Undskyld, men her slap mit norske op :mrgreen: ... hvad betyder fullrost ?
hjerte1 Nielsigne
Printable View
Nå har jeg vært hos spesialist. Jeg skrøt jo veldig av den tannkjøttkuren fra alternativdoktoren.no. Det viser seg at selv om tannkjøttet umiddelbart roet seg, og symptomene forsvant, så ulmer det under overflaten. Og det blusser fremdeles opp innimellom. Testet for to typer bakterier og fikk positivt på den ene. Så jeg er ikke kvitt betennelsen. Jeg spurte han om periodontitt har sammenheng med hypothyreose, han svarte omtrent som følger:Sitat:
Men jeg skal jammen spørre spesialisten om han vet noe om stoffskifte og tannkjøttproblemer.
Det skulle ikke forundre meg om det var det, vi lærer stadig i dette faget. Pr i dag er det ikke bevist noen sammenheng, men vi vet at det er en link mellom revmatisme og periodontitt. Immunforsvaret har også mye å si. I perioder med nedsatt immunforsvar får man mye lettere betennelse i tannkjøttet.
Og så sa han at i gamle lærebøker så stod det at periodontitt er en sykdom som skyldes dårlig munnhygiene, men at man har kommet fram til at det er genetisk betinget. Noen familier er svært betroffne, andre ikke i det hele tatt. Og det finnes mange med god munnhygiene som sliter med periodontitt.