Sv: Nedtrapping av cipralex.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Den har jeg tatt, ja! xx9
Veldig bra kurs, hadde veldig god utbytte av den. :)
Men takk for tipset! kram1Har du tatt den?
Nei - jeg føler foreløpig ikke lenger behov da så godt som alle depresjonssymptomene mine forsvant samtidig som jeg fikk medisin for stoffskiftet. Jeg var nok heldig som fikk begynne tidlig nok til at stoffskiftemedisinen faktisk virkert fort på psyken.
hjertflag1
Men jeg skal ha det i tankene dersom jeg får en nedtur igjen.
Tenkte jeg ville poste noen ord i forhold til min meget raske nedtrapping av cipralex, som jeg gjorde med viten om de konsekvenser dette måtte innebære... Men som jeg altså satte igang med likevel...:mrgreen:.. Mye pga. den provokasjon som har våknet i meg etter å ha blitt behandlet med levaxin uten at jeg har fått noen respons eller tillit i at mine antakelser om at levaxinen faktisk ikke virker godt nok.. i stedet fikk jeg cipralex. Tusen takk kjære lege.
Begynner endelig å bli kvitt symptomene på for rask nedtrapping... Noe som de første dagene var brainfogliknende symptomer, tretthet, svimmelhet og kvalme. Nå er bare svimmelheten igjen, og har forresten merket meg at alle mine symptomer har blitt dempet av å ta thyroid.. Som jeg tar x 3 pr dag. Regner med at t3 tilskuddet har hjulpet meg.
Det som er jeg egentlig hadde lyst til å poste om, er den følelsen av å kjenne at jeg blir "helere".. Alle følelser jeg kjenner på, matcher liksom tankene. Dette trodde jeg jo at de gjorde før også... Men nå er jeg på tur til å bli meg sjøl igjen.. Det føles så tydelig. Det jeg vil presisere, er at jeg sluttet fordi jeg IKKE er deprimert. :!::!: Jeg anbefaler alle som skal slutte med cipralex, om å gjøre det gradvis, og med sikkerhet om at man ikke gjør vondt værre mht. evt depresjon.
Samtidig kjenner jeg endel sorg og bitterhet velle opp i meg også.. Noe som skyldes den arroganse, likegyldighet, og uvitenhet jeg føler å ha blitt møtt med på legekontoret. Mye pga at jeg faktisk har "mistet" noe av barndommen til barna mine. Og da tenker jeg på hva andre på forumet må gå å føle, jeg har ikke en så stygg historie som mange av dere..hjerte1
Samtidig er jeg så GLAD for all støtte og hjelp jeg har fått av dere her på forumet. Er så takknemlig. Ære være dere. hjertflag1
Det beste av alt er å føle meg i live følelsesmessig og fysisk igjen, etter å ha startet på thyroid, og sluttet med cipralexen.. Endelig er jeg meg!! xx6(akkurat som DET er så mye å skryte av liksom.. hehehe:D)
Ha en fin dag, det skal jeg ha.. Lykken smiler, og jeg smiler, uten "lykkepiller". :D
Hei Jeanettevink11
Så godt å høre at du er godt i gang med å finne tilbake til ditt egentlige jeg igjen. Hurra for det!!!!hjertflag1
Skjønner enormt godt det du nevner med barndommen til barna dine. Det er trist og til å bli bitter av. Men - vi må se fremover og ikke bakover. Barna dine er fremdeles små og har mye barndom igjenhjerte1
Livet blir jo snudd opp ned med denne sykdommen. Man lærer å sette pris på de nære ting. Alt som er overfladisk blir bare dumt og kjedelig. Også vennskap av denne kaliber. Og så lever jeg mer intenst de dagene som er bra. Hadde jeg vært frisk og rask, ville jeg sikkert jobbet mye og livet hadde sust av gårde. Nå føler jeg ihvertfall at jeg LEVER, på godt og vondt.
Klemkram1
Du har helt rett Berit1974... hjerte1 Takk for at du minte meg på det!:)
Sykdom gjør mange mere bevisste og auntentiske.. Jeg føler det i hvertfall slik.. Alt som føles uekte, falskt, meningsløst og verdiløst gidder hvertfall ikke jeg bruke tida mi på lenger..
Og ja, det kan godt hende at jeg også hadde latt livet suse avgårde hadde jeg vært frisk..
Det er utrolig hva vi mennesker kan vri "til det positive" i livene våre og klare og leve med... men bare hvis vi finner en slags mening og sammenheng ( løse tråder; følelser, symptomer blir forståelig; En forstår seg selv bedre i en sammenhengende "historie") i det vi har opplevd. Det som oppleves som meningsløst og uforståelig uten sammenheng, er vanskelig å bygge noe videre på..
Jeg føler meg glad over å føle en slags mening i det å ha fått hypothyreose... men jeg forstår godt de som enda er på leting...:|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Det er utrolig hva vi mennesker kan vri "til det positive" i livene våre og klare og leve med...
En klok mann (A. Lincoln tror jeg..) sa en gang:
"De fleste mennesker tåler mye av motgang -
men makt derimot.."
...hørte jeg noen hviske Lege...?
Hei
For ca tre-fire år siden brukte jeg cipralex en kort periode. Da visste jeg ikke hva feilte meg. Det hjalp ikke noe. Humøret/psyken blitt mye bedre i løpet av tiden med levaxin og deretter Thyroid, men har siden slitt med humørsvigninger og kortere perioder med depresjon. Ellers har jeg vært mer "flat" i humøret. Problemene med humørsvigninger har fortsatt. Jeg har søvnproblemer og ligger derfor mye våken på natta. Har prøvd "alt" unntatt sovemedisin, men ingenting hjelper for søvnproblemene mine. For en tre-fire uker siden begynte jeg med 5-HTP, tryptofan, fordi det skal være gunstig for søvn og produksjon av melatonin.
