Skal lese litt i tråder om kosthold osv. Har en alliert fagperson på privaten men vil gjerne lese mer uansett.
Takk for påminnelsen :)
Printable View
Det er ikke gjort undersøkelser på det som jeg har funnet.
Jod er nærmest et ikketema. Der det burde være tema er jo innledende undersøkelser med hypotyreosemistanke, struma og lignende.
For oss er de heller ikke tema. Skolemedisinen sier vel at det kun er kjertlen som bruker Jod, men det kan ha funksjoner i kroppen likevel.
Undersøkelser på friske personer tyder på det, men de er ikke krysskoplet med personer uten kjertelfunksjon for å eleminere kjertelpåvirkning.
Fint om noen finner slike undersøkelser.
Jeg skulle tro at jod som ikke benyttes, kun skilles ut av kroppen igjen. Jeg tror ikke det vil sirkulere i kroppen. Fritt jod er et ion som er vannløselig og vil skilles ut via urin, svette og andre kroppsvæsker.
Da jeg ble behandlet med radioaktiv jod, ba jeg om å se bildene fra scintigrafien (som ble tatt opp tre dager etter at jeg drakk dosen). Bildene viste tydelig at joden samlet seg i halsområdet (den skulle jo drepe siste rest av kjertelvev). I tillegg var det ansamlinger i nyrer, tarmer, spyttkjertler og neseslimhinner, dvs der væske skilles ut av kroppen.
"Jeg skulle tro at jod som ikke benyttes, kun skilles ut av kroppen igjen. Jeg tror ikke det vil sirkulere i kroppen. Fritt jod er et ion som er vannløselig og vil skilles ut via urin, svette og andre kroppsvæsker."
Jojo - klart, det er det jeg mener - du er bare mer nøye i forklaringen.
Den skilles jo ut tilslutt, men tar seg nok noen "runder først".
Og da kan den jo utrette noe - uten at dette er helt kartlagt.
Poenget mitt er mare at i og med vi ikke forbruker så mye som andre kan det være lurt å la være tillegg.
Mat må en jo ha.
Har nå fått beskjed om at jeg "er der jeg skal være" blodprøvemessig uten at kroppen har blitt så mye bedre av den grunn. Kjenner for tia et trykk i brystet av og til så jeg nærmer meg nok maks-dose, enten jeg liker det eller ei.
Endel er blitt bedre men mye gjenstår enda. Mulig det blir overføring til spesialist, om det er noe bedre da...
Siste prøver var slik:
TSH:0,75
FT3:5,2
FT4:21
Ser jo greit ut, men føler det ikke slik selv. Kanskje tiden er inne for å be om Erfa ?
Hvor lenge har du egentlig gått på Levaxin da Bastian ?
Man må jo ha en stabli vedlikeholdsdose ganske lenge før den får full effekt.
Jeg vil mene at de tall du oppgir kan være bra nære dine ideelle. Det kan likevel godt være rom for doseøkning på de talle der hvis de er stabile og ikke på vei opp fra en doesøkning for kort tid siden.
Så legger du til en symptomopplysning som jeg selv oppfatter som "litt for høy dose over lang tid" når jeg selv får dette. Og det tar også lang tid å bli kvitt hvis en senker dosen.
Hva man bør gjøre blir vel alltid en gjettning ut fra sine egne erfaringer og litt av det andre kan fortelle om ?
Spørsmål om når det er modent for å skifte til tyroide hormoner er vel også en slik vurdering......etter ett år elles så ?
Hei Finn og takk for svar.
Startet i medio april med Levaxin. Trykket i brystet er ikke konstant men av og til. Har vært slik etter doseøkninger før også men denne gangen har det vedvart noe lengre enn tidligere.
Jeg og legen ble i starten av september enige om å øke dosen 3 dager pr uke og slik har det vært siden da. 6 uker nå siden økning og det ser da ut som det går rett vei, men kroppen henger litt etter som sagt...
:)
Kanskje er jeg for utålmodig...desp2
Er vel på tide med en liten update fra meg nå.
Er oppe i 225mcg Levaxin nå og har hatt en 2 ukers kur med Prednisolon for å finne ut at håndledd og ankler ikke er så svullne lengre. Fint at noe går rett veien, men det negative er vel at ryggen og kanskje "noe inni der" ikke har det helt bra. Er helt klart vel høy for tia. Sliter med søvn pga smerter i nedre/indre rygg, får ikke til å ligge på siden litt utpå natta. På meg virker det som om musklaturen i ryggen ikke fikser å ligge urørlig/rolig så lenge. Måtte ta meg smertestillende for å fungere i dag og det går selvsagt ikke i lengden. Skal se det an et par dager til før jeg maser på legen, men føler vel litt på at jeg ringer litt for ofte dit... :roll:
Holder på å miste litt av trua på det jeg ellers kjemper så hardt for, nemlig et godt offentlig helsevesen. Enkeltpersoner der gjemmer seg bak rutiner og "studier" og virker fint lite interessert i å lære/vurdere nye behandlingsformer. Virker det ikke med "pillen" så er det svært få som vet noe annet. Hva i alle dager er det de lærer på medisinstudiet ??
Men, det jeg egentlig lurte litt på er om andre også har slike erfaringer med predninsolon som jeg beskrev her i starten av innlegget mitt ?
Hej Bastian og god bedring til dig kram1
Da jeg så dit spørgsmål mindedes jeg, at jeg forleden læste et indlæg fra en ny bruger om netop Prednisolon-effekten. Hun hedder Lise NN og har postet sit indlæg i BerKath's tråden Desperat mann på let etter hjelp! indlæg #44
Hvis det er denne type feedback du har brug for, kan du måske invitere Lise NN i din tråd, for uddybende info om behandlingen? smilja1