Sv: Hjelp ned analyse av blodprøver
Her kommer oppdatert liste MED referanseområder:
B-GRAN# 6,4
B-GRAN% 57
B-HB 16,0
B-HCT 44,1
B-LYM% 26
B-MCH 31
B-MCHC 36,3
B-MCV 85
B-MID% 17
B-RBC 5,19
B-TRC 291
B-WBC 11,1
B-HEMOGLOBIN (13,4-17,0) 15,7
B-GLUKOSE 5,1
B-SR 9
P-HOMOCYSTEIN (5-15 (12) ) 8
PT-ESTIMERT GFR >60
S-ALAT (<70) 86*
S-ANA (<20) <20
S-ANTI TPO (<60) 34
S-ASAT (<45) 34
S-CDT% KH-FAT (<2,6) 1,5
S-FERRITIN (15-350) 271
S-FOLAT (>5) 11
S-FT4 (11-24) 13
S-GT, GLUTAMYL (<80) 30
S-HDL KOLESTER (0,8-2,1) 1,1
S-KOBALAMIN (150-650) 279
S-KOLESTROL (2,9-6,1) 5,7
S-KORTISOL (140-690) 183M
S-KREATININ (60-105) 85
S-LDL-KOLESTER (1,2-4,3) 4,0
S-MAGNESIUM (0,70-0,95) 1,02*
S-PROLAKTIN (<450) 305
S-REVMATOID FA (<6) <6
S-SHBG, SEXHOR (10-70) 19
S-TESTOSTERON (8-35) 10
S-TRIGLYSERID (0,5-2,6) 2,0
S-TSH (0,3-4,5) 2,2
Symptomer på lavt stoffskifte?
I tillegg til de symptomene jeg har lest om, plages jeg med disse tingene:
-Prater sakte
-Vet ikke hva jeg skal si (finner ikke ord)
-Aldri tørst og må ha mye salt mat
-Svært usosial, selv telefonsamtaler unngår jeg
-Sur og lei
Kan noe av dette ha sammenheng med lavt stoffskifte?
Hvilke symptomer opplever dere?
Sv: Symptomer på lavt stoffskifte?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
I tillegg til de symptomene jeg har lest om, plages jeg med disse tingene:
-Prater sakte
-Vet ikke hva jeg skal si (finner ikke ord)
-Aldri tørst og må ha mye salt mat
-Svært usosial, selv telefonsamtaler unngår jeg
-Sur og lei
Kan noe av dette ha sammenheng med lavt stoffskifte?
Hvilke symptomer opplever dere?
De to siste kom sammen med resten av stoffskiftemøkka for meg. Nå som jeg får levaxin opplever jeg meg som blidere, mer tolerant og mer sosial. Jeg har rett og slett mer "bark" (som på et tre) mellom meg og omverdenen og tåler dermed mer stimulans før det blir ubehagelig. Før ble jeg sur av å ha radioen på i bilen når det var folk sammen med meg - taklet ikke altså ikke bakgrunnsmusikk, eller masse prat i rommet. Jeg sluttet å sitte matpausen ut på jobben fordi jeg opplevde det som slitende - og samtalene var teite. De er like teite nå, men jeg har humør og overskudd til å synes det er morsomt i stedet for plagsomt.
Har det akkurat sånn. Blir veldig lett irritert og følsom, spesielt under press og i sosiale sammenhenger eller hvis noen sier at jeg må gjøre noe. Er også apatisk iforhold til samtaler og andre mennesker generelt. Var ikke slik da jeg var ungdom, men har blitt verre og verre. Har trodd dette var psykisk i mange år og at jeg hadde angst og depresjoner. Hadde ikke peiling på at dette kunne være fysisk.
Det ene som tippet meg til å gå til legen var da jeg begynte å grine på jobb fordi det kom til 2 (små!!!) uventede, ikke-kritiske, ikke-haste-oppgaver på jobb en morgen. Da skjønte jeg at noe var seriøst galt. (Det var etter at jeg hadde brukt 3 måneder på å prøve å havarere ekteskapet gjennom å omtrent konsekvent bite hodet av mannen - stakkars... ) Så fant jeg ut om stoffskifteproblematikken under jakt på depresjons-info og var dermed noe forberedt da det slo ut på prøvene. Om du titter nederst i det første blogginnlegget mitt så ser du at jeg hadde omtrent alle symptomer i boka ... Problemet er bare at dette er "ikke-spesifikke" symptomer som også slår ut under mange andre sykdommer.