Det har ikke hjulpet for søvnen, men humørsvigningene er mye bedre, nesten borte. Før var det som å skru på en bryter ca fire-halv fem på morgenen, jeg ble deppet/nedfor nesten hver natt. Noen ganger var jeg det fortsatt da jeg stod opp og litt utover dagen. Sånn har jeg ikke hatt det de siste to ukene.
5-HTP er en bestandel av tryptofan (en aminosyre som kroppen ikke produserer selv), det er viktig i forstadiet av danningen av serotonin.
Kanskje det er noe å forsøke for andre? Istedet for cipralex ol?
For meg var dette en positiv bivirkning. Tar 50 mg. Skal prøve litt høyere dose snart. Legen sa han kunne skrive resept til meg, med anbefalte meg heller å kjøpe på nett fra utlandet da prisen da er mye lavere enn på norske apoteker.
F.eks her:
http://www.vitaminbutiken.se/5-htp-5...n-extrakt.html
eller her:
http://www.yournutritionshop.co.uk/shopexd.asp?id=500
Jeg har brukt den siste. Ikke å anbefale å bestille fra Iherb eller annen amerikansk nettbutikk da det da vil bli stoppet i tollen (jeg prøvde meg, men det gikk ikke).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
For en tre-fire uker siden begynte jeg med 5-HTP, tryptofan, fordi det skal være gunstig for søvn og produksjon av melatonin.
Det har ikke hjulpet for søvnen, men humørsvigningene er mye bedre, nesten borte. Før var det som å skru på en bryter ca fire-halv fem på morgenen, jeg ble deppet/nedfor nesten hver natt. Noen ganger var jeg det fortsatt da jeg stod opp og litt utover dagen. Sånn har jeg ikke hatt det de siste to ukene.
5-HTP er en bestandel av tryptofan (en aminosyre som kroppen ikke produserer selv), det er viktig i forstadiet av danningen av serotonin.
Kanskje det er noe å forsøke for andre? Istedet for cipralex ol?
5-HTP - 5-hydroxytryptofan
5-HTP er en aminosyre, der dannes ud fra aminosyren tryptofan, og omdannes videre til serotonin.
B3-vitamin, B6-vitamin og folinsyre hjælper 5-HTP med at blive omdannet til serotonin i kroppen.
Virkningen af 5-HTP er sammenlignelig med de bedste antidepressive midler, lige så god som lægemidler mod depression, både SSRI-præparaterne ("lykkepillerne") og de ældre midler (tricykliske). Undersøgelser viser god virkning i 69 procent af tilfældene.
Samtidig har de kun få eller ingen bivirkninger. Cirka 5 procent vil kunne få lidt kvalme i begyndelsen. Årsagen til dette er øgning af serotonin i mave-tarm-systemet.
Dosis ved depressioner er fra 100 mg to gange dagligt og op til 150 mg tre gange dagligt.
Ved søvnforstyrrelser 200-300 mg ved sengetid.
Bliver man meget træt, når man tager 5-HTP, har man sandsynligvis ikke brug for det.
5-HTP bliver bedst optaget på tom mave.
Disse oplysninger stammer fra bogen: "Optimum Nutrition for the Mind" af Patrick Holford. Forlaget Piatkus, London 2003. ISBN 0 7499 2213 3 (hardback) eller 0 7499 2398 9 (paperback). Kilde...
"Kroppen omdanner 5-HTP ud fra almindelig tryptofan. Man kan kalde 5-HTP for et mellemprodukt mellem tryptofan og det vigtige nervesignalstof serotonin. Det sker bl.a. ved hjælp af enzymet tryptofan hydrolase. 5-HTP har betydning for kroppens egenproduktion af endorfiner, serotonin og "døgnrytmehormonet" melatonin. 5-HTP er bedre til nogle formål, men virker ikke lige så bredt som almindelig tryptofan og decideret tryptofanmangel udbedres ikke med 5-HTP. 5-HTP har dog lettere adgang til hjernen via blod-hjerne-barrieren end tryptofan. Ligeledes er det kun ca. 3% af almindelig tryptofan der konverteres til serotonin i kroppen, når det tages oralt, hvorimod hele 70% konverteres, når det tages i form af 5-HTP. Nogle undersøgelser har vist, at 5-HTP kan være lige så effektivt som depressionsmedicin (SRI & tricyklisk antidepressiva).
Hvis kroppen mangler det enzym, der er nødvendigt for omdannelse af tryptofan til serotonin, eller hvis dette enzym på anden måde blokeres, kan det få negative konsekvenser for personens psykiske velbefindende, søvnkvalitet og smertetærskel. De fleste 5-HTP-produkter fremstilles af frø fra den afrikanske plante Bandeiraea simplicifolia også kendt som Griffonia simplicifolia. 5-HTP benyttes i behandlingen af depression, spiseforstyrrelser, overvægt, stærk trang til kulhydrater, søvnproblemer, hovedpine, Parkinsons syge samt visse former for epilepsi. 5-HTP har også vist gode resultater i behandlingen af fibromyalgi. Fibromyalgi-patienter, der modtog 5-HTP fik reduceret antallet af smertepunkter, lindret angst, bedre søvnkvalitet og reduceret deres træthed." Kilde...