Sv: Presentasjon og trenger en forklaring på lavt stoffskifte
Takk for svar og for god humor .Det er dette med å få sitt eget system som er viktig i hverdagen Er så godt med så mye erfaringer og seriøse :wink::wink:svar, det er også godt å kunne tenke at alt kan bli bedre med tiden..De siste tre årene ønsker jeg meg ikke igjen, det har vært et mareritt.Dere sier at man ikke skal ta levaxin med jern,kalsium og noe annet jeg ikke husker.Men hvordan er det å ta paracet sammen med levaxin? Er det best å vente noen timer der også?
Det med paracet kan jeg ikke svare deg på. Men Nora sier jo at tyroksin kan henge seg på selv vitaminer. Så jeg forsøker å ta vitaminene etterpå, når jeg spiser
Sv: Brev fra lege om å øke på levaxin i dag
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Hilde58
Hei igjen.Lurer på noe igjen.Begynte på levaxin i januar 25mcg pr dag.I dag fikk jeg brev at jeg må øke dosen.1 tab 1 gang om dagen i tre dager i uken og 2 tab 1 gang om dagen 4 dager i uken.
Hei -bare kort innpå. Husk (for legen om han skulle glemme det) å få målt stoffskiftehormonene igjen etter 6 uker. Noen leger operere med altfor lange intervaller når de først har satt noen på levaxin. Det er viktig å følge med hva som skjer på hvilke dose, ikke bare med blodverdiene men med symptomene dine på hvilke tall. Jeg har en oversikt der jeg har satt opp alle verdier systematisk med et notat over hvilke symptomer - eller hvor bra eller dårlig jeg føler meg. Tror det ligger noen gode skjema her på forumet. En god ting man kan gjøre for seg selv er å holde orden på all denne informasjonen. Man ser etterhvert en tendens. Lykke til. NB! Brukt mye paracet og levaxin uten å ha merket noe til det.
Takk for svar og gode råd.Legen sa jeg skulle ta nye prøver etter fire uker etter opptrapping av medisiner.Fikk ikke kopi av forrige blodprøver og det irriterer meg,bare beskjed at kolestrolet hadde blitt bedre.Nå er det på 7og sist var det på 9,Så det er vel ennå høyt .Skal ned i morgen og få kopi så jeg kan følge med litt mer.Det er lærerikt og flott og være med her, kan vel ikke få sagt det for ofte. Hilsen Hilde.
Jojo - senkingen i kolesterolverdien har du jo skjønnt er et bud på at det går rette veien.
Og stå på for bedre info fra legen - vi er ikke idioter fordi vi feiler noe !
Kjære Hilde 58.
Du kan jo umulig ha det bra påå de verdienen der - og det trenger man ikke være hjernekirurg for å fatte!
Det siste først : nei - det er ikke vanlig !
Og årsaken ?
Ja det er ikke mye å lure på !
Du må bare starte med en seriør D-vitamin kur - ikke mindre enn 100µg/dag
Du må bare øke stoffskiftehormondosen.
Klart at også jern er mangelvare, og det er sansynligvis mer nytte av en kur når de to foregående har fårtt akseptable verdier.
Det som virkelig undrer meg, er jo at folk som kaller seg profesjonelle kan stå å ser på at du har det slik.
Men det var bare en reaksjon.....
Hei Hilde!!
Jeg hadde det også slik--ferritinverdier under minste ref...spiste tilskudd og fikk verdien noe opp, men så fort jeg slutta med tilskudd raste verdien ned igjen...(holdt på slik minst 2-3 år før jeg fikk diagnosen).Det ble først noe bedre da jeg hadde gått på stoffskiftemedisin en god stund, men den dag i dag tar jeg fortsatt jern(og tar det som ett parameterpå at stoffskiftet mitt langt fra er" optimalt"....
Vi bør ha ferritin på minst 70!!
Når det gjelder D3vitamin, får du dette på apoteket.
Du kan feks. kjøpe Nycomed sin D3(kolekalsiferol).
Disse er på 10mg..så du kan trygt begynne med minst 5 om dagen, og så øke til kanskje 10...disse tablettene er ikke laga av fisk(er syntetiske), så du gulper ikke!!!
Takk for svar Finn.Ja jeg føler meg i dårlig form. Tar 275 mg i uka etter jeg skulle trappe opp. Skjønner jo nå at det kan ta lang tid og bli bra med levaxin. Du sier at du ikke skjønner at noen kan sitte og se på at jeg har det sånn. mener du at jeg burde fått høyere dose med medisiner?
Hei Gunnda. Takk for svar og for om tips om jern og d3. Ja det er lett og gå helt i kjelleren når jernlager blir lavt. Har også kjent de siste dagen at jeg er mer sliten enn vanlig , så nå er det bare å starte opp med jerntilskudd. Fint at det finnes syntetisk D3 når man ikke tåler den andre.Har også funnet et helsekost som heter amino jern. Veldig effektivt og skånsomt for mage.