Og mange leger ser seg blinde på blodprøvene - uten helt å tenke igjennom at normalverdiene er laget på bakgrunn av mange individer... og at personer som har gitt de lave normaltallene sannsynligvis hadde følt seg alvorlig dårlig dersom de hadde fått verdier oppi de høye normaltallene.
Heldigvis virker det som du har en lege som er åpen for at det ER noe galt med deg, selv om at verdiene er "normale".
Jo, vi må erkjenne at vi faktisk både er en kjemisk fabrikk og en kjemisk forbruker.
Og stoffskifteaktiviteten legger jo løpet for omsetningshastigheten i disse forhold.
Ikke noe å undre seg over at resultatet kan bli som dere nevner - og mer til.
Og jeg mener jo at systemene kan være tregstartet etter å ha ligget nærmest brakk i lange tider.
En moderat overdose som er til å holde ut over litt tid kan starte saker og ting.
Hvilken medisiner vil dere anbefale meg? Har lest mange som foretrekker erfa thyroid. Er dette vanskelig å få tak i? Og er det dumt å begynne med dette før jeg har avklart statusen til binyrene mine (spyttprøve)?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mann28
Hvilken medisiner vil dere anbefale meg? Har lest mange som foretrekker erfa thyroid. Er dette vanskelig å få tak i? Og er det dumt å begynne med dette før jeg har avklart statusen til binyrene mine (spyttprøve)?
Først tror jeg ikke jeg har kompetanse til å gi yttligere kommentarer på prøvene din med ref.områder enn jeg allerede har gjort. Enig med Ruth at morgenkortisol er alt for lavt. Det kan imidlertid være en "kamp" med legen å få støtte til binyrene selv om blod/spyttprøver viser lave verdier, og siden legen ikke engang har gitt deg hormoner for stoffskiftet kan det kanskje bli vanskelig å få behandling for binyrene. Jeg smører med hydrocortisonkrem 1% som jeg får reseptfritt på apoteket. Ca. 1/10 del av tuben pr. dag. der huden er tynnest. Synes det hjelper litt på utmattelsen, da jeg ramler sammen og her het "dau" en periode på ettermiddagen selv om jeg går på ERFA. (Har også lavt kortisol - men legen vil ikke skrive ut tabletter med kortison før jeg har forsøkt alt mulig annet, kosthold, kosttilskudd,stressmestring, livstilsomlegging og kontroll på kontroll av binyreprøvene)
Selv har jeg ikke hatt noen problemer med å fysisk få tak i ERFA, det var vanskligere å få legen til å gå med på å skrive reg.fritaket.
Tror det er andre her som er bedre på syntetisk vs. naturlig tyroksin enn meg.
Uansett lykke til, kom deg tilbake til legen. Få en prøvebehandling med stoffskiftehormoner og ikke gi deg med tanke på binyre spyttprøvene selv om legen eventuelt "stritter imot"
H:-)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg fikk en ny lege i høst (den gamle legen gikk ut på dato) som godtok at jeg testet meg på BM lab. Men fikk vite senere at jeg kunne fått det gratis via Aker. Det er dyrt å være syk, så det beste er å få det vi kan få over det offentlige. Men endoen han snakket med etter at han ga meg hydrokortison var ikke enig med hans valg om å gi meg det. Jeg hadde jo ikke Addison :mrgreen: Uansett. Jeg har blitt bedre. Jeg vet jo ikke hvordan det hadde gått uten medikamenter, det ville vel gått lang tid. før det ble bedring. Og i verste fall hadde jeg vel bare blitt dårligere antar jeg. Da ville kanskje endoene kalt det noe annet vil jeg tro?
Målte du antistoffer mot binyrene, eller er det kun cortisolverdier som er målt?