begge skal vanligvis være over midten av referanseområdet, og det er individuelt hvor man skal ha dem. Noen har lagt merke til at pasienter ofte trenger ft4 ganske høyt. Noen trenger den over referanseområdet.
Og per definisjon skal 2,5% av alle normale friske mennesker ha ft4 og eller ft3 over referanseområdet, det er selve definisjonen av referanseområde som begrep.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
I praksis så trenger mange en ft3 omtrent like høy i referanseområdet som ft4, og begge skal vanligvis være over midten av referanseområdet, og det er individuelt hvor man skal ha dem. Noen har lagt merke til at pasienter ofte trenger ft4 ganske høyt. Noen trenger den over referanseområdet.
Og per definisjon skal 2,5% av alle normale friske mennesker ha ft4 og eller ft3 over referanseområdet, det er selve definisjonen av referanseområde som begrep.
Og så reagerer legene på at endel av oss hypo ligger bittelitt over?
En ting er sikkert, og det er at ingenting er sikkert, og det er ingen to streker under svaret - desverre.
Nora: Bruker astmamedisin og allergitabletter jevnlig, men aner ikke hvor mye kortison det tilsvarer. Sjekket hva ACTH prøven i november 2009 var på, og den var 3,7. Og alle de andre blodprøvene som ble tatt viste iflg legen normale forhold med velfungerende hypofyse, velfungerende binyrer (kortisol basert kun på blodprøve) og normalt innhold av insulinlignende vekstfaktor. Eneste lille ting var litt forhøyet verdier av kalk.
Men det er som noen av dere sier, det hjelper jo lite når man ikke er bra og føler at ting er langt fra "normale forhold".
Tok du supplerende prøver til den forhøyede kalkprøven ?
Nei, ingen supplerende prøver. Endoen som min lege var i kontakt med mente at den kunne følges opp ved å ta nye prøver om et år, siden det kun var lett forhøyet.
Blodkalsium er jo det som er absolutt strengest regulert i hele kroppen.
Litt over - litt under, og det bør undersøkes.
Jeg hadde 2,55 - som var øvre grenseverdi og det ble automatisk tatt ionisert kalsium og PTH.
Det ble også tatt ACE og OH-1,25D3 m.m.
Det er jo bare en prøve og jeg forstår ikke at det er noe å tjene på en "venteåse-periode".
Det kan utmerket godt utløse tretthet, og hvorfor slite med dette ett år ?
Men det er noen ganger jeg ikke forstår.......