Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Berit1974
Hei:p Ville bare si at det er flott å lese at du er i formsiget, Jeanette. Ingenting er som gla'nyheter her på Sonja's :wink:Ikke verst å ha ansvar for 12 unger i Lekeland forresten, det krever sitt!:
Hehe.. ja det var full fres! :D Det er utrolig hvor artig alt er bare en er i form. Det har i hvertfall sykdommen lært meg; at jeg må sette pris på alle gode øyeblikk :) Og gjør det jo automatisk også. Men i morgen kommer det vel kanskje en nedtur.:wink: Jøss da, gladnytt må fram!:p
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Det er utrolig deilig å kjenne at meg som person trer fram igjen. :D
Her er du inne på kjernen i det jeg opplever som værst med denne sykdommen; Å miste seg sjøl.
Gleder meg at du klatrer deg oppover, Jeanette.xx9 Ønsker deg all mulig fremgang.kram1
Dette var veldig gledelig å lese. Det er så deilig når man virkelig kjenner at formen stiger, og er slik som den pleide å være før man ble syk. Jeg hadde 3 dager skikkelig nedtur, og tenkte at jaja, det var de fine dagene jeg fikk. Men jammen ble ikke formen helt fint igjen, merkelige greier. Håper formen fortsetter oppover for deg! xx7
Ønsker at du også snart tar noen raske steg oppover trappa til bedre form Blondie! kram1 Takk skal du ha! hjertflag1
Takk skal du ha også Damen! kram1
Jeg har fundert litt over disse tre dagene dine.. Du har økt på med thyroid ikke sant i anledning vinterdosering?
Ettersom vi har mister vår evne til at kroppen regulerer selv, gjør vi det jo av beste evne via tabletter når vi kjenner at noe skjer. Årsaken til at du var i dårlig form i tre dager kunne jo være at du ikke startet tidlig nok med å dosere deg opp da. Eller så tok det tre dager før binyrene dine hang med vinterdoseringsøkningen. Jeg har nevnt det før, men jeg har hatt forferdelige høster på levaxin. Voldsomt trett, og store smerter i kroppen. På veldig kort tid steg tsh på høsten.. Så kroppen bruker ganske kort tid på å ville ha flere hormoner til vinteren. Husker at det var spesiellt en kveld som var kjølig på sensommeren og høsten. Og dagen etter startet verkingen og trettheten.
Har forresten vært i veldig bra form i dag også. Var innom Balderklinikken en tur igjen. Jeg var innom der igjen i sommer etter at jeg egentlig hadde gitt opp hele Balder, men jeg hadde et ønske om at de skulle utrede mangelen min på kolesterol og at en spesialist kunne uttale seg om hvordan man kan behandle dette og om jeg trenger behandling. Jeg har veldig lavt LDL kolesterol, og HDL nederst i referanseområdet. Og av kolesterol lages jo morhormonet til hormonene i kroppen vår, og også kortisol. Samtidig har jeg fortalt legen min der, hva jeg mener om tsh styring av stoffskiftemedisiner!!! Hvis vi skal snakke tsh verdier mens jeg sitter her sa jeg, så er jeg ikke interessert i å komme hit noe mer. :wink:
Så nå skal jeg ta en ganske dyr blodprøve for å utrede kolesterolmangelen min, og samtidig fortalte jeg om hva levaxin gjør med meg i kombinasjon med thyroider. Og de er veldig med på at jeg ikke skal ta levaxin noe mer. På spørsmålet om hva de mener er årsaken til at jeg ikke nyttegjør meg levaxin, snakket h*n om enzymer og mangel eller dårlig effekt på disse.. Noen som skjønner hva h*n mener?? Jeg er nå skeptisk, men jeg forkaster eller bruker biter i puslespillet rundt hvorfor levaxin ødelegger for meg..
Da jeg fortalte om hvor mye thyroid jeg bruker nå, 195 mg, tror jeg nesten h*n datt av stolen, og ringte Omdal umiddelbart. Han syntes jo selvsagt også det var skrekkelig mye da, men de ble enige seg i mellom at ift. formstigning osv.. så skulle jeg til nød få lov til å ta 195 mg. ( xx11 Akkurat som om jeg trapper ned før kroppen evt sier fra nå!) Du står på unormalt mye, det er veldig sjelden folk bruker så mye var konklusjonen, og da fikk h*n nok et såpass megetsigende blikk at h*n tilla: Joda, på internett så! :wink: Så sa jeg at i gamle dager brukte folk mye mere medisiner uten problemer og jeg og mange flere mener at mye galt har skjedd etter blodprøvenes inntog..
Det værste er :mrgreen:, at jeg har begynt å kjenne trykk i brystet ved aktivitet og har økt hvilepuls... Men ellers føler jeg bedring for hver dag! Men jeg syns det er litt ekkelt, så ville dere redusert eller ventet? Jeg har tenkt litt på å vente men.. Jeg sa ikke i fra om dette, orket ikke noe styr unødvendig..:mrgreen: Blodtrykket mitt hos legen var 120/80 og en puls på 80
Men en flott dag har jeg hatt i Oslos gater i dag :D
.
Vent - gi det en uke iallfall før du går ned. Det tar tid før kroppen omstiller seg.
Jeg tror at ved en økning så tar det litt tid før kroppen finner ut hvor "de ekstra hormonene skal brukes", om du skjønner hva jeg mener. Så at det på den måten kan oppstå "falske" overmedisineringssymptomer i en kortere periode.
Tøft av deg å holde stand under konsultasjonen, synes jeg.
Den der enzymgreia høres rett og slett ut som han er på glid om at spaltingen ikke fungerer bra nok??? Det er dejodinase-enzymer som konverterer t4 til t3?
