-
Sv: Hva nå tro??
Jeg er nå inne i min andre uke med nedtrapping av levaxinet og i går tok jeg bare liothyronin i to doser, 5 mikrogram morgen og 5 ettermiddag. Jeg har ikke merket noe spesielt før i natt, men jeg har hetetokter nå.
Kroppen min har vært fin i perioden jeg har hatt den dosen jeg hadde før nedtrapping, men nå har jeg veldig muskelverk i rygg og nakke sånn som jeg hadde før behandlingsstart, kroppen kjennes stiv som hos et gammelt menneske.
Kan disse hetetoktene skyldes at skjoldbrukskjertelen nå sender meldinger til hypofysen om at det skal produseres mer eget hormon sånn at jeg får en slags adrenalinreakjson eller noe??? og er det trolig at nedtrappingen kan gi meg sånne kroppslige smerter? Dette føles ikke bra :(
-
Tolking av symptomer er ikke alltid så lett mens de er der - lettere etterpå.
Etterpåklokskap er somkjent den eneste klokskap :)
Så er det behov for en liiten justering ...
Hjernen har en hormonsensor - hypotalamus.
Denne responderer på hormonmengder i blodet og gir beskjed til det organet i hjernen som produserer styringshormoner til de forskjellige hormonproduserende kjertler i kroppen.
Når det gjelder styringen av skjoldkjertlen, er det slik at hypotalamus reagerer på mengdene av fT4 og fT3 i blodet og gir beskjed til hypofysen om hvor mye TSH som skal produseres.
TSH regulerer jodtilgangen til skjoldkjertlen, og på den måten hvor mye den kan produsere.
Det er altså hypofysen som beordrer skoldkjertelen.
Så må¨det jo finnes jod i kroppen din da, ellers blir det ingen stoffskiftehormoner fra kjertlen.
-
forsto jeg det svaret tro?? hehe, har nok ikke så lett for å forstå, men jeg tolker det dithen at min teori kanskje kan stemme?????????
-
Ikke så veldig lett akkurat dette biff.
Jeg reagerte på at du skrev "Kan disse hetetoktene skyldes at skjoldbrukskjertelen nå sender meldinger til hypofysen om at det skal produseres mer eget hormon-----"
Ville bare si at det jo er omvent :)
Om det kan skape hetetokter glemte jeg å svare på - hihi - sånn blir man....
Dete r jo sånnat man ikke kan stole på sine egne følelser - av og til iallfall.
Når kroppen senker temperaturen blir man varm - og omvent.
Beste måten å sjekke om kroppstemp endres, er å måle den bed det samem du våkner - før du står opp.
Når man sover er det stoffskifteaktiviteten som fyrer deg, og ikke annen aktivitet.
-
takk for et oppklarende svar nFinn :).....lurer på en ting til her jeg...når man har en T4 verdi som bare er 3 opp fra normalområde, er det lavt da? så lavt at det kan skape hypothyreotiske problemer???syns hele situasjonen med meg er litt rar jeg,, lav TSH og lav FT4 og en FT3 som befant seg i øvre normalområde.....før behandling og som fremdeles er slik etter behandlingsstart....
-
Det er et godt spørsmål, og det må jeg jo bare svare ja på.
Det er jo sånn at friske menneskers stoffskifte varierer sterkt med livssituasjon osv. Det er lett å forstå når en ser kjertlens sindrike reguleringssystem.
Derfor blir grensene for hva som er lavt og høyt svært vide.
Og det er jo slett ikke meningen at det skal tolkes slik at bare man er såvitt ovenfor nedre grense så er nirvana nær.
Både nedre og øvre grense (fT4) vil man i det normale nærme seg i korte perioder. I den perioden vil det være en høy TSH som tar en ut av situasjonen.
Derfor er det umulig å tolke verdier uten flere påfølgende verdier av alle de verdier en trenger for å tolke verdiene - ikke bare de tre man rutinemessig tar.
Alt har jo sammenheng.....
-
smertene mine tiltar nå...jeg skal ringe legen på tirsdag tror jeg.....jeg er nå ned i 25 mikrogram levaxin og 10 mikrogram liothyronin annenhver dag og 50 mikrogram levaxin og 10 mikrogram liothyronin annenhver dag. fordelt på to doser, morgen og ettermiddag. Neste uke er det meningen at jeg bare tar 25 mikrogram levaxin og 10 lio hver dag.....
kan jeg virkelig bli så elendig av denne nedtrappingen?? sukk
så kommer det et nytt spørsmål. Når jeg etterhvert bare er over på å ta T3 stemmer det da virkelig at hvis kroppen tar opp sin egen produksjon at mitt TSH skal stige igjen....hva er det egentlig som skjer hvis kroppen ikke tar opp igjen produksjonen?? Nå føler jeg virkelig at jeg ikke har kontroll på noenting lenger, alt er jo bare tåke her.....
må legge til at jeg har fått et enorm apetittøkning...og i tillegg er megatrøtt....hele dagen :(
Kan det være at man må øke dosen T3 når man etterhvert kutter ut alt T4???????
-
Jo - du får lavt stoffskifte når du nedregulerer, og da blir du elendig.
Det er jo dette som gjør at TSH stiger og som i sin tur vil øke kjertlens produksjon igjen.
Hvis den nå gjør som legen mener da......
Følges du opp med blodprøver da ?
Jeg er ikke sikker på dette med kun å gå på T3.
Jeg har sett forsøk som konkluderer med at det ikke går.
I ditt tilfelle, mener vel legen at du kan opprettholde kjertelproduksjonen mens du går på T3 ?
Det er jeg ikke s sikker på da, men du kan ha spesielle forhold som gjør dette mulig.
Og bør vel gi legen en sjanse ?
Jeg kjenner til at man i poseringsidrett misbruker T3 før konkurranser for å fjerne underhudsfettet slik at muskler blir tydligere.
Alle som gjør dette kjenner konsekvensene av det, og vet at ettervirkningene kommer.......
Men de har jo ikke noen spesiell situasjon i kroppen.
-
Jo jeg skal gi legen en sjanse.....jeg skal trappe ned i seks uker og da er det vel meningen at vi skal sjekke blodverdiene etter nedtrappingen da....jeg vet at du nevnte i et tidligere innlegg at seks uker kan virke som seigpining, betyr det at man kunne ha kuttet ned raskere og fått opp egenproduksjonen fortere? Dette nedtrappingsskjemaet har jeg selv satt opp, legen har gitt meg friheten til å regulere selv så sant jeg er T4 fri om seks uker....
Takk for at du svarer nFinn :)
-
Jo takk Biff, bare hyggelig det.
Det er ikke så godt å tippe hva som blir best av nedtrapp eller bråslutt.
Jeg mener, hva som vil føles best .....
En kan vel forutsi at en 6ukers nedtrapp vil ha en jevnere overgang, men dermed ikke sagt at det vil føles lettere, for det vil jo ta lenger tid.
En bråstopp vil gjøre at fT4 synker mer enn i en nedtrapping, men det vil også bevirke at TSH kommer fortere igang, og når høyere. Da vil jo egenproguksjonen komme igang raskere.
Så hva er verst ?
Er heldigvis ikke opp til meg å avgjøre denne gangen - er gla jeg slipper, for å si det slik. Dermed IKKE sagt at jeg ikke har medfølelse :)
Jeg har selv forsøkt å få igang kjertlen et par ganger.
Kutta brått begge gangene og TSH steg til 160 uten at kjertlen begynnte å produsere. Hos meg tok det flere uker før TSH fikk en skikkelig verdi.
I en slik setting tar man TSH og fT4 og TT4 hver 14.dag.