Merverdi avkreves, men opprinnelig VAT kan også krever refundert fra selger ved framlegging av kvittering på norsk betalt moms...
Printable View
Merverdi avkreves, men opprinnelig VAT kan også krever refundert fra selger ved framlegging av kvittering på norsk betalt moms...
200-kroners grensen har vært der siden 1976 og har ikke vært endret siden. Import merverdiavgift beskytter norske forhandlere fra "ufair" konkurranse fra utenlandske aktører, siden prisnivået i Norge er en god del høyere enn de fleste land i EU. Om det ikke hadde vært import mva, hadde jeg i alle fall utelukkende handlet det meste på nett.
Det finnes sikkert et unntak i EØS- avtalen som hjemler at man fremdeles opprettholder import mva for vareforsendelser over 200 kr. Begrunnelsen er da at norske aktører vil bli utkonkurrert ellers. 200- kr grensen er stadig oppe til debatt, men politikerne nekter å forhøye beløpet.
Imidlertid skal den utenlandske selger ikke legge til egen nasjonal mva når han selger til et land utenfor EU, dvs Norge. De fleste forhandlere har ikke fått meg seg dette. Men noen har; jeg handlet barnevogn fra Tyskland på nett, og da ble tysk moms på 19 % fratrukket.
Enkelte utenlandske forhandlere er virkelig "greie" og gjør som rett er og trekker fra egen nasjonal moms, og merker samtidig forsendelsen med "gave", slik at man dermed slipper både utenlandsk OG norsk (import) moms. Da blir det ganske billig:D
Var hos legen i dag og fikk vite at magnesiumnivåene mine fortsatt var lave - under referanseomårdet. Det var de i mars også. Det rare er at de tidligere var normale, feks på denne tiden i fjor (glemte å få med meg utskriften av labresultatene). Ser nesten ut som om at nivået har falt etter at jeg begynte med tilskudd. Har brukt magnesium citrat tabletter et halvt år. Dose på ca 700 mg daglig. Tar ikke kroppen opp magnesiumet eller forbruker den så mye? Kanskje jeg skal bruke annen type magnesium? For da tenkte jeg på denne tråden og dere som har så gode erfaringer med magnesiumolje. Men det virker så dyrt.
Berit1974, kan jeg spørre om hvor mye denne bestillingen kostet deg alt i alt?
Er det noen som kan anbefale et annet magnesiumtilskudd enn magnesium citrat? Er det noe som vil kunne være bedre?
Mvh Rufus vink11
Nok det bedste og mest effektive magnesiumsalt er Magnesiumorotat, men af en eller anden mystisk årsag er dette produkt ret svær at få fat på.... her i Tyskland. Ellers hedder præparatet Magnerot Classic Tabletten og kan købes på alle tyske apoteker. Den billigste (ser det ud til) her (for 600 kapsler). Magnesiumorotat er en særlig biotilgængelig form af magnesium, hvis optagelse er fuldstændig uafhængig af saltsyre (mavesyre). Den virker bare. xx9
Ellers findes f.eks. Magnesium Chloride Liquid, 8 fl oz (236 ml) både til at smøre på og til at indtage, og/eller Magnesium Chloride 520mg x 100 Tablets.
Den første er flydende, fra Iherb dvs. til at betale og den anden (tabletter/UK) er også til en rimelig pris. Magnesium Chloride er for tiden meget efterspurgt og derfor er priserne også derefter: s-k-a-n-d-a-l-ø-s-e!
B6-vitaminet vil altid øge optagelse af magnesium (chlorid) og er bedst at indtage sammen med den. kram1 Lidt mere info om den flydende: http://www.ehow.co.uk/list_5920336_m...de-liquid.html
Tusen takk for infoen hjertflag1
Ja, det blir det å forsøke magnesiumchlorid, tenker jeg.
Her har jeg gått rundt og innbilt meg at jeg har tilført kroppen nok magnesium, mens den i virkeligheten trolig ikke har nyttiggjort seg tilskuddet i det hele tatt. Den gode nyheten er vel at jeg da trolig har et forbedringspotensiale ved å fjerne magnesiummangelen min. Blir spennende å se om jeg merker bedring. vink11
Hei Rufus,
så rart at du ikke har økt mg lageret ditt når du har spist 700 mg om dagen. Jeg spiser 2000 om dagen ca, pluss olje i ny og ne. Oljen er superbra men jeg blir litt lei av all smøringen til tider. Aner ikke om jeg har økt mg nivået mitt siden jeg startet med tilskudd.
Oljen er dyr, da. Mottok 2 liter for noen uker siden. Kostet meg vel litt over tusenlappen med frakt. Altfor dyrt. Det er noe av grunnen til at jeg prøver å få i meg en del med kapsler isteden. Kan ikke gjøre meg avhengig av et så dyrt produkt. Er du utenfor ref område for mg så kan det jo likevel være en ide- da haster det vel nesten litt å få opp lageret, og med mg olje går det angivelig mye raskere.
Tror vi med stoffskifte problemer trenger veldig høye doser av vitaminer og mineraler bare for å holde nivået stabilt. For å øke nivået trengs enda mer!!
Ja, det er merkelig at nivået ikke har økt (det har jo heller gått ned). Har etter hvert nå skjønt at ikke alle har lett for å ta opp magnesiumet. Derfor prøver jeg denne flytende varianten fra Iherb fra linken til Anisa først. Mange av symptomene mine kan være magnesiumrelatert. Ikke minst vil binyrene lide av mangelen!
Skrekkelig dyrt med magnesiumolje. Uff! chokx:
(er det det man skal gjøre for å bli rik? Selge magnesiumolje?).
Hei Rufus. Det kan være lurt å sjekker om Calcium Verdien dine er under normale grenser. En av grunnene at du er lav for magnesium selv om du tar magnesium tilskudd kan være at du er også lav for Calcium. Hvis du googler litt vil du ser at man får ikke bedre opptak av magnesium når man er lav for Calcium, og at man får den motsatte effekt av å tar Magnesium. Videre det er nevnt at noen typer magnesium er vanskelig å blir tatt opp. Du kan lese mer her i denne linken. http://curezone.com/forums/am.asp?i=1649159
Hei Hassan!
Takk! Jo, fikk jeg ikke med meg den siste labutskriften. Men jeg ser at sist gang jeg testet calsium-nivået (i mars i år), var dette helt på nederste grense på referanseområdet. Nivået av calsium har hatt samme tendens som magnesium, nemlig synkende. Jeg har hele tiden tatt ca 700 mg calcium citrat. Det er nok en sammenheng her.....
...og kalsiumnivået henger sammen med vit d nivået, som igjen henger sammen med parathyreoidea...
http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...&document=2564
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?p=37804