Godt jobba, Jeanettexx9
Jeg ligger også på 195mg nå...og har ikke dødd av det enda:lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Vent - gi det en uke iallfall før du går ned. Det tar tid før kroppen omstiller seg.
Jeg tror at ved en økning så tar det litt tid før kroppen finner ut hvor "de ekstra hormonene skal brukes", om du skjønner hva jeg mener. Så at det på den måten kan oppstå "falske" overmedisineringssymptomer i en kortere periode.
Tøft av deg å holde stand under konsultasjonen, synes jeg.
Den der enzymgreia høres rett og slett ut som han er på glid om at spaltingen ikke fungerer bra nok??? Det er dejodinase-enzymer som konverterer t4 til t3?
Ja, smgj xx4, jeg skal vente en stund før jeg evt. trapper ned. Tror du har rett i mye av tankene dine. xx9 Ift. konsultasjonen så har jeg vel egentlig brukt litt tid på å hisse meg opp over leger for tiden :p, slik at trykket hadde holdt seg oppe for å si det sånn. Jeg var ikke irritert eller urimelig, men jeg hadde ikke tenkt å gi meg akkurat. Merker hvor oppegående og sterk en må være for ikke å bli overkjørt, og for å "kjøre på" med det en hadde som mål om. Tror det er veldig lett at vi f.eks går lenge å tenker på forskjellige prøver og medisiner og div. vi gjerne skulle ha tatt/prøvd osv., og når dagen kommer hos legen har vi ikke styrke til å nå fram gjennom alle ordene, forklaringene og motstanden vi møter (med ulike adresser :sad:). Det er viktig tror jeg i vår situasjon og ha med noen inn til konsultasjonen, noen som er på lag med oss, og som klarer å stå i mot det presset og ønsket mange leger har om å sette oss i bås (og som behandler oss deretter). Jeg mener og tror, at vi lett båssettes og dermed taper lett med vår sykdom, fordi det f.eks ligger endel fordommer bak "kvinnelidelser". Helt hårreisende, og j***** tragisk. desp2
Ellers så lurer jeg enda på dette med enzymer og dejodinasen; konverteringen i kroppen min fra t4 til t3..( Takk for den forresten. :)) Tja.. Men hvorfor får jeg de samme hyposymptomer/ nevropati osv i kombinasjon med thyroid? Det skulle jo være mye t3 f.eks i 2.75 grains med thyroid? Det er bare noe som er veldig rart og feil..vedikke1
Blondie: Skal gi deg et tegn jeg hvis jeg er på tur til å stryke med (dø).. Slik at du slutter i tide mener jeg :p.
Hei alle sammen! hjertflag1
Ville bare meddele hvordan det går med meg og samtidig spørre dere om noe.
Formen min er bedre, men svinger. Har mye mindre brainfog etter doseøkning, og har noen dager hvor jeg vil si at jeg er i god form. Men jeg har nok mest dager hvor jeg er midt i mellom, slik i nogenlunde form. Følte at formen dalte betraktelig ved de siste røde dager (ikke helligdager :mrgreen: ) og er/var på tur oppover igjen.
Har disse symptomene: Føler meg trett, akkurat som at jeg har lyst til å sove, føler meg noe giddalaus, men glimter til innimellom. Har ikke så mye brainfog, noe som plaget meg mye en stund. Har startet opp med ora adren igjen etter at douglaslabs fant ut at de hadde fått betalingen min likevel, og at jeg ikke hadde mottatt det de påsto jeg hadde fått. Var litt tull der altså. Så jeg gikk en stund uten ora adren, og ble ikke så mye dårligere..Lurte noen ganger på om jeg følte noe forskjell.. Men jeg føler liksom nå etter at jeg startet med ora adren igjen ( 10 kapsler hver dag) at brainfogen er byttet ut med denne sove og tretthetsgreia.
Jeg føler nå at jeg kan stole mer på formen, og at jeg kan klare større utfordringer. :D Blir jeg 50 % bedre enn det jeg er nå, vil jeg anse meg som frisk :) Og når jeg blir 25% bedre tenker jeg å starte i 50% jobb igjen.. Bare noen tanker...
Så i dag har jeg trappet opp fra 195 mg til 225 mg thyroid. Merker ikke den store forskjellen enda, men forrige gang kom den etter noen dager.
Så konklusjonen er at jeg er mye bedre enn på 135 mg thyroid, men hva denne trettheten er vet jeg ikke; binyrer eller hypo? Noen som har erfaringer med dette og hvordan det gikk over?
Jeg tolker det sånn at du er på god vei og driver å drar igang saker og ting som ikke har vært i funksjon.
Jeg har tenkt på det at når dosen nærmer seg, så fungerer du i en avgrenset periode, og så er man nede og blir trøtt og slapp.
Periodene med aktivitet kan man bruke som et mål på om dosen er i ferd med å bli for liten, eller om den fremdeles har potensiale til å bedre formen.
Hvis ativitetsperiodene øker i lengde, så ville jeg ventet med å øke dosen til det liksom ikke var mer å hente.
Du nærmer deg Jeanette !
Håper for deg at du tåler den dosen du må ha for å trives.
Du er ikke så langt unna 2x125 nå. Kan hende må du opp på den en stund ?
Hei,
jeg ble kjempetrøtt da jeg prøvde å øke til fire grain. Følte det ble for mye for kroppen, som reagerte bl.a. med trøtthet. Tror jeg. Det kan også ha vært syklusavhengig, men jeg mener ganske sikkert at trøttheten gikk bort da jeg gikk ned til 3, 5 grain igjen. Man skal jo ikke bli trøtt av å øke tenker jeg.... og gjetter på at det er binyrene som ikke henger med. Nå tar jeg 4 grain av og til men ikke hver dag, det ble for intenst.
hjertflag1